Velden vol met paardenbloemen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Leen

† In Memoriam
Ik reed enkele weken geleden al eens door het prachtige gebied ten oosten van Praag.
Tientallen velden vol met paardenbloemen.
Deze week waren ze helemaal uitgebloeid en leken het wel wollen dekens.
Ik neem aan dat ze deze bloemen hebben gezaaid.

Waar wordt dit voor gebruikt?
 
Deze worden niet gezaaid, hoor. Waarom zou dit gebeuren??
Paardenbloemen zijn bekend als hardnekkig onkruid. Heb je een jaar 2 in de tuin dan krijg je er volgend jaar 50 van .. enz.
 

Pelhřimov

Donateur
Nee hoor, Leen heeft gelijk.
Er staan soms ook hele velden vol met paardebloemen, terwijl er in het veld ernaast bijna geen paardebloem staat. Deze paardenbloemen bloeien ook in mei, tegelijk met het koolzaad en de fruitbomen langs de weg.
Waar die paardebloemen voor dienen heb ik geen idee. Misschien veevoer????
En er staan ook wel eens velden vol met klaver en velden met een soort witte papavers (voor de mák / maanzaadjes)

Jeanne
 
Doet me denken aan een wandeling dwars door de velden (om een stukje weg af te snijden) van zo'n twee weken geleden. Onze schoenen waren helemaal geel van de paardenbloemen. Die paardenbloemen worden niet gezaaid, ze staan gewoon tussen het gras (of het gras tussen de paardenbloemen?) op het weiland. Ik weet wel dat geiten deze bloemen enorm lekker vinden. Misschien dat op die 'lege' velden net een kudde geiten gestaan heeft?

Se pozdravem,
Josef
 

Pelhřimov

Donateur
Cor, nu voor het eerst heb ik er van gehoord... Jij weet ons zeker ook wel te vertelen hoe die er uit ziet
confused.gif
 
dat kan verklaren waarom er tegenwoordig zoveel paardenbloemen zijn. 90% van alle konijnen (op het europese vasteland geloof ik) is namelijk gestorven aan een beruchte virusinfectie....
 

Leen

† In Memoriam
Ja maar de velden die ik zag zijn echt geen konijnenveldjes meer en zijn niet 'per ongeluk' volgegroeid met deze bloemen.
Was dit een konijnenveld dan at geen mens meer konijn met de Kerst
laugh.gif


1006S4200348-med.JPG
 
Het zijn gewoon hooi-grasvelden, ze worden eens in de 2 of 4 weken gemaaid en dan voor hooi of het eten van het vee gebruikt.
Ik denk dat je dat in NL niet zoveel ziet omdat er koeien opgrazen; en de hooi-grasvelden in NL zullen wel bemest worden met een duur onkruid-bestrijdingsmiddel..
Het kan zijn dat ik er naast zit; ik ben geen echte agrarier, maar iets anders kan ik er niet van maken.
 

pepo

† In Memoriam
Heei, Ralph, leuk, dat je er weer bent en aandachtig mee doet. Maar, inderdaad, je zit er echt naast. Het paardebloemvretertje is er, hij bestaat echt! Cor heeft toch gelijk. Ik wist, dat hij vaak ook op mijn paardebloemakkers achter mijn huis hier, in NH, heel aktief is, maar pas vanmiddag heb ik hem eindelijk stevig in de kraag gevat.
Op de bijgesloten foto:
Het paardebloemvretertje (taraxacum mnjam-mnjamum, pampeliškožrout opravdový)
 

Bijlagen

  • 55822-paardebloemvreter.gif
    55822-paardebloemvreter.gif
    61,8 KB · Bekeken: 14

pepo

† In Memoriam
Weet je, Freddie, ik kom uit een dorp en omdat ik behoorlijk oud ben, weet ik nog veel van konijnen en van paardenbloemen van toen. Als een jochie van 1 meter 20 was ik al dagelijks op pad om een paardebloemmand te vullen met verse paardebloemen voor pak weg 20 konijnen. Ik baalde er van om de paardebloemen uit de grond met een mesje te peuteren, maar als beloning kreeg ik ieder keer opgewonden en zeer tevreden konijnen te zien bij het voederen. Ik vond het een beetje jammer, dat al die prachtige konijnen op een braadslee moesten eindigen, maar mijn moeder kon echt, echt goed koken. De Belgen onder ons zullen ongetwijfeld eerder weten, dan de nederlanders, wat ik bedoel.
Wat ik eigenlijk wil zeggen - volgens mij lukt je dat nooit een konijn te betrappen op een paardebloemveld.
Eerder een paardenbloemvretertje.
 
Bovenaan