Verslag wandeltocht Zbyslav

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het was een prachtige dag, in alle opzichten! :top:
Thuis zal ik vast wel weer een verslagje in elkaar brouwen.
De heren bezoeken momenteel (alweer) het levendige stadsplein van Zbyslav, dat zegt genoeg over de gezelligheid. :pivo!: (Zonder de dames deze keer, minstens zo gezellig én ze hoeven nu natuurlijk niet af te wassen...:stout:)
 
Een langere wandeling? :stout: Dat is juist een extra goede reden om nog een :pivo!: te bestellen (zei iemand vanmiddag), het verloren zweet moet dringend aangevuld worden! :D
 

Tabe

† In Memoriam
Volgend jaar de route langer maken zodat de heren geen puf meer hebben om het dorp onveilig te maken. :stout: Wat een smoes om onder de afwas uit te komen. :tomaat:

Kuur.... wil je je nergens mee bemoeien?

Alle gekheid op een stokje. Het was wederom een fantastische wandeltocht. Een verslag volgt, maar het was in alle opzichten geslaagd.!!!!!Maar hier een eerste impressie:
 

Bijlagen

  • zbyslav2011 091=1.jpg
    zbyslav2011 091=1.jpg
    73,4 KB · Bekeken: 11
  • zbyslav2011 179=3.jpg
    zbyslav2011 179=3.jpg
    119,7 KB · Bekeken: 8
  • zbyslav2011 259-4.jpg
    zbyslav2011 259-4.jpg
    69,2 KB · Bekeken: 9

Tabe

† In Memoriam
Pochod 20-08-2011

Zbyslav, 20 augustus 2011.

Het belooft een mooie, zonnige dag te worden. Niet al te warm, dus goed voor de wandelaars van de Zbyslavski pochod. Om 07.00 uur is er al enige bedrijvigheid voor het huis van Mira Brabec, de organisator van de tocht. Zelf zitten we nog eventjes op ons terras voor de chalupa met een bakje koffie te genieten van de ochtendzon. Maar er moet nog wel wat gebeuren. Op het laatste stukje van de wandelroute, ongeveer 2 kilometer voor de eindstreep, hebben we onze Hollandse tafel gepland. Daar gaan Ria en Doety Hollandse kaas, stroopwafeltjes en drop uitdelen aan de wandelaars. Er moet dus een tafel, een paar stoelen, een parasol met voet en een Hollandse vlag naar toe gebracht worden. Alles in één keer in het Pandaatje er naar toe gebracht. Leuk stekkie aan de rand van het bos en uitzicht op de komst van de wandelaars.

Rond half negen, als alles dáár geregeld is, heerst er al gezellige bedrijvigheid bij de inschrijving van de wandeltocht. Het wordt druk, zo te zien. Het klinkt vreemd, maar er zijn Tsjechen die zich nu al tye goed doen aan de kippensoep en de pivo. Oók de dorpsoudste, de vader van Jirina Brabcova, loopt al met een halve liter bier in zo'n mooie glazen pul. 87 is de man. Nee, hij loopt niet mee, maar geniet wel van de gezelligheid in het dorp. Even voor negen belt Pepo op. Ze zijn met de auto onderweg maar wel een beetje aan de late kant zegt hij. De bus moet maar even wachten. Gelukkig loopt het zo'n vaart want de bus die de wandelaars naar Pohori gaat vervoeren is er ook nog niet. Pepo was dus eigenlijk nog ruim op tijd, maar hij had zo hard gereden dat de kleinzoon van zijn vriendin wagenziek was geworden. Hij is bij ons met slappe thee weer wat bijgebracht.

Rond half tien komt de eerste bus om de wandelaars naar het startpunt in Pohori te vervoeren. Bus aan de nok toe vol met jong en oud. Helaas moesten wij wachten op de tweede bus. Even over tienen kwam die bus; ook weer helemaal vol en na een rit van zo'n 20 minuten werden wij gedropt in Pohori. In dat dorp is het geboortehuis van een kennelijk belangrijk Tsjechisch persoon. Helaas is onze Tsjechische taal niet van dien aard dat we iets konden verstaan wat de goede man daar ons vertelde Maar Pepo weet er meer vanaf. Misschien dat hij er hier op dit forum iets van gaat vertellen. Door omstandigheden (diverse visites) had ik de route niet “voorgelopen”dus die was voor mij óók een verrassing. De start bleek een flinke klim te zijn naar de Velky Kamen (Grote Keien)En ook daarna ging het toch redelijk steil omhoog. Een beste klim, gelukkig door een koel bos en in een schitterende omgeving. Ik denk dat de eerst 5 kilometer behoorlijk zwaar waren, in ieder geval voor ons aller Pepo. Eénmaal boven gekomen keek hij wild om zich heen, “waar is mijn bril, ik ben mijn zonnebril kwijt!!! Uhhhh....dat ding op je neus....is dat niet misschien..... Had hij al die tijd in het donkere bos met zijn zonnebril op gelopen.

Het zwaarste deel hadden we nu in ieder geval gehad, Na door twee rustieke. Typisch Tsjechische dorpjes (Lovcise en Kvasetice te zijn gelopen, kwamen we weer in een mooi stukje natuurgebied. Smalle wandelpaden met vaak een heel mooi uitzicht aan beide kanten en alles in de volle zon, zonder dat het echt te warm was. De wind bracht ruimschoots wat verkoeling.

Via een smal pad door een ruig gebied kwamen we bij een enorme ruine, Blijken de restanten te zijn van een grote graanopslagplaats uit de 16/17 eeuw. Dáár hebben wij. Pepo, zijn vriendin met kleinzoon en ik een kwartiertje pauze gehouden. Hadden we ook hard nodig na al dat klimwerk

Hieronder enkele foto's van dit deel van de wandeltocht.
 

Bijlagen

  • 1a.jpg
    1a.jpg
    94,1 KB · Bekeken: 13
  • zbyslav2011 070-1.jpg
    zbyslav2011 070-1.jpg
    93,8 KB · Bekeken: 13
  • zbyslav2011 060-2.jpg
    zbyslav2011 060-2.jpg
    77,2 KB · Bekeken: 12
  • 16.jpg
    16.jpg
    102,9 KB · Bekeken: 13
  • 14.jpg
    14.jpg
    95,7 KB · Bekeken: 14
  • 13.jpg
    13.jpg
    95,2 KB · Bekeken: 13
  • 17.jpg
    17.jpg
    136,9 KB · Bekeken: 13

Tabe

† In Memoriam
2e deel

2e deel (Foto's)
 

Bijlagen

  • 5.jpg
    5.jpg
    117,3 KB · Bekeken: 13
  • 6.jpg
    6.jpg
    58,4 KB · Bekeken: 10
  • 7.jpg
    7.jpg
    80,6 KB · Bekeken: 11
  • 8.jpg
    8.jpg
    105 KB · Bekeken: 12
  • 9.jpg
    9.jpg
    97,5 KB · Bekeken: 12
  • 10.jpg
    10.jpg
    119,9 KB · Bekeken: 11

Tabe

† In Memoriam
laatste deel

Eventjes wachten Jeannne, er komt nog een deel.

Na de ruine van de graansilo komen we wederom in een ruig stukje natuurgebied met smalle wandelpaden en veel bermgroei. Op naar de verversingspost halverwege de tocht. Thee en voornamelijk bier wordt hier genuttigd. Op deze plek heb je een fantastisch uitzicht over de stad Planice. Na de verversingpost komen we inderdaad op een veel gemakkelijker te bewandelen stuk weg. Gedeeltelijk onverhard maar ook een lang stuk ge-asfalteerd op weg naar het dorpje Ujzd. En vrij kaal stuk door het bos van een kilometer of drie, In Ujzd is een kleine POUT (kermis). Zoiets als bij ons in de jaren 50. Klein draaimolentje, zweefje en zo. Bij de Hostinec in Ujzd eventjes buiten op het terras gezeten. Uiteraard met een pivootje en Pepo met twee aardappelpannekoeken (waar láát hij het ) En het was druk, daar op het terras, met de wandelaars van Zbyslav.

In het dorpje Ujzd slaan we linksaf om het laatste stuk te lopen, ongeveer 3 kilometer. In het dorpje zelf kwamen we, eigenlijk jammer genoeg, de nodige vervallen huisjes tegen en een hoop schroot waar men U tegen zegt. Oude Skoda's Lada's. Maar na het dorpje weer een schitterend stukje natuur, een riviertje dat uiteindelijk in de Labe zal stromen en mooie oude boerderijen.

Op naar de Pleisterplaats van de Hollanders. Een kilometer na Ujzd zittten ze daar pontificaal, Doety en Ria. Het uitdelen van de kaas, drop en stroopwafeltjes is een enorm succes. Geen Tsjech die het “tafeltje”overslaat. Het laatste stuk is een stuk weg dat langs het meertje loopt waar ik eens een zeer mooie ervaring heb gehad met een roofvogel.( http://www.tsjechie.net/board/f65/zeldzame-ontmoeting-6324.html )
Wederom een mooi stukje natuur in de bossen en vlakbij Zbyslav. We zijn zo'n beetje de laatste wandelaars die Zbyslav binnendruppelen. !3/14 kilometers door de mooie natuur in een uitzonderlijk goede sfeer. Het was weer erg goed.

In Zbyslav zitten onze forumvrienden al aan het bier, worst, goulash etc. Alles wordt verzorgd uit de voormalige brandweerkazerne van Zbyslav. Leen, Camyl en Ruzena zijn er. Leen heeft beloofd om de volgende keer daar te komen met zijn mooie antieke en renoveerde Brandweerwagen. Het zal daar zeker een bezienswaardigheid zijn.
Maar op het hele dorpsplein is het een gezellige drukte. Er worden rondritjes voor de kinderen gemaakt met een paardenhuifkar. Op een houtvuur staat een hele grote braadslede met varkensvlees, speklapjes en karbonades te pruttelen. En lekkerrrr!!!

Gorrit en ik zijn daar tot een uur of negen daar gebleven.Genietend van een uitstekende ambiance.

Volgend jaar weer???? Ja!! volgend jaar weer.
 

Bijlagen

  • 3.jpg
    3.jpg
    117,3 KB · Bekeken: 11
  • 2.jpg
    2.jpg
    114,7 KB · Bekeken: 12
  • 1.jpg
    1.jpg
    121,8 KB · Bekeken: 17
  • 4.jpg
    4.jpg
    121,9 KB · Bekeken: 11
  • 5.jpg
    5.jpg
    116,7 KB · Bekeken: 13
  • 6.jpg
    6.jpg
    104 KB · Bekeken: 12
  • 7.jpg
    7.jpg
    78,4 KB · Bekeken: 11

Tabe

† In Memoriam
nog wat foto's

Nog wat foto's
 

Bijlagen

  • 10.jpg
    10.jpg
    109,4 KB · Bekeken: 13
  • 9.jpg
    9.jpg
    117,8 KB · Bekeken: 13
  • 8.jpg
    8.jpg
    111,1 KB · Bekeken: 15
  • 11.jpg
    11.jpg
    86,6 KB · Bekeken: 13
  • 12.jpg
    12.jpg
    79,7 KB · Bekeken: 18
  • 13.jpg
    13.jpg
    113,3 KB · Bekeken: 15
  • 15.jpg
    15.jpg
    88 KB · Bekeken: 17

Tabe

† In Memoriam
Er waren 160 wandelaars en 30 fietsers. Er was rond dit gebied ook een fietstocht uitgeschreven van zo'n 45 kilometer. Het aantal is ongeveer hetzelfde als vorig jaar.
 
moest dit jaar helaas verstek laten gaan door drukke werkzaamheden o.a. het realiseren van een nieuw dak voor een forumlid..
hoop er volgend jaar wel bij te kunnen zijn..
aan belangstelling heeft het niet ontbroken zie ik, dit in tegenstelling tot de barbecue van Smiley die helaas geen doorgang vond door afzeggingen en het slechte weer..
 

pepo

† In Memoriam
Ik ben er ook geweest! En omdat ik na Zbyslavsky pochod nog 2 dagen aan het wandelen was in de buurt van Kvilda, internet vrij, kon ik nog geen foto's plaatsen. Nu ben ik weer thuis.
Bij deze wil ik graag Tabe, Doety en Zbyslav bedanken voor een geslaagde dag en een aangename ontmoeting in Zbyslav, kijk maar op de foto's. Er komen nog meer.
Voorlopig 2 leuke plaatjes:
 

Bijlagen

  • Zbyslav_1.jpg
    Zbyslav_1.jpg
    111,1 KB · Bekeken: 26
  • Zbyslav_2.jpg
    Zbyslav_2.jpg
    78,8 KB · Bekeken: 31
Bovenaan