Verbuigingen van kdo & co

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Verbuigingen van kdo & co

Het kan nog erger:

Zurjeens
Het Zurjeens is de taal van de Zurjenen die in de noordoostelijke hoek van Europees Rusland wordt gesproken.

Zoals de meeste Finoegrische talen is het Zurjeens rijk aan naamvallen (zeventien) en kent het geen grammaticaal geslacht.
ot.gif
 
Re: Verbuigingen van kdo & co

pff, geven ik maar Chinees. daar niet vervoegen werkwoord, substantief...
 
Marianne schreef:
Zoals de meeste Finoegrische talen is het Zurjeens rijk aan naamvallen (zeventien) en kent het geen grammaticaal geslacht.

Als het gaat om het stampen van rijtjes, ben je met het Zurjeens toch beter uit dan met 't Tsjechisch! Want in 't Tsjechisch moet je 4 geslachtvormen maal 7 naamvallen, en dan nog maal twee voor enkel-en meervoud (heeft 't Zurjeens dat ook???) in 't arme hoofdje stampen. Dus ik stel voor per direct het Zurjeens als officiële taal in te stellen in Tsjechië.
PS nog efkes verder off-topic: hoeveel Fins-Oegrische talen zijn er? En verschillen die allemaal zo van elkaar als het Fins en Hongaars? Hoeveel verschillende woorden kent 't Hongaars voor Knoflook?
grin.gif
 
Bartiku schreef:
PS nog efkes verder off-topic: hoeveel Fins-Oegrische talen zijn er? En verschillen die allemaal zo van elkaar als het Fins en Hongaars?

De Finoegrische (ook: Fins-Oegrische) talen vormen een taalfamilie met twee belangrijke takken.
• De Finse tak, bestaande uit:
de Oostzeefinse talen, te weten het
Fins
Estisch
Karelisch
Wepsisch
Wotisch
Lijfs
Ingrisch
het Samisch of Laps, eigenlijk meerdere talen
het Mordwiens
het Tsjeremissisch of Mari
het Zurjeens of Komi
het Wotjaaks of Oedmoerts

• De Oegrische tak, bestaande uit:
het Hongaars
het Ostjaaks of Chanti
het Wogoels of Mansi

Hogerop vormen deze talen samen met de Samojeedse talen de Oeraalse taalfamilie.

De grootste talen van deze familie zijn het Hongaars en het Fins, gevolgd door het Mordwiens en het Estisch.
Sommige van de overige talen worden als minderheidstalen in een overwegend anderstalige omgeving (met name Russisch) ernstig in hun voortbestaan bedreigd.

Ondanks dat de definitie Finoegrisch vrij algemeen wordt toegepast, zetten taalonderzoekers vaak vraagtekens bij het verband tussen de Finse en Oegrische talen. De overeenkomsten zijn niet erg groot en kunnen ook het resultaat van sporadische diffusie, toeval of beiden zijn.

Bron: www.nl.wikipedia.org
 
Re: Verbuigingen van kdo & co

Heerlijk, die exotische taalnamen! Je zou bijna denken dat Bordewijk die namen heeft bedacht, maar ze zijn echt! Heel veel dank. Hier zou ik nou best wat meer over willen weten - compleet triviale informatie (ik zal waarschijnlijk nooit in het Wepsische taalgebied bivakkeren), dankzij deze info heb ik een ingang!
enne sorry voor deze vergaande off-topic, maar vind 't wel effe erg leuk.
cheer.gif
35.gif
 
Re: Verbuigingen van kdo & co

Om even helemaal off-topic te gaan, doch een link tussen Finland en Tsjechie te leggen:

u1e20041024finland06.jpg


Hier liep ik in Oktober langs in Tampere (FI)
tongue.gif
 
Bartiku schreef:
Heerlijk, die exotische taalnamen! Je zou bijna denken dat Bordewijk die namen heeft bedacht, maar ze zijn echt! Heel veel dank. Hier zou ik nou best wat meer over willen weten - compleet triviale informatie (ik zal waarschijnlijk nooit in het Wepsische taalgebied bivakkeren), dankzij deze info heb ik een ingang!
enne sorry voor deze vergaande off-topic, maar vind 't wel effe erg leuk.
cheer.gif
35.gif

Dat zijn dingen die ik ook echt leuk vind. Vandaar dat ik een paar dagen eerder al was gaan zoeken. Op de site van WikipediA staan bij dit onderwerp ook nog allemaal links naar een aantal van de talen, dus je kunt je uitleven!
 
Re: Verbuigingen van kdo & co

Maar ook in het Slavische taalgebied vinden we talen die niet of nauwelijks bekend zijn bij het grote publiek,zoals het Roetheens, het Neder-Sorbisch en Opper-Sorbisch.(Om weer iets meer richting topic te kruipen).
 
Bovenaan