Wat is dit?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik zocht het topic "wat is dit" maar kan het niet vinden. :slik:

Vandaag eindelijk weer begonnen aan het verslagje van de wandeling in Zbyslav. Tijdens de wandeling kwamen we in het bos een aantal keren zo'n houten "raamwerk" tegen:
Zbyslav48.jpg
Ze waren allen met plastic bekleed en een gat in het midden. Wie weet waar dit voor dient? :denk:
 

Leen

† In Memoriam
Volgens mij heeft het iets te maken met onderzoek naar de luchtkwaliteit.
Ik kom die rekken wel tegen op stukken bos die zijn gekapt. Hoe of het precies was weet ik ook niet meer van :bloos2:
 
Het is voor een speciaal soort insect te vangen en te weren.
De naam ben ik even kwijt, ze eten namelijk de bomen kapot.
Het is iets van boomscheerders, de presieze naam moeten jullie even tegoed houden.
 
Vang constructie voor de fruitvlieg.
Binnen in het hoesje zit een speciaal matje dat de vliegjes aantrekkelijk vinden , en dan zitten ze vast gelijmd.

Zie je in Italië bij de sinaasappel kwekers.
 

Leen

† In Memoriam
Was het niet een combinatie ervan. Door aanwezigheid bepaalde vliegjes kan men de luchtkwaliteit meten. Maar waarom in gekapte delen?
Iemand komt straks met de hele uitleg. Ik:confused:meer
 
Het is wel om insecten te vangen, maar niet tegen fruitvliegen. De mannetjes van de kever die de naaldbomen aantast ( te zien door de vele harsplekken) heb de naam niet zo paraat. Wordt met een lokstof aangetrokken. Zo wordt de voortplanting van de kever en uitbreiding van de aantasting van het bos voorkomen.
P1130171.jpg Bij ons in het bos ( in Tsjechië) ook veel aanwezig.

Het is een val voor schorskevers. Door de schorskevers worden ze ook ziektegevoeliger.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schorskevers
 

kuurgast

Donateur
feromonového lapače.

images


Vallen voor de Kůrovci/schorskevers zie wikipedia en lesuzdar.lesycr.cz.
Díky Lesněnka. :top:
 
In de kroeg van ons vriendinnetje Blanka zagen we een voorwerp, waarvan we de betekenis of het gebruik nog nooit eerder tegen gekomen waren. Wij weten nu wat het is, maar u ook?
Op de foto staat het rechts op de voorgrond recht overeind op tafel.
Wat is dit? Waarvoor dient het, hoe werkt het?
En was is de Tsjechische naam?

DSCF3676.JPG
 
Dat voorwerp is inmiddels omgevallen, maar nog steeds voor de kenners herkenbaar als een bril. De werking is erg eenvoudig : je klapt het uit en zet dan het achterste gedeelte over je oren en als het goed is komt dan het glazen gedeelte voor je ogen. Je hebt twee soorten : met de ene kun je beter lezen en met de andere beter in de verte kijken. Ook is er nog een donkere versie, speciaal bedoeld als het zonnig is.:yess:
 
Dat is een kaars, met een kaarsen Dover er over heen geschoven.
Je haalt de buis met de ring er af en steekt de kaars die er binnen in zit aan, wanneer de kaars weer uit moet pak je de buis met de ring en schuif hem over de kaars weer in de kaarsenhouder.

Dat is een mooie schone oplossing moet ik toegeven.
 
Bovenaan