Veel fruit te koop in de zomer?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik lees net op het belgische tsjechie forum dat Tjsechen zo weinig groente en fruit eten. Is er dan wel fruit te koop als je er in de zomer komt?
Ik zuid-europa (spanje, italie) vind ik dat juist altijd zo heerlijk: al die sappige perziken enzo!
Hoe zit dat eigenlijk in Tsjechie (ben er dus nog nooit geweest)? Kan je gewoon in de supermarkt terecht, moet je naar de markt, naar de boer?
Groeten Emma
 
Tsjechen eten best veel fruit hoor, alleen hebben ze daar vaak andere gebruiken voor dan in Nederland. Ze eten erg seizoensgebonden, de meeste mensen hebben zelf of kennen mensen met fruitbomen/struiken dus ze hebben hun eigen appels, peren, kersen, abrikozen, bramen etc.
Voor in de winter wordt een groot deel hiervan ingemaakt en op die manier gegeten. (gebeurt ook met groenten)

Maar mensen die zelf geen eigen fruit en groente hebben of ´´tropisch´´ fruit willen zoals bananen, watermeloen, kiwi`s en mango`s kunnen vrijwel alles in de grote supermarkten krijgen, net als in Nederland. Op markten verkopen ze ook fruit, al is het assortiment daarvan wat beperkter dan in grote supermarkten.
 
Ok dank je wel, ik ben weer geheel en al gerustgesteld :-)
Ik hoor al dat wij ons gewoon kunnen uitleven op dat gebied. Ik begon me een beetje zorgen te maken toen ik op het belgische forum las dat er nauwelijks groente en fruit in de supermarkt lag, omdat tsjechen dat niet eten...
Groeten Emma
 
In de grote supermarkten is genoeg groente en fruit te koop. Als je in een restaurant komt kun je een salade bestellen, maar vaak ligt er al genoeg bij het hoofdgerecht aan kool, komkommer etc.
Je hoeft je dus echt geen zorgen te maken.
Wij hebben een behoorlijk aantal fruitbomen/struiken en omdat de appels nog niet rijp waren, dachten wij afgelopen zomer dat alles op de grond zou vallen. Gelukkig hebben de mensen die op ons huis passen drie kisten appels geplukt, zodat we thuis nog een behoorlijk aantal keren lekkere appelmoes hebben kunnen eten. De bessen van de struiken waren al eerder rijp en dus waren die al geplukt, geholpen door de vogeltjes, die ze ook wel konden waarderen
 
Veel fruit te koop in de zomer?

Veel van mijn vrienden ginder hebben een eigen tuintje, ook al wonen ze in een flat in de stad. Vroeger aten ze inderdaad minder groenten dan wij en komkommers waren niet weg te denken bij elke maaltijd. Nu is het gevarieerder : ook bloemkool, spruitjes enz... Fruit is er in overvloed te koop en nergens smaken kersen zooo lekker als in Tsjechië ! (juni)
 
Vaak zie je ook kersenbomen langs de kant van de weg. en die staan dan niet op grond van iemand maar van de "gemeente" ze staan pal langs de weg je kan ze dan heel gemakkelijk zelf plukken. wel uitkijken voor het verkeer!
Heerlijke GROTE kersen, zo groot zie je ze hier in NL niet hoor!
 
Ja inderdaad er staan veel fruitbomen langs de weg.Je moet wel niet alleen uitkijken voor het verkeer maar ook voor de flikken (politie).Je kan beter eerst een vergunning aanvragen bij de gemeente.Je betaald een klein bedrag in plaats van een risico op flinke boete.
 
oepsssss dat wist ik niet , dacht dat het gewoon mocht.
we plukken geen manden vol hoor, gewoon een paar handjes om lekker in de auto op te eten.
Maar dat zal de politie niet kunnen schelen denk ik hoeveel! thanks voor de tip!
 
Dat is ook iets wat ik in NL mis .. gewoon een beetje wandelen door het bos en bosbessen plukken. Langs de weg kersen proeven .. hier kan het niet! Jammer.
Ik lust geen paddestoelen, dus pluk ze niet, maar als ik daarover mensen vertel dat dit in CZ gewoon is (om paddestoelen in het bos te gaan zoeken) dan kijken zij toch raar. Meestal vragen zij: En hoe weet je wat eetbaar is?
Nou, dat weet in CZ toch bijna iedereen?!
 

Tabe

† In Memoriam
Jam / marmelade

Erikita schreef:
Tsjechen eten best veel fruit hoor, alleen hebben ze daar vaak andere gebruiken voor dan in Nederland. Ze eten erg seizoensgebonden, de meeste mensen hebben zelf of kennen mensen met fruitbomen/struiken dus ze hebben hun eigen appels, peren, kersen, abrikozen, bramen etc.
Voor in de winter wordt een groot deel hiervan ingemaakt en op die manier gegeten. (gebeurt ook met groenten)
Omdat het rustig is op het forum lees ik nog even wat oude berichten door. Zo kom ik dit item tegen over "vers fruit ".

Drie jaar geleden waren we met onze Tsjechische vrienden een weekendje naar Brno. Een aantal dagen gebivakeerd in een pension in Bavory. Op de heenreis slaakte Jirina al verrukte kreetjes bij het zien van de volle abrikozenbomen in de buurt van Znojmo. Stalletjes aan de kant van de weg. Natuurlijk moest er even gestopt worden en voor een paar kronen verwisselde een zak rijpe abrikozen van eigenaar. Na het weekend, op de terugweg stond Jirina er op om via de zuidelijke route, dus weer via Znojmo, terug te rijden. Wat mij verbaasde was dat ze hun grote reistas niet in de kofferbak van de auto deden, maar tussen hen in op de achterbank hield. De Brabec-jes konden nauwelijks zitten terwijl in de kofferbak genoeg ruimte was. Weer in de buurt van Znojmo gekomen dirigeerde Jirina ons via een klein landweggetje, langs verschillende Abrikozenkwekerijen. Aan de kant van het weggetje de stalletjes met abrikozen en de prijzen die er voor werden gevraagd.
Plotseling moesten wij van Jirina de weg af een boomgaard in. Ter plaatse werd onderhandeld over de prijs van 25 kilo abrikozen. Men was het snel eens en de kofferbak van onze auto moest open. Er werd wat extra ruimte vrijgemaakt en 25 kilo van de heerlijk rood-oranje vruchten in twee kisten en een plastic zak verdwenen in de kofferbak. Jirina met een tevreden grijns weer in de auto.

Thuisgekomen werden de abrikozen direct klaar gemaakt voor jam en compote. Ze is daar drie dagen mee bezig geweest. Als dank kregen wij een aantal potten met de ingemaakte vruchten en een paar potten jam.
En ik moet Erikita toegeven, de Tsjechen hebben wat andere gebruiken dan wij in Nederland.:) Dat is mij wel duidelijk geworden.

Maar leuk was het wel en is zeker voor herhaling vatbaar. Neem ik een aanhangwagentje mee.
 

Tabe

† In Memoriam
vriendelijk en gul

Eigenlijk hoort onderstaand verhaaltje niet onder "Gastronomie" maar meer onder cultuur, maar het sluit enigzins aan op het verhaal van de abrikozen.

Onze buren in Zbyslav, aan de overkant van de weg, hebben ook een abrikozenboom(pje) in de tuin. Onze streek is eigenlijk niet geschikt voor de abrikozenkweek en dat liet het boompje ook duidelijk merken. Een beetje wegkwijnend in een hoek van de tuin. Maar toch.. een aantal jaren geleden hing de boom vol met vruchten. Ik denk, naar schatting wel 30 stuks !!. De abrikozenboom werd vertroeteld door de opa des huizes, een man van dik in de tachtig. Krom van de reuma kwam hij de boom elke dag water geven.

Op een gegeven moment- mijn dochter en vriendinnetje liggen te zonnen in onze eigen tuin - riep opa mij. In zijn grote groffe werkhanden hield hij vier rijpe abrikozen. Voor de meiden. Wat een gebaar. Kon die man wel zoenen. :)
Twee jaar geleden kwamen we laat in de middag weer aan op ons vakantie-adres in Zbyslav. De zoon zag ons aankomen. Riep ons. Bleek dat opa juist die middag was begraven. De tranen stond de man in de ogen. :snik:
Een gul en vriendelijk man was overleden. Overigens heeft de zoon de "gulheid" overgenomen. Regelmatig komen een paar tomaten, augurken, en andere groente en fruit over het hekwerk. Heerlijke lui, die Tsjechen.
:D
 

Marcel

Moderator
naar mijn idee wordt het meeste (zelf gekweekte) fruit, gebruikt om drank van te stoken, of "anti-vries" voor de winter ?? :D

niet voor niks dat onze sro heet : de Boomgaerd sro :lekker:
 
Toen wij vorig jaar onze eerste kennismaking hadden met Tsjechië waren we blij verrast.
Daarvoor waren we frequent naar Frankrijk geweest. Daar vonden we de kwaliteit van groente en fruit vaak slecht. en dat voor een land met een grote naam op gastronomie gebied.
In Tsjechië deed het groente en fruit aanbod zeker niet onder voor Nederland. En de kwaliteit was prima. Wij waren in Zuid-Moravie.
Ik moet terwijl ik dit schrijf nog lachend terugdenken aan een senioren echtpaar dat we in de winkel tegenkwamen. Zij waren langere tijd in Tsjechië en op zoek naar bloemkool. Ze gaven aan dat dat het enige was dat moeilijk verkrijgbaar was.
Groetjes


Hilde
 

Pelhřimov

Donateur
Zelfs in de communistische tijd was er vaak bloemkool te koop.
Wat toen nog veel gebeurde was dat de bladeren van de bloemkool niet (zoals bij ons wel gebeurd) afgesneden werden maar nog over de bloemkeel heen lagen. Zo leek de bloemkool iets meer op gewone kool doordat je geen "bloem" zag. Misschien is dat nu nog zo? Ik koop nooit bloemkool in Tsjechie, we eten bijna altijd buiten de deur.
 
Corry, aan de afgesneden bladeren herken je de nederlandse of belgische bloemkool. Als de bladeren er nog om zitten komen ze verder van nederland vandaan Frankrijk, Italie of Tsjechie. Ik ben namelijk ook nog een jaar of 5 afdelingschef op een groente afdeling geweest en in het na- en voorjaar had je veel meer werk om de bladeren er af te snijden in de winkel omdat we dan buitenlandse bloemkool hadden en de nederlanders de bloem willen zien. Maar ja dat is een nederlandse gewoonte, zoals zoveel andere in de gastronomie. Nederlanders willen aan de meeste visgerechten de kop ook niet zien en die wordt er in de keuken vaak afgehaald terwijl je die in het buitenland er vaak aan geserveerd krijgt
 
Bovenaan