Wandeltrektocht in de Sumava

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal
tot mijn verrassing is er een ' tsjechisch forum ' !
kom net terug van een vakantie in Tsjechie.
Ik heb een 10 daagse wandeltrektocht gemaakt in de Sumava (verblijf in hotels en pensions).
Ben begonnen in Prachatice, vandaar naar Vimperk, vervolgens: Churanov, Kvilda, Kubova Hut, Volary, Nova Pec, Cerna v Posumavi.
Alleen met m'n 2 honden.
Het was niet mijn oorspronkelijke plan. Ik had eigenlijk de GR 5 willen lopen van Maastricht naar de Vogezen, maar dit heb ik door omstandigheden afgebroken.
Tsjechie was een ' last minute beslissing '.
Heb wisselende ervaringen opgedaan tijdens m'n vakantie.
Ik vond de natuur mooi, hoewel ik na 20 km naald(productie)bos even geen woud meer kon zien.
Heb hele leuke/warme ervaringen gehad met Tsjechen, maar ook teleurstellende. Het is mij opgevallen dat in veel hotels/pensions het personeel bij de receptie (of de eigenaar van een pension) slechts het hoognodige tegen je zeggen of aan je vragen.
Ik ben heel anders gewend, omdat ik al vele malen naar Engeland, Schotland en Wales ben geweest, waar de mensen heel belangstellend zijn, uitnodigend en behulpzaam.
Het is niet altijd een taalprobleem, wat ik nog kan begrijpen, wat het is me ook overkomen bij mensen die wel bijv. duits kunnen.
Gelukkig was het laatste hotel, hotel Villa Bohemia, in Cerna v Posumavi fantastisch (een jong stel, goed in talen en heel uitnodigend), dus dat maakte veel weer goed.

Wat me ook is opgevallen is dat ik vaak met argusogen werd bekeken waarschijnlijk door het feit dat ik twee vrij grote honden bij me heb. Ondanks het feit dat veel Tsjechen honden hebben, lijken ze bang voor (grote) honden. Ik werd soms echt toegeschreeuwd (in het Tsjechisch) met de waarschijnlijke boodschap dat ik de honden bij me moest houden (die ik overigens aangelijnd heb daar waar ik problemen verwacht in interacties met mensen). Voor de duidelijkheid: ik heb een bordercollie (mens- en diervriendelijk) en een kruising Dobermann-Rotweiler (mensvriendelijk maar wil nog wel es achter een haasje aangaan).
Voor de hondenbezitters: voor grote/bepaalde typen honden geldt een muilkorfplicht. Tijdens het wandelen, waar dan ook, heb ik geen muilkorf gebruikt en ben daar ook nergens op aangesproken. Echter, als je gebruik wilt maken van de trein, kom je er zonder muilkorf niet in.

Ondanks sommige dieptepunten heeft het land en haar mensen me toch heel nieuwsgierig gemaakt. Ik wil de taal gaan leren en ben me aan het verdiepen in de geschiedenis en de cultuur van het land.

Ik denk dat ik in een volgende vakantieperiode het reuzengebergte wil gaan verkennen.

Graag zou ik in contact komen met mensen die iets kunnen delen in de ervaringen met de bejegening door de Tsjechen, of die daar bijvoorbeeld verklaringen voor hebben (vanuit de cultuur bijv.).
En mensen die me iets kunnen vertellen over het reuzengebergte: ik hou van een sportieve vakantie, in mijn geval betekent dat wandelen. Mijn honden gaan altijd mee op vakantie.

Ik hoop hier verder veel informatie op te doen.
Ben heel blij met deze site!

groeten
Clara
 
Hallo Clara,
welkom op het forum! Ik begrijp je passie voor wandelen, wij zijn ook wandelaars. Wat stoer dat je alleen met je 2 honden 10 dagen bent gaat lopen! Ben je niet bang om te verdwalen? Dat ben ik altijd wel een beetje.
Toevallig zijn wij van plan om de 1e week dat we in Tjechie zijn (27 juli vertrekken we hiervandaan) eerst 2 dagen naar Marianske Lazne te gaan en daarna naar Prachatice. Ik zag dat jij daar ook geweest bent. Volgens het ANWB boekje is het een aardig plaatsje. Wij hebben alleen voor de 1e 2 dagen een hotel geboekt. Dat hotel Villa Bohemia wat je beschreef lijkt met ook wel leuk. Ik moet alleen nog even kijken waar dat plaatsje ligt. Weet je toevallig of er vanuit Cerna Posumavi gemarkeerde routes gaan, en is het een leuk plaatsje om te verblijven? Wij hoeven geen uitgaansgelegenheden of zo, maar een paar restaurantjes om uit te kiezen is natuurlijk wel leuk.
De mensen in Tsjechie zijn inderdaad niet aardig. Daar is op dit forum al veel over geschreven. Ik heb geen idee hoe dat komt. Ik vind bijv. de Fransen en meestal ook Duitsers niet vriendelijk. De Grieken daarentegen zijn ontzettend vriendelijk. Het zal dus gewoon wel aan de aard van het volk liggen, denk ik.
Verleden jaar zijn wij in het Reuzengebergte geweest, in Spindleruv Mlyn, een ski-oord. Ontzettend toeristisch maar je kunt er fantastisch wandelen! Je koopt gewoon een kaart bij de boekhandel of daar bij de Tsjechische VVV en daar staan allemaal gemarkeerde routes op. Het zijn zeer goede kaarten met hoogtelijnen enzo.
Ik hoop dat je veel plezier van dit forum zult hebben!
Groetjes,
Yohe
 

Maria

Geroyeerd Lid
Het is niet zo dat geen enkele Tsjech niet aardig is. Het is denk ik gewoon een historisch gegeven, het land is niet vergelijkbaar met altijd al vrije westerse landen als Engeland etc.
Wat ik vaak gelezen heb hier is, dat wanneer je de Tsjechen beter kent (er zijn op dit forum bv. veel huizenbezitters en die hebben de meest geweldige buren) ze super aardig en behulpzaam zijn.
 
hoi weet je zeker dat je comentaar kreeg op je honden?
zelf zie ik ze overal lopen zonder muilkorf of zelfs zonder lijn .
al luisteren de meeste honden uitstekend. zelf ben ik ook een hondenliefhebber en heb nog nooit iets negatiefs met de hond meegemaakt.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Hoi Clara,
Je reis klinkt lekker avontuurlijk en dan erop uit met je 2 honden, heerlijk hoor. Ik vind het jammer dat je ervaring met de Tsjechische bevolking grotendeels niet positief was. Ik moet zeggen, ik denk daar anders over, maar je moet dan inderdaad verder kijken. En de mensen een kans en een beetje tijd gunnen. Op het eerste gezicht komen ze inderdaad weleens stug over. Toch begrijp ik uit je verhaal dat Tsjechië je gegrepen heeft. Gelukkig, en ja, het kan ook haast niet anders. Leuk dat je de taal wilt leren, maak je borst maar nat, want eenvoudig is het niet. Het reuzengebergte voor je volgende tocht is een goede keuze. je kunt hier prachtig wandelen. Goede gemarkeerde routes en waanzinnige omgeving. Kijk maar eens rond op dit forum en je zult een hoop info kunnen vergaren. Welkom op dit forum en veel plezier gewenst. Groetjes Esther
 
Yohe: wandelroutes cerni v posumavi / reuzengebergte

iedereen bedankt voor de reacties op mijn " voorstellen "

voor Yohe: ja, er zijn, net als in heel Sumava, wandelroutes rond cerni v posumavi (heb er dus zelf gewandeld en ik zie op m'n kaart dat er genoeg routes zijn)

je koopt ter plekke een kaart (1:50.000) en je kunt zo op pad
Als je een route (van dezelfde kleur) te lang vindt, kun je bijv. halverwege op een andere route hoppen om een korter rondje te maken

het plaatstje cerni v posumavi ligt dus aan het Lipno meer (ongeveer in het midden ervan, onder Horni plana)

hoe het daar staat met de eetgelegenheden weet ik niet, want ik ben zelf niet in het very centrum geweest, omdat ik a. te voet was en b. m'n natje en droogje in hotel villa bohemia kreeg

als je in die omgeving een taxi nodig hebt kan ik je de volgende aanbevelen: 800 100 519 (bellen kost jou niets). Een tsjech die voor zichzelf werkt, niet duur, betrouwbaar en aardig.

Verdwalen? Nou, ik ben natuurlijk wel eens verkeerd gelopen of ik kon de route niet goed vinden/volgen. Als je al 20 km hebt gelopen, word ik daar niet vrolijk van, maar dankzij de gedetailleerde kaarten, geduld (soms is het beter eerst maar eens even te pauzeren en rustig na te denken hoe dit probleem te lijf gaan) en vragen als er iemand in de buurt is (wat in het woud natuurlijk niet altijd zo is), kom je er wel weer uit. Nee, ik was daar niet bang voor. Je hebt ook nog je mobiele telefoon. Ik kon altijd de reisagente ter plaatse bellen. Zij kent het gebied goed. Maar het is nooit nodig geweest.
Verder ben ik niet gauw bang. Bovendien heb ik "Dobi" bij me, haha.

Je zei dat het reuzengebergte mooi maar erg toeristisch was. Hoe moet ik me dat voorstellen? Is het op de wandelroutes ook erg druk?

nou, bedankt allemaal voor de leuke reacties!

clara
 
Onze ervaringen met de Tsjechen zijn beslist positief. Wel is het zo dat men zich niet een je opdringt. Men bewaart wat afstand. Maar met de Tsjechen die wij regelmatig ontmoeten hebben wij inmiddels een heel prettige, open en vriendschappelijke band.
 

Tabe

† In Memoriam
Het is niet zo dat geen enkele Tsjech niet aardig is. ..........
Wat ik vaak gelezen heb hier is, dat wanneer je de Tsjechen beter kent (er zijn op dit forum bv. veel huizenbezitters en die hebben de meest geweldige buren) ze super aardig en behulpzaam zijn.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik geloof best dat Tsjechen wel eens nors overkomen. Daar is op dit forum al vaker over geschreven. Maar het is ook vaak hoe je jezelf opstelt t.o de Tsjech. De (echt) negatieve ervaringen zijn voor ons op 1 hand te tellen. En dat na 18 jaar regelmatig Tsjechiebezoek. Zoals ROJO al aangeeft : -men bewaart wat afstand -. Neem het initiatief om in contact te komen met de Tsjech. Vaak speelt toch het taalprobleem mee. Men durft zich niet te uiten in het Duits of Engels of men schaamt zich er wat voor. Een paar Tsjechische woorden doet vaak wonderen. Dobryden en een glimlach komt te voorschijn.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Je zei dat het reuzengebergte mooi maar erg toeristisch was. Hoe moet ik me dat voorstellen? Is het op de wandelroutes ook erg druk?
Nee joh volgens mij niet. Het is wel zo dat in de vakantietijd de campings en pensions vol zitten met vooral veel Nederlanders, deze kom je tegen op de weg, in de auto en bij de supermarkten. Tuurlijk zal je ook wel een paar toersiten tegenkomen op de wandelroutes, maar ik heb nog nooit gehoord dat het erg druk is op deze routes. Lekker komen genieten zou ik zeggen!
 
reuzengebergte

oke Esthertje, want ik vind contacten tijdens de vakantie erg leuk, maar met tientallen tegelijk het bos in vind ik niks
en grommen (Maria), tsja, misschien moet ik dat aan de honden overlaten :~#
 
even voorstellen

wij zijn inderdaad nog geen grote getallen toerisme tegen gekomen op onze wandelingen
Of je moet naar de toeristische plaatsen :oeps: [grote skiegebieden gaan ]daar kan je wat toerisme tegenkomen.wat wel gezelligheid kan brengen
Maar in de dorpjes in en om de drukkere gebieden is het nog volop genieten van al het moois en de natuur:D :D
 
Ik bedoelde met toeristisch Spinderleruv Mlyn. Dit heeft geen leuk dorpsplein of zo maar bestaat volgens mij bijna uitsluitend uit hotels! Op de wandelroutes kom je bijna niemand tegen hoor! Toen wij er waren trad de Elbe buiten zijn oevers, een imposant gezicht! (ik heb er foto's van geplaatst in de fotogalerij alleen zijn ze er in omgekeerde volgorde in terecht gekomen)
 
Ook onze ervaring is dat de Tsjechen de kat uit de boom kijken. Ze zijn ook zoals evenzoveel Nederlanders bang om een andere taal te spreken ze denken vaak dat ze dan niet verstaanbaar zijn. Als het nodig is zijn ze wel erg behulpzaam, zoals laatst na een ongeluk van 2 collega,s. Petje af voor de mensen die ze opgevangen hebben tot wij ze opgehaald hebben. Maar leer ze beter kennen en je hebt er goede vrienden aan.

Groeten A3.
 
Heb je misschien nog informatie over de wandeltocht die je gemaakt hebt? Ik ken iemand die ook graag naar Tsjechie zou gaan wandelen, alleen en dan bij een groep aansluiten...
 
Was idd voor Clara...had niet gezien dat ze zo'n lange tijd al niet meer aanwezig was..helaas, maar misschien dat ze nog een mail krijgt (omdat er een reactie op haar bericht is geweest)?
 
Sumava

AMys
ik kreeg inderdaad een email dat ik een bericht heb
je vraagt naar mijn ervaring met de wandeltrektocht in Tsjechie
Ik heb dit gedaan via "eigenwijze reizen" in 2006.
Een tiendaagse wandeltocht van hotel naar pension enz.
Ik ben gestart in Prachatiche: via Vimperk, Churanov, Kvilda, Kubova Hut kwam ik weer bij de start.
De wandeling was qua omgeving mooi. Je kon per dag vaak kiezen voor een lange of een wat kortere route. Ik koos meestal voor de lange route en die waren hier en daar best pittig, maar overal te doen. De routes waren ook erg duidelijk.
De kwaliteit van de hotels was erg goed. De kleinere pensions zat wat verschil in, maar ik heb nergens een slecht verblijf gehad.
Het laatste hotel in Cerna v Posumavi aan het Lipno-meer was echt top: een heel mooi hotel dat gerund werd door een jong stel en de jongedame sprak meerdere talen en was erg klantgericht. super!
Mijn bagage werd tijdens die tien dagen steeds vooruit gebracht. Ik liep zelf met een dagrugzak.
Ik had twee honden bij me en de organisatie heeft voor mij geregeld dat ook de honden steeds welkom waren.
Wat ik al eerder op het forum heb verteld is, dat ik de Tsjechen wat afstandelijk vond, ook in de hotels en pensions. De taal zal daar ook een rol in spelen. Ik heb erg weinig Tsjechen getroffen die zich konden redden in een andere taal en ik was voor het eerst in Tsjechie, een beetje last-minute, waardoor ik ook niet verder kwam dan de zinnen in "hoe en wat in het Tsjechisch".
Overigens raad ik je aan minimaal dat niveau te bereiken voor vertrek, want je herkent bijna niets in de Tsjechische taal als je het voor het eerst ziet/hoort.
Verder speelt ook mee denk ik dat je, omdat je op doortrek bent, nergens een langduriger contact kunt opbouwen met de Tsjechen.
Ik heb gelukkig ook aardige en heel behulpzame Tsjechen getroffen, soms zelfs hartverwarmend.
Kortom een leuke kennismaking met Tsjechie.
Ik vond de organisatie van Eigenwijze Reizen erg goed. Ik kwam s avonds laat aan in Tsjechie en de volgende morgen kwam er een Tsjechische dame van de organisatie om met mij de reis door te spreken. We konden communiceren in het Duits en ze was erg behulpzaam. Ik had op de heenweg vervelende pech met mijn auto en ze bood aan om de auto te laten repareren en te zorgen dat de auto weer werd opgehaald, zodat ik onbezorgd mijn vakantie kon beginnen ipv garage zoeken enz. Ze heeft het ook prima geregeld, aan het eind van mijn vakantie stond de auto op een bewaakte parkeerplaats bij het kantoor waar ze werkte. Perfect geregeld. Ze regelde ook een treinkaartje van het eindpunt naar het begin, maar ik koos ervoor om een taxi te nemen (heel goed betaalbaar, ook over grotere afstand) omdat één van mijn honden anders verplicht een muilkorf om moest hebben in de trein. Niets dan lof over deze vrouw ter plaatse!

Nou, ik hoop dat je wat aan mijn verhaaltje hebt.
als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel
groeten!
Clara
 
Bovenaan