Warm welkom

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

We zijn er weer Tsjechie Bernartice.
Ons huis verwelkomt ons zoals altijd.
Het heeft zich opgedoft en straalt aan alle kanten, het gras is zacht glooiend gemaaid en de bomen staan groen licht te geven voor vast weer een heerlijke week.
we hebben ons voorgenomen om te klussen d.w.z. schilderen en onderhouden.
Het zinken gedeelte van het dak moet geschilderd en de muren in het huis weer even fris.
Voor alle duidelijkheid, we hebben al 12 jaar een fijne relatie met ons huis en zoals in iedere relatie moet ook hier aan gewerkt worden (met liefde hoor, we klussen nu eenmaal graag)

Het is maandag en omdat we misschien grote plannen hebben voor de toekomst hebben we een afspraak met Jan en Akkelien (jullie natuurlijk bekend).
Voor ik afdwaal zal ik eerst vertellen wat we van plan zijn.
We willen ons waarschijnlijk gaan vestigen in Tsjechie en hebben deze week ondermeer uitgetrokken om bij mede-nederlanders die de grote stap al hebben gemaakt informatie in te winnen en ons te orienteren.
Jan en Akkelien bij deze nogmaals bedankt voor de alleraardigste ontvangst.
s'middags nog enkele panden bekeken die we thuis al hadden uitgezocht.
Het pand zit al in mijn hoofd, dus we hoeven het alleen nog te vinden.
Er moeten nog heel veel obstakels genomen worden voordat we onze eerste gasten kunnen ontvangen, in ieder geval staat ons huis in Bernartice te koop.
Voordat er goedbedoelde kritieken komen, we nemen een inkomen uit Nederland mee om van te leven.
Wat we echter nier mee kunnen nemen zijn kinderen en kleinkinderen.
De dag hebben we afgesloten met vuurtje bij onze nieuwe vuurplaats, een wijntje en een heerlijk kaasje uit Dolni Lanov.

wordt vervolgt.
 

char

† In Memoriam
Waarom willen jullie weg daar??...
Ik weet wel,...de [16] loopt nergens naar toe... Behalve naar Polen, dan.

Het is een méér dan schitterend gebied... Maar wil je terug naar bijvoorbeeld Trutnov, en/of verder,..Om iets te beleven, winkelen, of noem maar op. Dan moet je het dorp uit.

Hoe moet ik dit nu duidelijk maken?...

Je bent altijd "op weg naar het huis" ... En er volgt altijd een terugtocht naar de bewoonde wereld.....

Ik vind het een zeer mooie, rustige en kleurrijke omgeving. Misschien kunnen jullie daar iets meer over vertellen??..

Nou heeft de [16] één voordeel!!!... Drie keer flink gas geven,.. en de rest van de weg de koppeling intrappen,.. en je rijdt 10 kilometer "gratis"
naar beneden!!!...

Char.

______________________________________________
Char. ...kent de weg,..en laat zijn gedachten gaan...
 
We gaan weg van ons vertrouwde stekje, omdat we daar onze plannen niet kunnen uitvoeren. En je hebt gelijk het is een hartstikke mooi gebied waar we heel veel van genieten.
 

char

† In Memoriam
Ik wil toch nog even reageren.... En ik ken jullie verder absoluut niet!!...

Maar,... eventuele Nederlandse kopers hebben wel het voordeel dat er een flink aantal Nederlanders daar een huis/pension/hotel etc. hebben!!..

Altijd makkelijk!!... Ik bedoel:.. je moet natuurlijk wel de juiste kontakten leggen...

Gewoon doen,.. Je schaduw is meestal groter of kleiner, dan je zelf bent!!.. Zelden, net zo groot!!!...

Zo,.. dat laatste schud ik even uit de losse mouw!!..

Ik wens jullie en de aanstaande koper(s) veel succes!!..

Char.
 
daar komt ie dan...

Ondanks dat we niet echt iets in het reuzengebergte zoeken, heb ik op mijn zoektocht op internet ons pand gevonden.
We waren op slag verliefd, maar zoals vaak op foto's kan de werkelijkheid tegenvallen.
Vandaag dus niet, toegeven de foto zag er iets gelikter uit, maar een beetje verf doet wonderen.
Tijdens een voorzichtige benadering van het pand(ik vind het toch altijd een
beetje vreemd om rond te neuzen terwijl er mensen wonen)zag ik de gordijntjes
bewegen, later gevolgd`door een hoofd veel geblaf en jawel daar verscheen de vrouw des huizes.
Met veel handen en voeten werk hebben we duidelijk gemaakt dat we interresse
hadden in het pand en geen pension zochten.
Gelukkig kennen we een tsjechische die perfect duits spreekt,zij kon als tolk fungeren.een afspraak werd gemaakt en een paar dagen later mochten we komen. Kan niet wachten.

We hebben mogen rondkijken in 'ons' huis en vielen van de ene in de andere verbazing.
Verbazing over de grote ruimtes,verbazing over de mogelijkheden, over de goede staat , over de uitzichten vanuit de toekomstige slaapkamer.
Ik heb een aangeboren liefde om ruimtes direct in te richten en het resultaat zeer duidelijk voor me te zien, ook deze keer!

Op de terugweg streden vele gevoelens om voorrang, alles maar eens goed laten bezinken.
Diep van binnen denken we dat we gevonden hebben wat we zochten, het voldoet aan al onze eisen.
Het is nu zaak om met beide benen op de grond te blijven en kritisch te blijven kijken er volgen nog veel obstakels.
Ben benieuwd wat het thuisfront er van vindt.
 
Bovenaan