Palackého stezka, wandelroute door het romantische dal van de rivier de Kamenice.
Wij “eten” in Tsjechië van drie walletjes als het om cultuur en natuur gaat, we zitten op een punt waar drie prachtige gebieden samenkomen. Aan de noordoost kant genieten we van het uitzicht op het Reuzengebergte, aan de noordwest zijde hebben we het IJzergebergte en in het westen en zuiden het romantische Boheems paradijs. (Český ráj)
Wat betreft het Reuzengebergte hebben we jullie al diverse malen deelgenoot gemaakt van prachtige wandelingen, nu gaan we enkele kilometers pal naar het Westen en balanceren daarmee op de rand van het Boheems paradijs/IJzergebergte. In het Noordelijke deel van Český ráj staan al een poosje enkele wandelroutes op ons verlanglijstje, in gebieden die wij nog niet echt ontdekt hebben zoals Krkavčí- en Klokočské skála. Enkele routes op het lijstje zijn zelfs nog dichter bij huis, het rotsachtige dal van het riviertje de Kamenice en het schilderachtige dal van de beek Vošmenda, die zijn oorsprong ten oosten van Vysoké nJ vindt.
Het Boheems paradijs is een gebied van ca 700km2, een zeer romantische streek met een grote diversiteit van natuurschoon, rotsformaties, grotten, historische monumenten - burchten, kastelen en volksarchitectuur. Het Boheems paradijs is, samen met Eugeria, één van de twee UNESCO European Geoparken die Tsjechië rijk is, een gebied met zeldzaam geologisch erfgoed.
Voor vandaag is de keuze gevallen op het dal van de Kamenice. De middag is al behoorlijk gevorderd, in Tsjechië wordt het eerder donker, dus lopen we noodgedwongen een klein gedeelte van de Palackého stezka. Deze route is vernoemd naar een beroemde Tsjechische historicus en politicus, František Palacký. Het is ca. 20,5 kilometer lang en loopt van Tanvald, wat nog IJzergebergte is, naar Železný Brod. Met name het gebied tussen Plavy en Podspálov zijn geliefd. In Podspálov sluit het overigens aan op de beter bekende Riegrova stezka. Aardig is dat langs deze routes (=stezka) op diverse plaatsen informatieborden staan over de natuur, flora en fauna, geologie, toeristische- en technologische attracties, die ook in het Engels of Duits vertaald zijn.
Wij parkeren de auto ergens halverwege de route, nabij Most Járy Cimrmana, (most=brug) die de oevers van de Kamenice met elkaar verbind. Het staat beter bekend als de brug bij Rusalka. De brug is op zich al een bezienswaardigheid, het is een zogenaamde Baileybrug, dit zijn bruggen die in eerste instantie ontworpen zijn voor toepassing door genietroepen van het leger. Dit type brug was veel in gebruik tijdens de tweede wereldoorlog, wordt nog steeds gebruikt voor militaire en civiele toepassingen en wereldwijd beschouwd als een knap staaltje militaire techniek. Een vrij unieke brug voor Tsjechië, voor zover ik weet is een tweede brug van dit type nog te vinden op de weg tussen Velenice en Lindava, in de buurt van Novy Bor/ Česká Lípa. De fundamenten van de oude brug liggen direct naast de Baileybrug, met een statige peiler in het midden van de rivier.
We steken de brug over en hoewel deze gemakkelijk 2 ton kan dragen krijg ik altijd een beetje de kriebels van deze brug.
Wij “eten” in Tsjechië van drie walletjes als het om cultuur en natuur gaat, we zitten op een punt waar drie prachtige gebieden samenkomen. Aan de noordoost kant genieten we van het uitzicht op het Reuzengebergte, aan de noordwest zijde hebben we het IJzergebergte en in het westen en zuiden het romantische Boheems paradijs. (Český ráj)
Wat betreft het Reuzengebergte hebben we jullie al diverse malen deelgenoot gemaakt van prachtige wandelingen, nu gaan we enkele kilometers pal naar het Westen en balanceren daarmee op de rand van het Boheems paradijs/IJzergebergte. In het Noordelijke deel van Český ráj staan al een poosje enkele wandelroutes op ons verlanglijstje, in gebieden die wij nog niet echt ontdekt hebben zoals Krkavčí- en Klokočské skála. Enkele routes op het lijstje zijn zelfs nog dichter bij huis, het rotsachtige dal van het riviertje de Kamenice en het schilderachtige dal van de beek Vošmenda, die zijn oorsprong ten oosten van Vysoké nJ vindt.
Het Boheems paradijs is een gebied van ca 700km2, een zeer romantische streek met een grote diversiteit van natuurschoon, rotsformaties, grotten, historische monumenten - burchten, kastelen en volksarchitectuur. Het Boheems paradijs is, samen met Eugeria, één van de twee UNESCO European Geoparken die Tsjechië rijk is, een gebied met zeldzaam geologisch erfgoed.
Voor vandaag is de keuze gevallen op het dal van de Kamenice. De middag is al behoorlijk gevorderd, in Tsjechië wordt het eerder donker, dus lopen we noodgedwongen een klein gedeelte van de Palackého stezka. Deze route is vernoemd naar een beroemde Tsjechische historicus en politicus, František Palacký. Het is ca. 20,5 kilometer lang en loopt van Tanvald, wat nog IJzergebergte is, naar Železný Brod. Met name het gebied tussen Plavy en Podspálov zijn geliefd. In Podspálov sluit het overigens aan op de beter bekende Riegrova stezka. Aardig is dat langs deze routes (=stezka) op diverse plaatsen informatieborden staan over de natuur, flora en fauna, geologie, toeristische- en technologische attracties, die ook in het Engels of Duits vertaald zijn.
Wij parkeren de auto ergens halverwege de route, nabij Most Járy Cimrmana, (most=brug) die de oevers van de Kamenice met elkaar verbind. Het staat beter bekend als de brug bij Rusalka. De brug is op zich al een bezienswaardigheid, het is een zogenaamde Baileybrug, dit zijn bruggen die in eerste instantie ontworpen zijn voor toepassing door genietroepen van het leger. Dit type brug was veel in gebruik tijdens de tweede wereldoorlog, wordt nog steeds gebruikt voor militaire en civiele toepassingen en wereldwijd beschouwd als een knap staaltje militaire techniek. Een vrij unieke brug voor Tsjechië, voor zover ik weet is een tweede brug van dit type nog te vinden op de weg tussen Velenice en Lindava, in de buurt van Novy Bor/ Česká Lípa. De fundamenten van de oude brug liggen direct naast de Baileybrug, met een statige peiler in het midden van de rivier.
We steken de brug over en hoewel deze gemakkelijk 2 ton kan dragen krijg ik altijd een beetje de kriebels van deze brug.