Wat informatieve puntjes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb ff een paar dingetjes, misschien hebben jullie al dingen op de CR tv gezien, maar tis altijd wel ff makkelijk.

- Per 1 november zijn de 10 en 20 heller muntjes nix meer waard. Alles wordt dus ook iets duurder, want hoe moet je daluk een broodje van 1,10kc afrekenen, juist met 1,50 !!!
Maar dan ben je wel van dat kleine spul af.

- Volgend jaar gaat het lage btwpercentage van 5% (dacht 5, ben ff in de war) Althans het tarief voor de eerste levensbehoefte wordt ook 22% net als de rest. Hierdoor worden een hoop dingen dus wel merkbaar duurder.

- Ik heb een lijst met maximale hoogtes van boetes in CR, ik zal us kijken om hm hier neer te zetten, altijd makkelijk dat je weet voor wat je iets kunt krijgen, het zijn geen vaste hoogtes als in NL, maar wel maximale, zodat ze niet meteen met 10,000kc aankomen als je Nederlander bent haha.

- Op Praded ligt al een tijdje sneeuw.
Het vriest elke nacht al flink hier in Moravie.
tongue.gif


En ik had nog wat dingen, ken dr alleen ff niet meer opkomen, na ja, komt wel als ik thuis ben.

Cauky Erik
 
Nou ik was dus 2 weken geleden in Noord Tsjechië. Ik was er nog geen 5 minuten. Werd ik aangehouden door Politie. Een hele foute. Volgens hem had ik 15 km te hard gereden. Nou ik kon t meer niet herinneren. Ik kwam net van tankstation af. Moet ik wel snel 65 hebben gereden, terwijl ik er maar 50 mocht. Ik moest 500 CK betalen. Ik hebt t maar betaald zonder veel heisa te maken. Maar leuk vind ik t niet en zekers omdat ik niet het gevoel had dat ik fout was maar omdat ik een nederlander was/ben. Nou ja. Ik krijg m de volgende keer wel (grinz)
 
Na ja, 500 en 1000 kronen zijn veel voorkomende boetes.
Die ook wel kloppen, maar soms krijgen buitenlanders flink hogere bedragen te horen.

Ook nog wat,

- ik weet niet precies wanneer, maar binnen een aantal jaar wordt de dienstplicht ook afgeschaft in CR.

- De wintertijd is weer ingegaan, dus ben je weer verplicht in CR om met je licht aan te rijden,
dus ook overdag !!! Zeker nu het net weer is ingegaan letten ze er nogal op en krijgie een boete om zoiets.
Ikzelf vind het wel goed trouwens, rij altijd met me licht aan.

Cauky
 
Ik rij inderdaad ook altijd automatisch met mn lichten aan en als ik t vergeet en t is al donker dan gaat het licht automatisch aan. Handig he. Gordels heb ik ook altijd om. Dus daar konden ze mij niet op pakken. En ik geloof er nog steeds niets van. Maar ja. Kan me wel druk maken maar helpt toch niet.

Baai.
 
Bovenaan