Verdwenen dorpen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Op internet is een databank te vinden met meer dan 1300 plaatsen, die geheel of gedeeltelijk verdwenen zijn. In de grensgebieden van Bohemen, het vroegere Sudetenland, zijn na 1945 honderden dorpen verdwenen, terwijl hun bewoners verdreven werden. Andere dorpen zijn in de vijftiger jaren geruimd omdat ze te dicht bij de grens lagen.

Achter dit adres zanikleobce.cz vindt u een enorme en voortdurend groeiende databank die de gebruiker veel informatie verschaft. Naast statistische info en kaarten staan er ook talrijke postkaarten en foto's. Deze tonen veel dorpen in hun oorspronkelijke toestand en de toestand van vandaag.

zanikla_mistax.jpg


radio.cz
 
Hey Freddy,

Super, bedankt voor de site. Ik had het er toevallig laatst nog met iemand over Sudetenland. Het is toch wel gek als je er zo over nadenkt dat dit deel van de Tsjechische geschiedenis zo onbekend is, terwijl het toch wel heel veel mensen getroffen heeft. Op de site ben ik allemaal plaatsen tegengekomen waar ik in Sumava wel eens gewandeld/gelanglauft, toch wel gek als je bedenkt hoe het er nu uitziet en hoe het vroeger moest zijn. Gelukkig word dit onderdeel van de Tsjechische geschiedenis toch steeds bekender, helaas is het geen mooie geschiedenis.
 
Ik was aan het wandelen, zie ik een kruis staan.
Je wordt nieuwsgierig.
Bleek dat daar een kerk heeft gestaan.
En heel dorp stond er.
Compleet geruimd.
Sindsdien werd ik gegrepen door de geschiedenis van Sudetenland.
Je woon er je leven lang, je ouders woonden er, familie en vrienden.
En of je dan maar wil ophoepelen.
Wat een tragedie.
Niet te bevatten.
Het belangrijkste van een mens is geborgenheid en die werd ontnomen.

Een verenigd Europa is zo gek nog niet.

Het weerhoudt idioten en dwazen van een nieuwe tragedie a la Sudetenland.
 
Ons huis staat ook vlak bij de duitse grens en inderdaad, veel dorpen van vroeger zijn geruimd. De puur Duitse bevolking is afgevoerd, de Duitsers die met tsjechen getrouwd waren mochten blijven. Onderling spraken deze sudeten nog wel eens Duits maar de Duitse taal is er grotendeels verdwenen. Tot de grenzen weer opengingen.

Nu zie je dat de Sudeten-mensen "van voor den oorlog" nog duits spreken en de jonge mensen die het op school krijgen en daartussen een of twee generaties die geen woord Duits spreken. Ondanks dat de grens maar 3 km verderop ligt.

Heel vreemd voor een grensgebied.....

Overigens zie ik op de site wel een foutje staan, maar ik vertel nog niet waar. Ik heb er een pand op het oog, dus is het nog niet verdwenen zoals de site suggereert. Het is zelfs een heel mooi stukje met toch nog zo'n 7 of 8 huizen.....
 
Nee Jolanda, Leen bedoelt dat ze nog steeds verdreven worden en geen werk e.d. in een Verenigd Europa. Het is droevig om te zien dat deze mensen in huizen wonen waar geen water en licht voorhanden is. Ze leven in een soort ghetto.

A3.
 
Freddy bedankt voor de link!

Zelfs mijn geboortedorp staat er in de database met twee unieke briefkaarten: http://www.zanikleobce.cz/index.php?obec=907

En de reden van verdwijning? Kolenwinning.
Ja, dit verhaal heb ik vele malen eerder gezocht. dit is ook het antwoord dat ik kreeg toen ik graag eens wilde kijken in Slowakije in het geboortedorp van mijn overgrootmoeder. dit dorp bestond niet meer, ook door de winning van kolen.

Ik ben eigenlijk wel erg nieuwsgierig hoe je dat ervaren hebt, Vašek, heb je het zelf ook meegemaakt dat jullie moesten verhuizen, of is dat later allemaal gebeurd toen je er al niet meer woonde?

groetjes, Miluška :groet:

p.s. Mooi dorp woonde je in!
 
Lees dus geen Tsjechisch maar begrijp uit deze site dat het Dorp van mijn voorouders niet getroffen is,anders ga ik in september voor de helft voor niks.
Punk stuurden mij ooit iets er over :lezen: kan tenminste de foto's bekijken.
http://lestina.infobec.cz/o_lestina.htm
iemand ooit geweest?
Ik hoop nog op oude Kerkhoven/Kerkhof zoals ik die in Frankrijk heb. En dat deze niet vernietigd zijn.
Ik weet dat mijn beide O.Over Grootouders in dit dorp begraven zijn in eind 1800.

Bohemen is altijd een raar gebied geweest en heen en weer gegooid en bezet geweest.
En kan mij voorstellen dat ze op een gegeven moment alle niet origin Bohemers eruit gegooid hebben.
En vooral de Duitsers.
Zag laatst een mooie reportage over Bohemen ( het gebied langs de Elbe), prachtig.
In de Communistische tijd zijn er veel stadsgedeeltes opgeruimd en de oude huizen opgeblazen om flats neer te zetten of industrie.
 
Osada Amerika

Ons huis staat in de bossen tussen Náchod en Dobrosoc (Oost-Bohemen) en heet "Osada Amerika" (gehucht). Er staan pakweg 10 huizen. Ik vind niets terug op de link die Freddy geeft (bedankt, interessant!) maar weet iemand of er een cz-site is waar ik bijvoorbeeld iets kan terugvinden over geschiedenis van bepaalde dorpen? Googlen op de naam levert niets op (ja, een golfclub).
 
Ik ben eigenlijk wel erg nieuwsgierig hoe je dat ervaren hebt Vašek, heb je het zelf ook meegemaakt dat jullie moesten verhuizen, of is dat later allemaal gebeurt toen je er al niet meer woonde?

groetjes, Miluška :groet:

p.s Mooi dorp woonde je in!
Miluško, ik heb het eigenlijk niet echt bewust ervaren. Ik weet nog wel, mijn oma stopten ze in een bejaardentehuis en mijn ouders kregen een flat in Most. Het hele dorp heeft in de omgeving een nieuwbouw flat gekregen, in Most of in Bilina. Dat was wel een groot overgang van een dorp naar zo’n oerlelijke kazerneachtige nieuwbouwstad.
Jaren later zijn we naar Teplice verhuisd en daar woonde ik bij mijn ouders tot mijn vertrek naar Nederland.

Groetjes, Vašek
 
Bouw stuwdammen

Ik kan geen woord Tsjechisch lezen. Dus puur uit nieuwsgierigheid heb ik wat gebladerd op de http://www.zanikleobce.cz/, maar zijn er buiten de kolenwinning en oorlog ook dorpen verdwenen door de bouw van stuwmeren? Ik herinner mij nl. enkele oude foto's die ik zag bij het stuwmeer in Vir dat daar ook huizen hebben gestaan, waar nu een stuwmeer ligt.
 
Bovenaan