voorstellen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

C

carla8

Guest
Dank je
Waar willen jullie heen?

Hallo Patrick,

dat weten we nog niet, waarschijnlijk rond toeren, kijken welke streek ons aanspreekt. Ik heb net je reisverslagen van vorig jaar gelezen. Super mooi. Hoop dat het met je vrouw nu goed gaat.
Alleen dat je veel Nederlanders ziet spreekt me wat minder aan. Maar waarschijnlijk zie je die alleen maar in het hoog seizoen.
 
Carla jullie gaan nu voor de eerste keer naar Tsjechie als ik het goed lees.
Maar jullie hebben een verwachting en wensen wat je wilt gaan bekijken mag ik aannemen.
Als we die weten kunnen we misschien de gouden tips aanreiken via deze site.
Er zijn volop mensen in alle gebieden van Tsjechië die je willen helpen aan een goede voorbereiding.
 
Hm……eh………geachte - O nee dat is vast niet goed, dan maar:

L.S.
(Dat is Latijn, geen Nederlands, maar het betekent hetzelfde.)

Ik – Nederlands staatsburger zijnde – verbaas me over de toon van bovenstaande stukjes (#4 en #5). Vorig jaar lazen mijn man en ik in het topic “Vakantie aan de uitlopers van het Reuzen- en Adelaarsgebergte 2015” #67: ‘De gedachten gaan uit naar een gebied met minder toerisme/Nederlanders.’ Mijn man reageerde in hetzelfde topic # 68 en vol schaamrood op den kaken wilden wij al het garage-plaatje op onze auto met Tsjechisch nummer afdekken, want het verraadt ons: WIJ zijn Nederlanders. We hebben het – na lang beraad – NIET gedaan.

En dát is meteen mijn šunka-vraag: Wat is er mis met al die Nederlanders/toeristen? Bijten ze soms of hebben ze vlooien? Nederlanders mogen toch óók op vakantie? Ze bezoeken kastelen, nemen de lanová dráha naar de top van de bergen (die er in Nederland niet zijn), gaan naar jarmarken, m.a.w. héél goed voor de Tsjechische economie!
U beiden bent – dacht ik te begrijpen – toch óók Nederlander? Als U geen landgenoten wilt tegenkomen heb ik nog wel een suggestie: wat vindt U van bijvoorbeeld Noord-Korea? Vast veel weids landschap en veel toeristen komt U er waarschijnlijk niet tegen.
 
@Russalka Die reactie is ook wat overtrokken. Maar wij houden niet zo van het massatoerisme en gaan naar Tsjechië omdat we dat een heel fijn land vinden. als we daar zijn willen we ook het gevoel hebben echt in Tsjechië te zijn en hoeven dus niet zo nodig op een plek te zijn waar Nederlands domineert. Vorig jaar hadden we dat op bepaalde plekken wel en dat doet afbreuk aan ons vakantie gevoel. Niet meer en niet minder dan dat.
 
C

carla8

Guest
Carla jullie gaan nu voor de eerste keer naar Tsjechie als ik het goed lees.
Maar jullie hebben een verwachting en wensen wat je wilt gaan bekijken mag ik aannemen.
Als we die weten kunnen we misschien de gouden tips aanreiken via deze site.
Er zijn volop mensen in alle gebieden van Tsjechië die je willen helpen aan een goede voorbereiding.

Hallo @Baan,

nee we hebben in zover geen verwachtingen we willen er met open mind heen. Kijken en ontdekken. Misschien wel op de bollefooi met de camper. Maar wanneer we geweest zijn hebben we wel vragen en dan zal ik die zeker stellen hier.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
C

carla8

Guest
Hm……eh………geachte - O nee dat is vast niet goed, dan maar:

L.S.
(Dat is Latijn, geen Nederlands, maar het betekent hetzelfde.)

Ik – Nederlands staatsburger zijnde – verbaas me over de toon van bovenstaande stukjes (#4 en #5). Vorig jaar lazen mijn man en ik in het topic “Vakantie aan de uitlopers van het Reuzen- en Adelaarsgebergte 2015” #67: ‘De gedachten gaan uit naar een gebied met minder toerisme/Nederlanders.’ Mijn man reageerde in hetzelfde topic # 68 en vol schaamrood op den kaken wilden wij al het garage-plaatje op onze auto met Tsjechisch nummer afdekken, want het verraadt ons: WIJ zijn Nederlanders. We hebben het – na lang beraad – NIET gedaan.

En dát is meteen mijn šunka-vraag: Wat is er mis met al die Nederlanders/toeristen? Bijten ze soms of hebben ze vlooien? Nederlanders mogen toch óók op vakantie? Ze bezoeken kastelen, nemen de lanová dráha naar de top van de bergen (die er in Nederland niet zijn), gaan naar jarmarken, m.a.w. héél goed voor de Tsjechische economie!
U beiden bent – dacht ik te begrijpen – toch óók Nederlander? Als U geen landgenoten wilt tegenkomen heb ik nog wel een suggestie: wat vindt U van bijvoorbeeld Noord-Korea? Vast veel weids landschap en veel toeristen komt U er waarschijnlijk niet tegen.

Hallo @Russalka,

ook ik ben Nederlands staatsburger en hou mij buiten ver van enig politiek en discriminatie, het is mij nooit de bedoeling geweest om wie dan ook te kwetsen of dat iemand zich aangesproken zou moeten voelen. Het was mijn persoonlijke uitlating. Mijn excuus hiervoor wanneer je dat zo opgevat zou hebben. Toerisme is goed voor de economie ben ik helemaal mee eens maar dat wil niet zeggen dat ik persoonlijk ze in grote getale wil zien op vakantie.

Ik hoop dat de beheerder het hier mee eens is dat deze topic wordt gesloten.
 
Voordat dit topic zou worden gesloten toch even een reactie:

U bent nieuw op dit forum en U kent derhalve mijn schrijfstijl niet. Ik val geen mensen aan, hooguit lastig ongedierte in mijn tuin ;).
Met politiek en zeker met discriminatie houd ik mij niet bezig. U heeft zeker recht op uw eigen mening, maar ik ook op de mijne. In dit topic – wat van mij gewoon mag blijven bestaan – heb ik alleen willen aangeven dat het ontmoeten van Nederlanders in Tsjechië een normale zaak is geworden; je ziet hen het hele jaar overal, in meer of mindere mate. U kunt dat niet leuk vinden, maar als ik U een welgemeend advies mag geven: geniet van alles wat op uw pad komt, zelfs van de eventuele MedeNederlander……

Prettige vakantie!
 
C

carla8

Guest
Beste @Russalka,

ik zal zeker genieten van wat er op mijn pad komt dat hoef je mij niet te vertellen, daar ik vorig jaar zeer zwaar gewond bent geraakt bij een ongeval, een zeer dierbare vriend daarbij om het leven is gekomen en ik nog steeds aan het revalideren ben.

Wat ik nog kwijt wil is het volgende:
ja ik ben nieuw hier op het forum
en ja ik ken je schrijfwijze niet
en ik heb mijn excuus aangeboden maar daar hoor ik je niet over
en natuurlijk heeft een ieder recht op zijn mening maar het gaat erom hoe word ie geventileerd
en nu herinner ik mij weer waarom ik niet op forums zit omdat er altijd wel mensen zijn die het nodig vinden om een discussie aan te gaan om de discussie. Dat is mijn persoonlijke mening! daar hoef je je eigen niet over aangevallen te voelen.
Het is wat @Patrick zei een overtrokken reactie.

bij deze meld ik mij weer af van het forum,

ik wens een ieder veel geluk een plezier en pluk de dag

met vriendelijke groet
Carla
 
Jammer van het afmelden, was niet nodig. Misschien de knipoog gemist in de reacties.
Er is zoveel uit te wisselen over CZ.

De spreuk van Patrick is te begrijpen: Verliefd op Tsjechië en chronisch heimwee.
Wij hebben hier in ieder geval onze 8 mooiste jaren beleefd, maar natuurlijk zal iedereen dit op zijn of haar manier beleven.
 
Bovenaan