Vandaag terug na eerste keer Tsjechië...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste forumleden,

Ben net terug van twee weken Pec Pod Snezkou en twee dagen Praag.. Eerste indruk.. Waar zijn de snelwegen ?? Prachtig dorp, schitterende omgeving, uiteraard de Snezka gedaan, maar waarom word nergens een likkie verf gebruikt ? Zelfs 4 sterren hotel Horizont moet zwaar in de verf..
Prijzen : Tuurlijk betaal je slechts 5 euro in een gemiddeld schnitzelrestaurant maar bestel niets anders.. Prijzen gelijk aan NL. (Flesje Roemeense(?) wijn voor 15 euro ?? (Tsjechische wijn was ineens op..).. Gastvrijheid in Pec ? SCHANDALIG !!! Kassabonnen worden naar je toe gegooid, als ik een paar woorden Tsjchiesch probeer te praten (Hallo, tot ziens) reageert men nergens op. Voor mij persoonlijk zijn het allemaal asociale schoften. Nog nooit zoiets meegemaakt. (Heb echt heel Europa gezien..)
Praag : Misschien wel de mooiste stad van Europa, maar daar gaan we weer; Terrasje pikken op het oude stadsplein , € 7,50 voor een (smerig, licht) biertje.. Uit eten op Wencescla.. 5 personen : € 260 voor doorgebakken biefstukken.. Dames en heren Tsjechen, maak niet dezelfde fout als de Kroaten.. Eerst blij met toeristen, nu komen ze en zodra de poen binnen is kan elke toerist verbranden.. Mijn advies ? NOOIT MEER GAAN !!!:kwaad:
 
Oeffff!!!!
Wat een frustratie!
Mijns inziens een overduidelijk voorbeeld van een verkeerd verwachtingspatroon, onvoldoende voorbereiding en informatieverzameling, hele dikke oogkleppen en een verpeste eigendunk.
Mekker lekker verder zo, Bravo65!!
En ga inderdaad nooit meer naar Tsjechië!
Je bent dat land niet waard!:kwaad:
 
Beste Bravo65...als je nog eens gaat...ALS....zal ik jou wat adressen geven waar je geen 260 Euro uitgeeft, maar de helft voor 5 personen. we weten allemaal dat je in een stad vol toeristen niet moet eten op 'the place to be'. Al eens koffie gedronken op San Marco???? Ook niet doen....

En smerig bier????? en Heiniken dan??? toegegeven ik ben een Belg....maar wat ze in cz brouwen is 'net' iets beter dan jullie ''''BIER????''''''
 

spookycat

† In Memoriam
He Bravo65,
Je bent er 2 weken geweest,:puh:wat weet je dan van een land?bijna niks:confused:
In praag de zijstraten al eens geprobeerd? :confused:niet dus,scheelt een stuk in je portmonee hoor:wijs:
Tsjechie is het land van het bier,wat durf jij te beweren:kind:
En overal heb je onbeschofte mensen maar een glimlach van jezelf maak vaak veel goed:)
Al wat jij beweerd hebben we in 12jaar nooit zo ervaren:zwaai:

En autobanen zijn er zeker,tenminste als wij er komen toch:puh:
 
Volgens mij gaat lang niet alles op van wat er wordt beweerd :
er zijn snelwegen, het eten is niet overal slecht, het zijn ook niet ALLEMAAL asociale schoften, kan elke toerist verbranden???
Volgens het gevoel van Bravo is dit allemaal het geval, maar volgens mij zijn een aantal dingen toch wel een klein beetje overdreven.
Er zullen inderdaad asociale Tsjechen zijn, het eten op het plein in Praag is inderdaad belachelijk duur.
 

char

† In Memoriam
Bravo, ik vind het echt ontzettend lullig, dat je zo'n enorme kater hebt overgehouden aan jullie bezoek aan Tsjechie... Zeker, omdat het een duurbetaalde kater was...
Mag ik je/ jullie een goede raad geven?....

Begin alvast een beetje te lezen,... gewoon hier op dit Forum.
Je komt hier de gekste (zoals ik),.. maar ook de wijste en deskundigste mensen tegen!!!...
Lijkt mij een goed begin voor een Topvakantie in Tsjechie,.. volgend jaar..

Char.

__________________________________________
Char. ...liegt zelden...
 
ik ben vorig jaar voor het eerst naar Tsjechië geweest. werkelijk een mooi land, vooral praag vond ik heel mooi.
het eten was er goed en niet duur. wij betaalden omgerekend zo'n € 8 voor een goede maaltijd en daar zat het drinken bij in.

ik vond de mensen daar inderdaad wel een beetje stug, vooral de medewerkers op het station.

het enige wat ik werkelijk een drama vond, waren de treinverbindingen. en wij hier maar klagen over de ns.
sta je zo'n 20 km voor praag opeens stil, geen 10 minuten ofzo, wat hier wel eens het geval is, neen, zo'n 2 uur. en de zon brandde maar op die trein, zonder dat er even in het duits omgeroepen werd waarom we daar stil stonden.

verder heb ik genoten, een mooi land, wat een prachtige gebouwen.
 
Wij komen alweer 4 jaar in Tsjechie, wat jij beschrijft hebben wij nog nooit meegemaakt. Ze zijn allemaal even vriendelijk(alleen in Praag vonden we ze wat onvriendelijker) ze vinden het juist prachtig als je ze in hun eigen taal probeert aan te spreken, overal waar we tot nu toe zijn geweest, konden het warderen.
Wij zijn nooit meer dan €10,- kwijt aan het uitgebreide eten, 2x1/2 ltr pivo, soep, uitgebreid hoofdgerecht met van alles erbij, nagerecht en vaak koffie na.
Probeer dat maar eens in Nederland........dat lukt echt niet.
Wij gaan volgend jaar wel weer naar Tsjechie....we hebben alweer geboekt, en wel het oosten, in de buurt van Znojmo.
 
Jammer dat jij jouw vakantie zo hebt beleefd/ervaren, Bravo. Het is nergens leuk als je door mensen niet vriendelijk wordt behandeld.
Je vraagt waarom er nergens een likkie verf wordt gebruikt, ik kan alleen uit eigen ervaring spreken, iedere keer dat ik weer naar Tsjechië ga zie ik dat er weer meer aan de huizen is opgeknapt. Heb jij je van te voren niet bedacht in wat voor een land je terecht zou komen? Het is een land in ontwikkeling en doet erg zijn best de wegen en gebouwen op te knappen.
Wij zijn ook in Praag geweest maar hebben geen terrasje gepakt in de kern van het centrum maar gewoon iets verder op en betaalden fatsoenlijke prijzen en kregen daarvoor heerlijke broodjes. In elke wereldstad betaal je in het centrum meer voor je comsumptie dan daarbuiten, dit is nu eenmaal een feit en als jij al overal geweest bent dan kon je dit van te voren bedenken.....
 
Ook wij betreuren het dat je ervaring zo is geweest ,nu had je de pech dat het weer ook niet hellemaal mee zat ,dan ziet is alles er snel droeviger en grauw uit. Vooral de grijze woningen je moet alleen weten dat de bevolking elke cent die ze verdienen NU in hun woning investeren ,iets wat jaren niet gekund heeft. Helaas ben je terecht gekomen in een wat drukker plaatsje waar de ervaring met de toeristen al toe begint te slaan .En Tsjechen zijn inderdaad op het eerste gezicht wat stug ,maar dat is een houding hier moet je doorheen prikken.Zo kan ik nog wel doorgaan om je op andere gedachten te brengen ,maar als je eenmaal besloten hebt om niet meer te gaan naar dit prachtige land dan kan ik je niet meer bepraten en ons heerlijke en positieven gevoel niet meer uitleggen.
 
Praag : Misschien wel de mooiste stad van Europa, maar daar gaan we weer; Terrasje pikken op het oude stadsplein , € 7,50 voor een (smerig, licht) biertje.. Uit eten op Wencescla.. 5 personen : € 260 voor doorgebakken biefstukken.. Dames en heren Tsjechen, maak niet dezelfde fout als de Kroaten.. Eerst blij met toeristen, nu komen ze en zodra de poen binnen is kan elke toerist verbranden.. Mijn advies ? NOOIT MEER GAAN !!!:kwaad:
Best Bravo (?),

Ben vorig jaar met mijn vrouw een weekje in Rotterdam geweest; nou ik kan je verhaal bijna kopieren!! Wat een "aso's" (sorry vele goede R'dammers) daar en duuuur!:kwaad:
Maar daarom kan ik toch ook niet alle Rotterdammers en Nederlanders voor aso'gaan uitmaken? :fluit:
 
Beste Bravo,

Inderdaad een wijze raad: Ga eerst eens op het forum lezen, voordat je op vakantie gaat. Op het stadsplein van Praag hangen overal prijslijsten. Je kan dus van te voren zelf bepalen of je 150 kronen voor een 0,4! liter pivo wilt betalen. Wij willen dat niet en er zijn zat adresjes in Praag waar je tussen de 20 en 25 kronen voor 0,5 liter pivo betaalt. buiten Praag is 18 kronen ok geen uitzondering, maar dit terzijde. Dat Praag duur(der) is dan de rest van tsjechië moge duidelijk zijn. De tsjechen die ik ken gaan overigens echt nooit van zijn leven op het stadsplein iets drinken; Mijn advies is dan ook: Ga tussen de Tsjechen zitten en niet tussen de toeristen. Ik moet toegeven dat het stadsplein momenteel vol zit met Russen die zwaaien met hun geld. Ik kan me voorstellen dat het voor een leek niet makkelijk is een Tsjech en een Rus van elkaar te onderscheiden qua taal, dus wellicht had je het idee tussen de Tsjechen te vertoeven. Toch een laatste tip: Geef Tsjechië een kans, want het is gewoon een geweldig land, maar...leer de charme zien en bereid je ten minste een kleinnnnn beetje voor!
 
Jeetje, Bravo, het is je wel overkomen.

Als er in het begin iets niet naar het zinnetje gaat wordt al het andere misschien al gauw minder en afdalend tot heel slecht.

Dat is jammer.

Het land en de mensen hebben je veel te bieden.

MAAR:

Je moet het wel zelf pakken.

Volgende keer beter.

Afgesproken?
 
Dag lezers,

Dit topic komt mij wel goed uit, want ook ik heb toch wel negatieve ervaringen deze week met de horeca in Praag en dan eigenlijk in Praag 1. Ik kom heel vaak in Praag, maar ga meestal met Tsjechen uit eten. Dan is er ook niks aan de hand. Maar zoals deze week was ik alleen met mijn famile en ga dus naar de toeristische plekken. Je weet dat de kwaliteit/prijs vaak ver te zoeken is. Maar goed, dat is wel in meer landen. Maar wat mij frustreert is dat er toch wel erg vaak op de bon 10% servicekosten verschijnt. Dit hoort niet, hooguit mogen er couvertkosten worden berekend, maar die staan weer op de kaart vermeld.

In Vysehrad gebeurde het weer.. ik heb aan een stel Tsjechen die net na mij betaalden hun bonnetje gevraagd. En daar stond dus geen service kosten op. Mijn Tsjechisch is niet zo goed om een discussie met die ober aan te gaan. Plus, dat ik boos was en dan ben ik ook niet zo goed in een beschaafde discussie. Wij zijn maar weggegaan.

Helaas, is het deze paar dagen al drie keer vaker voorgekomen. Boven in winkelcentrum Paladium, een restaurant op Vaclavske nam. en in restaurace Redute (Parizka)

Nu zal men wel zeggen dat ik in de zijstraatjes moet kijken. Maar ik mag toch ook wel op een A-locatie zitten. En dan wil ik dezelfde (hoge) prijs betalen als mijn Tsjechisch buren. Die zijn er vaak niet, dat is waar.. Maar dat heeft te maken met die prijzen op deze plekken.

En natuurlijk heb ik ook wel goede ervaringen in Praag 1, een gewoon leuke hospoda vind ik U Provaznice in Pravaznicka tegenover metro Mustek.

Oke, dat was mijn persoonlijke negatieve ervaring... Nu even wat positievers.
Wat ik mensen ook wel aanraad is om, als de portemonnee het toelaat, in Praag / Tsjechie naar een duur restaurant te gaan. Over een tijdje zullen deze restaurants de prijzen van de Hollandse horeca hebben. Ik denk aan een Brasserie M of de Italiaans restaurants Kogo in Slovansky Dum.
En voor wie met de auto is Hliněná bašta in Pruhonice.

In Vynohrady zijn ook meer dan genoeg leuke restaurants met lagere prijzen. Men neme lijn 11 achter het museum. of de groene metrolijn in de richting van Hostivar.
Plus, het is ook een erg mooie wijk om doorheen te lopen. Een aardig restaurant vind ik Louis Armstrong in Italska.

Nogmaals, ik weet dat er meer dan genoeg plekken zijn in Praag waar je gewoon behandeld wordt, maar aan sommige reacties hier zien mensen kritiek op Tsjechie als iets heel persoonlijks.
Maar het is gewoon een feit dat men aan toeristen extra probeert te verdienen. En ik ervaar het hier nu zelf. En kan zeggen dat het je wel boos maakt.

Ik weet dat men op dit forum vaker lijstjes maakt met leuke goede restaurants. Misschien kunnen we ook een soort zwarte lijst bijhouden. Zodat negatieve ervaringen (nog) minder zullen voorkomen.

Nu maar weer Nove Mesto in....
 
Inderdaad, zoals in iedere grote stad betaal je in het toeristisch gebied veel meer dan in de gebieden waar toeristen niet zoveel komen. Dit is zeker niet typisch voor Praag maar is het "mooie" van ons kapitalistische systeem. Het is simpel een kwestie van vraag en aanbod...

Echter vaak zijn ondernemers wel erg "creatief".
Ik werk in Praag 1, en ga vaak lunchen in restaurantjes aan de Vaclavske Namesti. Ook daar kun je goedkoop lunchen (circa 80,- kc per lunch), tenminste als de obers merken dat je Tsjechisch bent. Dan krijg je in veel restaurants een menulijst aangeboden met "minutky's". Deze menulijst wordt bewust niet aangeboden aan toeristen die dan alleen maar van de gewone dure menukaart moeten kiezen.
 
In Praag op het plein koffie: 70 Kc. Staat op de kaart, dus geen probleem. Maar als je dan gaat afrekenen nog eens 30 Kc service betalen is me teveel van het goede...

In Ceske Krumlov ijskoffie, staat voor 50 Kc op de kaart. Bij afrekenen blijk je 80 te moeten afrekenen, omdat de ijskoffie van de kaart op zou zijn geweest, en ze dus de prijs rekenen van een kop koffie, een bolletje ijs en de slagroom, samen 80 Kc.

Bij het Lipno meer tegenover de markt parkeerplaatsen waar je gratis mag parkeren. Behalve als de creatieve jongeling er zit met zijn plastic stoeltje, die komt even afrekenen als je parkeert...

Maar wij komen al jaren overal in Tsjechië, en over het algemeen is het gewoon goed en betaalbaar. Dit soort praktijken zijn uitzondering, gelukkig.
 
Ik begrijp dus werkelijk niet waar je je oordeel op baseert. Ik kom alleen maar hele aardige vriendelijke behulpzame Tsjechen tegen. Ik praat nauwelijks Tsjechisch maar probeer wel mijn best te doen. Spreken ze me in het duits aan dan blijf ik stronteigenwijs proberen me in mijn gebroken Tsjechisch verstaanbaar te maken. Kom ik er niet uit pak ik mijn ANWB bijbeltje hoe en wat in het Tsjechisch en wijs desnoods aan wat ik bedoel. Dat levert soms hele lachwekkende taferelen op maar ik krijg wel wat ik hebben wil.
Eten in Praag is ook duur, zeker op die mooie pleinen. Daarom zie je me niet (meer) in Praag. Heb de mooie stukken wel gezien. Karelsbrug waar ik iedereen over hoorde, ben ik nu wel 5 keer over geweest. Kleine zijstraatjes dit keer niet bezocht want het regende de hele dag.
Ik ga bij voorkeur de kleinere plaatsen in. Eet in hostinecs, restauraces en vermaak me daar kostelijk. Biertje 15 kronen tot 18 kronen, eten tussen de 90 tot 120 kronen per persoon.
Tsjechen zijn overal vriendelijk, zeker als je probeert goeiemorgen, middag of avond te zeggen. Bier in het Tsjechisch bestellen, eten ook zoveel mogelijk in het Tsjechisch bestellen, en vragen hoe je het uitpsreekt.
Campings zijn nog steeds goed betaalbaar, zeker als je niet de massa op zoekt. Zodra er heel veel nederlanders staan is het wat duurder heb ik gemerkt. Uiterste?? Vaclav (bij cheb) 2 nachten 2 personen 1 tent en stroom 1345 kronen. Zadni treban 3 nachten zelfde combi 450 kronen.
Kamer op camping yachtclub ( bij cheb) omdat alles zijk en zijknat was, 200 kronen voor 1 nacht 2 personen.
Ga eens in Amsterdam op een terrasje zitten en bestel een heineken of amstel. Kost je gewoon 4.50 euro tot 6 euro. Eten op het Leidseplein zo'n dikke 40 tot 60 euro per persoon. Je kan ook naar de febo maar dat is persoonlijk:)
Nee geef mij maar Tsjechië. Vakantie 10 dagen met de auto inclusief elke dag uit eten soms 2 keer per dag, brandstof ( 4 tanken heen en terug)en verblijf 231 euro per persoon. En ik heb het mezelf niet echt goedkoop gemaakt hahahahh.
Flesje Frankovka op een terras 125 kronen. Kelere wat een duur en asociaal land he.
 
Bovenaan