Vers fruit

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

P

Phrancus

Guest
Na een tijdje meegelezen te hebben heb ik mij nu toch maar lid gemaakt. Het meelezen was omdat ik bezig ben met een baan in Tsjechie en het lid worden is ook omdat ik merk dat mijn eerdere ervaringen in Hongarije voor sommigen handig kunnen zijn.
Tijdens en na mijn studie in NL ben ik naar Hu gegaan. Na een jaar of 6 ben ik teruggekeerd naar NL. Nu, na wat omzwervingen hier, wil ik graag weer naar het Oosten. Niet zozeer Hongarije, dat zou 'terug' zijn en ik wil 'verder'.

Mijn vak? Ik ben commercieel (meer marketing dan sales), operationeel, ICT en vooral: generalist die aanpakt.

Een van mijn huidige projecten is het bouwen, configureren en leveren van all-in servers voor weinig geld aan middelgrote bedrijven. Dat kan ook in Tjsechie zijn overigens, dus als iemand zich afvraagt hoe ie z'n bedrijfje veilig en voordelig op gang houdt, laat maar horen.

Vragen? stel ze gerust.
 
R

rob.goverde

Guest
Welkom op dit forum,

Zoals je al gelezen hebt is het naat Tsjechie gaan om te wonen en werken een hot-item. Ik zit in dezelfde branche en loop ook met ideen rond om me daar te vestigen. In eerste instantie dacht ik om te gaan beginnen in de toersistische sector. Dat ga ik in ieder geval niet doen, dat is veel te seizoensafhankelijk en velen gaan me reeds voor. Onze gedachte is nu eerst zakenpartners te vinden en die vanuit Nederlland te bewerken en eventueel samen te werken. Onze expertise is Sales en marketing ICT. Bouwen van netwerken en begeleiding. Echter in spreek nog geen Tsjechisch, het idee om gaandeweg de taal daar te leren heb ik laten varen, dat is bijna onmogelijk als je de basis niet beheerst. Hoe is jouw ervaring daar mee?
 
P

Phrancus

Guest
Taal

Mijn taalgevoel is goed, ik heb inmiddels engels, duits, spaans, russisch en hongaars onder de riem. Maar vooral door hongarije heb ik wel geleerd dat het erg goed is om het in drie delen te zien:
eerst boekjes leren voor de grammatica, wat woorden en lettergebruik
dan praktijk om de klank te leren kennen van die woorden die je hebt geleerd, en om zinsbouw te gaan zien
dan weer de theorie die je nu makkelijker begrijpt omdat je je er wat bij kan voorstellen als je een woord leest.
daarna natuurlijk alles doorelkaar.

In het echt gaat het meestal als volgt:
eventjes wat woordjes leren
de praktijk in
niet meer theorie bijschaven
resultaat: rammelend taalgebruik, foute woorden, vaak alleen de spreektaal of straattaal kennen.
En dan kom je niet serieus over, dan ben je toerist.
En met een toerist doe je geen zaken, daar haal je alleen snel geld uit.


ICT: mijn oorsprong is niet netwerken maar bedrijfsorganisatie. Hierdoor kom ik nogal eens wat puin tegen op het IT gebied in het MKB: puin bedoel ik mee: onbekendheid met wat ze nou eigenlijk doen, hoe ze het doen, onveilige constructies, dure software licenties die ze niet echt nodig hebben, veel urenschrijverij zonder duidelijk resultaat of uitleg.

Als jullie kennis op het gebied van Linux/unix ligt, dan komt er erg veel werk aan. Maar wel op een andere manier dan tot nu toe met Microschoft.
 
Bovenaan