Vakantie Zuid-Bohemen augustus 2012

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Boer zoekt vrouw is hét tv-programma van dit moment. Zegt men tenminste,:denk: iedereen praat er blijkbaar over. Dus ik dacht, laat ik dat ook eens weer gaan kijken, kan ik morgen op het werk nog even meekletsen. :stout: Terwijl ik de LT nog op mijn schoot heb skim ik nog even het forum. Kom ik dit verslag tegen en jawel, in één adem alle stukjes gelezen, vergeet die hele boer zoekt vrouw soap maar, dit is véél leuker! :toppie: Bedankt voor je leuke verslag tot dusver Franky, ik heb Tsjechië weer een stukje beter leren kennen!
 
Nou nou, ik zit hier met een rood hoofd achter m'n pc. Dank u, dank u. Er komen overigens nog wat foto's bij, genomen vanaf de top. Op de een of andere manier krijg ik dit niet meer goed in het eerdere gedeelte, dus hieronder nog een stukje van de maandag.

20120827_145606.jpg 20120827_145748.jpg

Helaas hebben wij wat tijd verspild en blijven wij niet al te lang en bovendien krijgen wij allemaal trek. Niet vreemd, want het loopt al tegen 16.00 u en een lunch hebben wij vandaag niet gehad. Dus veel eerder dan gisteren gedacht, strijken wij vandaag opnieuw neer bij Vendetta in Ceske Budejovice. Maar niet nadat Jolanda een Pandora bedel heeft gescored en Jelle een ketting. Het is weliswaar iets drukker op het terras dan gisteren, maar niettemin weer lekker gegeten. Moe en voldaan gaan wij weer huiswaarts. Op de weg terug passeren wij overigens Cesky Krumlov en wij zijn het er over eens dat dit mooie stadje zeker nog op een bezoekje van ons kan rekenen. Hoever wij zullen komen met de rolstoel zien wij dan wel weer.

Dinsdag 28 augustus

Zoals voorspeld is het vandaag weer fantastisch weer. Heel anders dan de 16 graden van gisteren. Omdat het water nog wel erg koud is, wordt er nog even niet gezwommen. Maar de dag is nog lang. Wij gaan eerst nog even voor de laatste dagen wat boodschappen inslaan bij de Lidl in Pisek. De kinderen laten wij thuis. Met een filmpje vermaken zij zich wel. Bij de Lidl aangekomen, is het weer omgeslagen naar lekker warm weer, net als dat van de eerste week. Heerlijk wel. Het wordt dus weer lekker een dagje zwembad, besluiten wij. Vooral de kinderen kun je geen groter plezier doen en het is nog maar een paar dagen dat wij hier zijn.

20120828_162137.jpg

Na een paar uur waterfun gaan wij op het droge verder, dat wil zeggen wij gaan weer lekker bbq’en. Ik kijk zo nu en dan om mij heen en realiseer mij hoe goed het leven kan zijn als je er even helemaal uit bent.

20120828_173504.jpg 20120828_174823.jpg
 
Woensdag 29 augustus

Afgelopen nacht hebben wij bezoek gehad van een meisje met een nachtmerrie. Wat gezellig had kunnen worden, met z’n drieën in bed, was voor mij minder leuk. Ik kon de slaap echt niet meer vatten en viel daarentegen vroeg in de ochtend alsnog in een diepe slaap. Eenmaal wakker werd ik tegen een uur of 10 getrakteerd op een ontbijtje en heel lekker weer. Op het moment dat ik dit typ ligt de rest van de fam. alweer in het zwembad en ga ik ook zo. Heerlijk, wat boffen wij toch met het weer in Tsjechië! Tot het begin van de middag houden wij het zonder enige moeite uit in het zwembad. Omdat wij toch nog een derde keer heel lekker willen eten, gaan wij weer naar het geweldige Vendetta in Ceske Budejovice. Hoewel de rit maar 70 km is, doen wij hier toch nog lang over. De boosdoeners zijn een tweetal trekkers op de autoweg. Om de haverklap zien wij toch verbodsborden voor landbouwvoertuigen staan, dus hoe dit zit, geen idee. Eenmaal vlakbij CB is het plein weer gauw gevonden en hetzelfde geldt voor de parkeerplek. De serveerster herkent ons meteen en het voelt heel vertrouwd.

20120829_173617.jpg 20120829_175444.jpg

Eensgezind bestellen wij dit keer de peppersteak. Alleen Tamar houdt het bij spaghetti en het smaakt ons allen weer goed. Tel daarbij op de geweldige entourage en onze dag kan niet meer stuk. Op tijd vertrekken wij weer richting ons huisje, want zolang het nog kan zal er gezwommen worden. En dat doen wij dus ook nog ruim een uur. Hierna is het nog even filmpje kijken onder het genot van popcorn uit de magnetron, maar helaas de boel verfikt en terwijl ik dit typ bereikt de penetrante geur nog steeds mijn reukorgaan. Maar niet getreurd, dan is er altijd nog wel iets anders om te knabbelen. En daarmee eindigt alweer deze warme en gezellige woensdag.
 
Donderdag 30 augustus

En toen was het alweer de laatste vakantiedag in Tsjechië. Aanvankelijk zouden wij zaterdagochtend vertrekken, maar gezien de drukte volgende week met (nieuwe!) scholen die weer beginnen, hebben wij besloten een dag eerder te vertrekken. Dan is een dag eerder thuis toch winst, hoe jammer het ook is hier te vertrekken. Maar zoals vaker met vakanties, is het geweldig om van huis weg te gaan, maar ruik je op een gegeven moment de stal.
Evengoed vandaag nog lekker genoten van het zwembad, tegen de weersvoorspelling in. Begin van de middag gingen wij naar een soort winkelboulevard in Pisek, nog even wat leuks kopen.
Nadat iedereen daar geslaagd was, brachten wij Tamar’s wens in vervulling, namelijk eten bij de pizzeria in Pisek.

20120830_163430.jpg

Daar aangekomen bleek het een Kroatische pizzeria te zijn en dat hebben wij geweten.

20120830_162521.jpg 20120830_164622.jpg

Wat een knoflook zat er in onze pizza’s, zeg! Ik schat zo een teentje of wat in die van Jelle en mij. Maar niettemin lekker gegeten daar en ook weer een gezellige entourage EN droog! Wat wil een mens nog meer. Hierna ging de reis voor de laatste keer langs het bochtige circuit richting de vakantievilla, laat ik het huis zo maar noemen. Want dat was het echt. Tjonge, wat hebben wij hier enorm genoten en wat hebben wij geboft met het weer. Met een verblijf van bijna 2 weken slechts 1 dag regen, dat maakt je niet gauw mee in augustus!
Na een kort (en onverwachts bezoek) van Lucie, de sleutelbeheerder, pakten wij tweetjes de tassen in en ging het meeste alvast de auto in. Hebben wij die stress morgenochtend tenminste niet en kunnen wij lekker vroeg (9.00 u) op pad na de sleuteloverdracht. Of wij hier nog eens zullen komen? Voor het huis zou ik het zo doen, maar het ligt niet in onze gewoonte vaker dezelfde plek aan te doen. Het zou wel geweldig zijn als wij het komende jaar opnieuw een vakantie in Tsjechië konden houden, maar dan wel weer een andere regio... Tot slot hieronder nog wat foto's van het dorpje Jickovice.

20120828_193348.jpg 20120819_200744.jpg 20120819_200550.jpg
 
Jullie allen bedankt voor de leuke reacties en "likes". Tja, volgend jaar weer? Menselijkerwijs wel, maar er hangen wel wat donkere wolken boven ons leven. Niets ernstigs of zo, meer in onzekerheid qua werk. Maar wie weet. Qua land en omgeving en niet te vergeten de mensen die er wonen heeft Tsjechië absoluut ons hart gestolen. Maar dat zal velen niet onbekend in de oren klinken. Voorlopig is deze vakantie er 1 die ons lang zal bij blijven. Ik kom hier de komende dagen nog wel op terug met een soort nabeschouwing.
 
Heel mooi verhaal, zo op te schrijven was ook altijd 1 van mijn ideeen maar kwam heel gek genoeg na de eerste dag/kroeg al niet veel meer van,ha ha ha. Vind het wel jammer dat je de restaurants die vele malen dichterbij gelegen waren niet de kans heb gegeven, b.v. in Bernartice op het pleintje goed stukkie eten, in Milevsko ook wel wat te vinden lijkt me, Tabor zeker iets te vinden om dat 70km in de auto te gaan zitten om lekker te eten moet het wel heel goed zijn. Wij zijn dit jaar voor het eerst in krumlov geweest en dat is eigenlijk best te doen voor jullie alleen als je omhoog het kasteel in wilt kan je beter met de auto naar boven rijden en dan naar beneden lopen, gaat altijd makkelijker als omhoog lopen.
Hoop dat jullie volgend jaar weer zo'n fijne vakantie hebben.
 
Vooral de eerste paar dagen hebben wij in de buurt gegeten en waren daar best content mee. Maar ja, als je eenmaal iets hebt gevonden als Vendetta :wow:. Overigens is het niet alleen het eten daar, ook de hele entourage is geweldig. Logisch ook omdat je midden in een stadscentrum zit te eten. Die 70 km behoeft wel enige nuancering: alleen de derde keer gingen wij er speciaal op uit
 
Tja, Baan, daar heb je me. Ik had dat indertijd moeten doen, nu is dat gevoel helaas wat weggezakt. Maar laat ik dan afsluiten met het volgende statement:

Wat mij/ons betreft is Tsjechië het ultieme vakantieland voor ontspanning, cultuur en verdieping. En hoewel ik het Tsjechië eigenlijk van harte gun ben ik blij dat de massa het land nog steeds mijdt. Laat Tsjechië vooral niet verpest worden door de commercie en lekker puur blijven zoals het is.

Hiermee sluit ik dit kapitel af. Vanaf nu gaan wij ons richten op een nieuw avontuur, namelijk de provincie Vysocina. Wij zijn heel benieuwd hoe ons dit zal bevallen!
 
Bovenaan