Verkrijgbaarheid verse groenten?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dit jaar voor het eerst verse kapucijners gekocht en gegeten - héérlijk.
terwijl alle soorten groentes in groentewinkels en supermarkten te koop zijn.
Kan U mij vertellen waar die handel te koop is want hier in de omtrek is die handel niet te koop
Ook niet is Pisek bij Tesco of Kaufland
MVG
Kohout
 
Wij kopen onze groentes in Tsjechië voornamelijk bij Hyper Nova en Kaufland. Wij hebben dit jaar verse kapucijners (alleen in mei te verkrijgen), broccoli, paprika's, koolrabi, verschillende soorten paddestoelen, wortels, verschillende soorten sla, verschillende soorten tomaten en prei gekocht. Verder 'buiten de deur' gegeten. Ik heb natuurlijk nog wel andere groentes gezien maar ik moet bekennen dat ik niet altijd de naam weet.
 
Verse spinazie is tegenwoordig regelmatig bij de Hypernova te koop!

In Pisek heb ik het nooit geizien, maar de Hypernova in Tabor heeft het eigenlijk altijd in de koeling liggen. ( is dus al gewassen !)

Witlof is af en toe bij de Kaufland of de Lidl te koop.
Zodra ik dat zie wordt dit ook direct ingekocht.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Nou die van mij is ondertussen al aardig aan groente gewend, maar als we het niet eten mist hij het niet ... :fluit:
Je kunt in de meeste restaurants je groente bestellen als een bijlage net als dat je dat met je frietjes oid doet. Vaak is er broccoli, mais, boontjes etc. Maar zeer zeker verschillende salades. De kool die vaak bij je gerecht op bord wordt geserveerd is meestal gezoet is mijn ervaring. En als het zuur is breekt dat het vet weer een beetje af, ook geen overbodige luxe!
 
Er is genoeg verse groente te verkrijgen...als je alleen naar de grote supermarkten gaat, bijv. de Tesco die heeft toch een redelijke verscheidenheid hoor .... ook spruiten !
Zelf ga ik ook regelmatig naar die kleine stalletjes in de stad...daar is ook altijd van alles te koop hoor...geen gebrek..alleen je moet geen witlof willen hebben...wat dat ik heb ik nog nooit gezien...:lache:
 
En dan komen we eigenlijk weer bij een ander topic uit : hoe is het wonen in Tsjechie?
Want op zich is er genoeg te koop in Tsjechie, je moet je als Nederlander alleen aanpassen aan wat hier te koop is, wat ook de bedoeling is als je hier woont denk ik.
Maar dat neemt niet weg dat je soms bepaalde zaken, zoals groente in mijn geval echt kunt missen.
Komt bij dat ik een moeilijke eter ben, eet weinig vlees en veel groente, vandaar
Wij eten ook nauwelijks vlees maar heel veel groenten/rauwkost.
Wat ik wekelijks(volgend jaar het meeste uit eigen tuin) bij de Lidl of Penny of Albert koop:
Tomaten,vlees/Roma/mini/etc
Komkommer
Aubergines
Courgettes
Rode/witte uien
Ijsbergsla
Paprika
Gemengde sla
Bosuitjes
Prei
Verse kruiden
Bloemkool
Kool
Knoflook (zeer onmisbaar hier en niet alleen voor een Tsjech!)
Boontjes(alle soorten)
Broccolli
Etc...etc..
Heb trouwens nog een super adres bij de Plus waar ze Biologische tomaten/aardappels/worteltjes/aardappels/bananen etc verkopen!
Dus er is zeker genoeg keus denk ik om heel de week te vullen.

Mis alleen nog die andijvie :lekker:
 

pepo

† In Memoriam
1) ik ben vandaag bij diverse supermarkten in de buurt geweest, omgeving Melnik, heb de groente afdelingen volledig doorgespit, ogen open.
Ik ben zelf vrij veeleiseind, wat vers betreft. Ik zag daar, in die twee Tsjechische supermarkten, veel vers groente en vers fruit. Zeker niet slechter, dan in NL.
De sperziebonen en de snijbonen vindt je in CR niet. Niet in een supermarkt.
Kruimig of vastkokend aardappelen vind je ook nergens. Het werkt daar gewoon anders. En dat geldt ook voor de appels, die je zelf van je eigen boom plukt of ergens bij bekenden koopt.

2) Ik heb hier veel weinig-zeggende berichten weggehaald.

3) Er zijn op dit moment (Kaufland) hele goede watermeloenen uit Hongarije te koop. Grote jongens. Zoet.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Paula, volgens mij geen verse, die heb ik tenminste nog niet ontdekt. Maar wij hebben wel diepvriesboontjes gegeten van Bonduelle(zak), waren heeeeerlijk :) En je hebt boontjes natuurlijk ook in blik.
 
Wat ik wel jammer vind is dat ze niet altijd even vers zijn.
In nederland zou ik ze dan ook niet kopen, maar hier wel.
Ze liggen trouwens op het moment bij de Hypernova in Tabor op het moment in de koeling, schoongemaakt en wel!
Helaas is dat niet bij elke Hypernova, ik was vandaag in Pisek en daar hebben ze ze niet.
 

Marcel

Moderator
ik denk dat het vers-aanbod meer seizoensgerelateerd is in Tsjechie dan in Nederland.
hier kan je b.v. het hele jaar door aardbeien krijgen (of je daar qua smaak nu zo van uit je bol gaat ...)
zo worden de appels al lekker goedkoop. ik heb net een kratje van 30 kg meegenomen. ze waren (omgerekend) 1.25 euro per 3 kg.
 
Vandaag was ik bij de Lidl en daar lag zowaar een hele krat met andijvie!
Was nog niets uit dus ik was de eerste die het kocht!
Kom ik bij de kassa, zit het meisje daar het eerst te bekijken en roept dan naar haar collega : wat is dit eigenlijk?
Die weet het ook niet dus dan maar naar de bedrijfsleider op kantoor.
Die wist het uiteraard wel en ze komt terug en zegt aan haar collega : het is andijvie, ken jij dat?
Nee nog nooit van gehoord is haar antwoord!
Wij keken elkaar maar een keer aan.

Maar ik heb wel lekker verse andijvie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dat wordt smullen vanavond!
 
Ja, het ligt inmiddels gesneden in de keuken, de spekjes zijn al uitgebakken!
Vandaag andijviestamp, morgen gekookte andijvie!
Het water loopt me nu al in de mond, dit heb ik echt gemist!
 
Bovenaan