Vliegen en openbaar vervoer

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal,

Wij gaan al een aantal jaar naar het heerlijke Tsjechie. Deze zomer ook maar met een hond en persoon meer dus ga ik er warschijnlijk achteraan vliegen,mits de prijs redelijk is.

Nu is mijn vraag: Wie heeft ervaring met het vliegen naar Praag,sowieso heb ik nog nooit gevlogen dus alle info is welkom. Wij zitten vlak bij Budjovice dus zal ik evt. ook nog met het openbaar vervoer moeten. Is dat een beetje veilig `s avonds alleen van praag naar budjovice voor een jonge vrouw alleen. Of zijn er andere mogelijkheden qua vliegen evt. oostenrijk oid. en dan??? ik hoor het graag!

Groetjes Hilda
 
Hey Hilda,

De hond kan mee (mits in een transport kooi die aan de eisen voldoet) als HANDBAGAGE! Dit bespaard je enorm in de kosten. Als je een hulp / speur / werk hond hebt, mag hij met je mee in de cabine (mits aangelijnd en voorzien van muilkorf).

Het goedkoopste vlieg je momenteel met WizzAir. Deze vliegt al vanaf 14.95 vanaf Eindhoven naar Praag, gevolgd door EasyJet (24,95) vanaf Schiphol.

Als je online boekt, zorg dan wel dat je je bagage ook duidelijk vermeld, anders mag je extra bij betalen op het vliegveld en nog belangrijker, zorg dat je op tijd aanwezig bent en de papieren van je hond in orde zijn (wat voor hond is het trouwens?)

Het openbaar vervoer is in mijn ogen veilig en ik zie hier ook veel mooie dames in de nachtelijke uren alleen reizen en dezen worden vrijwel niet lastig gevallen. Hooguit een trein conducteur die je kaartje komt knippen. De buschauffeurs houden over het algemeen de bussen redelijk in de gaten dus dat zit ook wel snor...
 
Hoi Hilda, ik sluit me helemaal aan bij Oude Seun. Ik reis nu al zo een 2 1/2 jaar gemiddeld een keer per maand op en neer naar NL en heb nog nooit problemen gehad onderweg! En inderdaad Wizzair en Easyjet zijn het goedkoopste...
Succes en een fijne vakantie!
 
Ik mis nog een aanbieder van vluchten, namelijk Transavia vanuit Rotterdam.
Prijzen zijn heel schappelijk, zelfs twee weken voor uitvoering van de vlucht. Een aantal vluchten zijn in de ochtend, dan is er voldoende tijd om met het openbaar vervoer overdag te reizen.
 
Heeft er hier iemand ervaring met dat Wizzair? Ik heb het idee dat het juist een verkeerde goedkope maatschappij is en je als je op het vliegveld staat veel moet bijbetalen ( á la Ryanair).
 
Heeft er hier iemand ervaring met dat Wizzair? Ik heb het idee dat het juist een verkeerde goedkope maatschappij is en je als je op het vliegveld staat veel moet bijbetalen ( á la Ryanair).

Ik ben meerdere malen met Wizzair van Praag <> Eindhoven gevlogen. Goed de voorwaarden lezen en als je daaraan voldoet hoef je niks bij te betalen.

Voorbeeld:

- Je handbagage niet te groot en te zwaar
- Tijdens het boeken aangeven of je ruimbagage mee wilt nemen of niet. Daarna of op het vliegveld is het een stuk duurder.
- Je moet van tevoren zelf online inchecken en je boarding pass afdrukken. Als je dit niet doet moet je iets van 15 euro betalen.

Verder moet je altijd bijbetalen als je bijvoorbeeld een naam of een datum wilt wijzigen.
 
Heeft er hier iemand ervaring met dat Wizzair? Ik heb het idee dat het juist een verkeerde goedkope maatschappij is en je als je op het vliegveld staat veel moet bijbetalen ( á la Ryanair).
Zoals ReWinD zegt, goed de voorwaarden lezen en zoveel mogelijk zelf doen. Als je namelijk niet bij betaald op het vliegveld, nemen ze je gewoon simpelweg niet mee. Verwacht aan boord ook niet al te veel service en ook de beenruimte is wat aan de minimale kant (vooral als je net zoals mij 2 meter lang bent).

Kijk ook eens naar de prijzen op de site van : www.lowcostairlines.nl/tsjechie
Laat je verrassen
Dan zie je toch dat Wizzair tot de goedkoopste aanbieders behoord. 32 euro voor een retourtje... Dat is het zelfde als een retourtje Amsterdam Utrecht zonder korting en in de 1e klas ;)

Maar bedankt voor deze link Baan! voor 200 euro een retourtje Keulen / Tel Aviv... Ik ben koffers pakken ;)
 
Nog even terugkomend op het treinreizen: persoonlijk reis ik liever in Tsjechië 's avonds in de trein dan hier in Nederland.
En zou je je toch veiliger willen voelen: reis dan niet eerste klas, want die is vaak helemaal leeg, maar ga dan in de buurt van wat (oudere) mensen zitten.

Nogmaals niet dat ik het reizen onveilig acht, maar de een zijn veiligheidsbeleven is anders dan dat van een ander.

Overigens zijn er voldoende dagvluchten, dus reis je gewoon overdag verder. En je hebt een hond bij je!
 
Bedankt allemaal voor de tips!

Vliegen vanaf Eindhoven is niet echt een optie vanuit Groningen. En heb eens even uit gerekend KLM is ietsje duurder dan Easyjet,maar wel met bagage er bij in dus denk dat ik daar maar mee ga vliegen.
De prijzen die jullie noemen bij easyjet etc. zijn de lokkertjes,dan kijk je en zit je richting de 100 euro. ook nog en redelijke pris.

Hond (een friese stabij) gaat niet met mij mee in het vliegtuig,gaat met ouders mee in de auto.
 
Als je met Easyjet retrour gaat en de actietarieven zijn al weg, dan kan je zeker in de buurt van KLM-tarieven komen (ik heb met name een hekel aan de EUR 15 toeslag voor creditcard betalingen). Als het te weinig scheelt dan ga ik ook liever voor KLM.

Mocht iemand retour willen vanaf CZ naar A'dam, kijk dan eens op KLM.CZ, vaak gunstige actietarieven.
 
Bovenaan