Wat geef je/wat is gebruikelijk als fooi?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik googlde op Fooien geven en kwam terecht op een ander forum. Daarin werd aangegeven dat fooien geven niet gebruikelijk was, alleen om af te ronden naar boven.

Op andere websites wordt 5-10% aangegeven, maar ik merk dat het merendeel van de sites de info hierover gewoon klakkeloos copy/paste.

Ik ben zelf niet zo van de fooien, tenzij iemand iets extra's doet of als het echt in de cultuur hoort (zoals in de USA). In Nederland hebben ze destijds al 10-15% in de prijzen verwerkt voor het personeel.

Als je voor 900 kronen eet dan kan je natuurlijk best 1000 kronen geven, maar dan is de fooi wel gewoon een hoofdmaaltijd. Ik vind dat niet echt in verhouding staan, tenzij je een super bediening hebt gehad. Maar eerlijk gezegd vind ik dat ook wel vaak tegenvallen.

Ik ben benieuwd naar wat nu echt gebruikelijk is.
 
denk wat je schrijft onzin is over fooien in salaris verwerkt meestal in de horeca is je salaris laag en moeten de fooien het goed maken .
En dan komt de belasting wel even ook in Tsjechie gaat de baas ervanuit dat er fooi gegeven word dus worden ook hier de salarisen gekort op al niet te hoge salarisen hier moeten de fooien ook iemand een redelijk salaris bezorgen dus wees niet zuinig iedereen moet vooruit in het leven .

Ik spreek uit ervaring heb jaren in de horeca gewerkt
 
na vele jaren is het ook voor mij niet duidelijk.
ik rond het meestal af.
90kc naar 100 kc
900 naar 1000 kc
maar een heleboel Tsjechen geven geen fooi !!
ik denk dat een buitenlander/vakantieganger eerder een fooi zou moeten geven ,tenslotte eet en drink je al spotgoedkoop.
en de mensen hebben het hier niet zo goed als in nl.
 
:D
306541_492184060796557_1598163597_n.jpg


Vasek, je lijkt me zeer geschikt voor deze topfunctie ! :fool:
 
Dank voor de antwoorden. Link naar Discussie in PraagPost is leuk. Ik denk er ook zo over. Maar buiten mijn mening ben ik oprecht geinteresseerd in de gebruiken hier, daarom postte ik onder cultuur.

Eerdere artikel op dit forum had ik niet gevonden. Ook niet met Google, mijn excuses.

Mijn conclusie is dat afronden op prijs wordt gesteld en een fooi van 50 kronen dus niet gek wordt gevonden.
 

Tabe

† In Memoriam
..... Als je al niks of zeer weinig bezit kan je ook niks geven zitten ook met een laag loon
Als ik zie hoe veel Tsjechen met goedgevulde karren de Tesco verlaten dan.....

Wij zitten helemaal op Vasek zijn lijn, dus afronden naar boven. Kan 40 kroon zijn, maar ook 10. Alleen als het product of de bediening ons niet aanstond, wordt er geen fooi gegeven.
 
Bij mij in de bar wordt altijd afgerond, bij hoge uitzondering zelfs soms door Russische jeugd (maar daar moet je wel verdomd je best voor doen) M.a.w. je tip kun je ook "verdienen", net zoals in Nederland. Hebben je gasten een
fijne avond gehad, dan wordt er flink afgerond, althans is mijn ervaring in de bar. 1 biertje voor 22 wordt - als direct wordt betaald - tot op de laatste kroon exact afgerekend, dus zonder tip. Maar als het bier op rekening gaat, wordt
weer wel getipt bij het betalen. Zelf als met met bank-kaart betaalt, wordt er afgerond. En niet alleen ouderen, ook jongeren tippen over het algemeen erg goed. Tot zover de andere kant (van achter de bar, en niet er aan) :-)
 
Word dan ook veel met de kaart betaald ongemak komt later of maandelijks Tabe dus gebeurt wat jaren geleden ook in Nederland gebeurde bij de kassa dus is niet geheel waar wat je ziet het uitgave patroon .
 
Fooi geven is bij ons afhankelijk hoe de bediening is, (heb je een goed contact met de bediening) dan is de fooi
groter dan bij iemand die je eten of drankje zonder interesse bij je op tafel zet.
Dwz, ik geef graag een ruime fooi :cheers:
 
In het hotel/restaurant waar ik vaak kom krijgt het meisje in de bediening 500 kronen per dag ongeacht het aantal uren. Ik heb wel eens gezien dat ze om 08.00 uur mijn ontbijt had klaar gemaakt en dat ze om 22.00 uur nog steeds aan het werk was.
De fooien zijn voor haar en moeten het salaris aanvullen tot een redelijk niveau.

Dan kan je het niet maken om geen fooi te geven tenzij de bediening daar aanleiding toe geeft.
Hoeveel??? ik vind 10% redelijk.
 
En zie er op die leeftijd nog maar eens appetijtelijk uit te zien.

Begin te begrijpen dat men van mijn fooi, 10%, en - zeker bij kleine bedragen - afgerond naar boven, vergenoegd opkijkt.

Overigens denk ik dat veel Nederlanders geen kennis hebben van, wat men op een Tsjechische vakopleiding, onder correcte bediening verstaat.
 
Bovenaan