Velden vol met paardenbloemen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pelhřimov

Donateur
Na enig googelen kwam ik hier over paardebloemen enkele toepassingen en recepten tegen.

MEDICINAAL:
Als geneeskruid gebruikt men de bladeren en de wortel.

Eigenschappen (wortel): Leverversterkend, galopwekkend, laxerend, ontgiftend.
Eigenschappen (bladeren): Urinedrijvend, voedzaam.

Uitwendig.
- Het melkachtige sap uit de stengels werkt, bij intensief gebruik, tegen wratten.

Inwendig.
- De wortel is het meest heilzaam voor de lever. Gebruik het bij leverproblemen, ontstekingen van de galblaas, lichte geelzucht, indigestie, chronische constipatie en constipatie tijdens de zwangerschap.
- Het blad bevorderd het urineren. Gebruik het bij urineretentie, nierstenen, bedwateren (neem het dan 's ochtends) en (met andere kruiden) bij blaasontsteking.
- De hele plant wordt vanwege zijn heilzame werking op lever en nieren, toegepast om het lichaam te ontgiften.
- Door deze werking is de plant ook goed bij chronische pijnklachten, reumatiek, artritis en huidaandoeningen.

Dosering.
- Tenminste driemaal daags 1 kop afkooksel gedurende zes maanden.
- Tinctuur: dagelijks 4 tot 6 theelepels

CULINAIR:

Paardebloemkoffie.
Oogst de lange penwortel en wrijf de modder van de wortel.
Hak de wortel in stukjes en rooster ze in een middelwarme oven tot ze droog en enigzins verschroeid zijn. Maak hiervan een aftreksel.
Eventueel mengen met cichorei

Paardebloem "honing".
Dit drankje ziet eruit als honing en smaakt naar honing, maar is eigelijk een siroop.

Benodigdheden.
400 gram paardebloemen
1 kg suiker
2 geperste citroenen

Werkwijze.
Was de bloemen en droog ze hierna.
Doe de bloemen in 1 liter water. Kook het water en laat het hierna 24 uur staan. Zeef het bruin geworden water. Voeg dan de suiker toe en laat het geheel indikken door het te verwarmen. Voeg dan het citroensap toe.

Paardebloembladeren in salades.
Paardebloem is heerlijk in salades en gezonder dan een kropsla. Zo bevat paardebloem meer vitaminen C, E en betacaroteen en meer mineralen zoals calcium.
De jonge bladeren smaken het best. Door de bladeren eerst enkele minuten in water te leggen zal de smaak minder bitter worden.
De stengels zijn niet smakelijk om te eten, maar een stengel met bloem is wel een mooie decoratie. Snijdt hiervoor de stengel (met daaraan de bloem) in de lengte in vieren en leg dit in water. Na enkele minuten zal de stengel opkrullen.
 

Pelhřimov

Donateur
lenous schreef:
ik maak van paardenbloemen honing. mmm heel lekker.

Elke, Ik kwam toevallig wat "recepten" tegen, maar ikzelf moet er ook niet aan denken om ze te nuttigen.
Maar er zijn mensen die daar anders over denken. Dus smaken verschillen.
En dat paardebloemvretertje van Cor en de konijnen van Pepo vinden het ook héééééél erg lekker.

Jeanne
 

Leen

† In Memoriam
pelhrimov schreef:
Eigenschappen (wortel): Leverversterkend, galopwekkend,

Galop wekkend vandaar de naam paarden bloemen
laugh.gif
laugh.gif
 

Leen

† In Memoriam
Ik geloof dan ook niet dat dit alleen maar onkruid is. Ik heb dit weekend nog gezocht op internet en gevonden dat het sap van paarde.bloemen kan worden gebruik om er latex van te maken
 

pepo

† In Memoriam
je kunt allerlei paardebloemlekkernijen bedenken, zelfs wijn, zag ik, en je kunt er om heen lullen, paardebloem is en blijft onkruid. Je moet dat in de tuin hebben, waar je gras verwacht en wil hebben!
 

Marcel

Moderator
mijn definitie van onkruid : een plant die je liever niet in je tuin ziet staan.
en dat kan dus van alles zijn.

in sommige landen laten ze zevenblad staan als bodembedekker en wij spuiten ze plat met round-up.

marcel
 
Dit even ter "leering ende vermaeck"
bril.gif
: dat je in een Nederlands weiland geen paardebloemen ziet komt.... juist door stikstofbemesting!! De Nederlandse boeren willen hun koeien alleen diareeverwekkende (bij koeien dan) gras laten eten, dit is voor een koe eigenlijk veel te eenzijdig voedsel, daardoor zijn onze Nederlandse koeien doorlopend aan de diaree en zijn de weilanden dus (on)kruid vrij.

Omdat dit in o.a. Tsjechie niet (zo erg) gebeurd groeien al die (on)kruiden daar nog welig wat (vind ik) al die prachtige weilanden opleverd.
 
Bovenaan