Vakantie Tsjechië zomer 2024

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Goedemorgen,

Wij zouden misschien naar Tsjechie willen volgende zomer. Wij zijn ons aan het orienteren.
Aangezien wij niemand kennen die verstand heeft van dit mooie land, ga ik mijn vragen hier droppen.

Wij zijn op zoek naar regio waar we dan eventueel op vakantie kunnen gaan. Kunnen jullie misschien een paar suggesties doen aan de hand van een aantal criteria?
De volgende uitgangspunten zijn van toepassing:

- Het liefst rijden we niet al te lang. Rond de 10 uur;
- We houden van rust, natuur & cultuur;
- We vinden het leuk om verschillende activiteiten te doen, denk aan zwemmen, wandelen, stadjes bezoeken, minigolf etc. In ieder geval niet alleen maar mountainbiken of wandelen ofzo;
- We houden van bergen/heuvels;
- Een beetje een wat grotere stad met diverse faciliteiten in de buurt is ook wel prettig.

In ieder geval super bedankt voor het meedenken. Ik ben zeer benieuwd naar de opties!

Groet Corné
 

kuurgast

Donateur
Het liefst rijden we niet al te lang. Rond de 10 uur;
Ligt aan waar je vandaan komt, vanaf de kust naar bv Praag is circa 9 uur, maar vanaf Boxmeer nog geen 8 uur zonder oponthoud.
Dus gebruik mapy.cz en neem een diagonale denkbeeldige lijn over het land van Hradec Králové tot České Budějovice, tot zover kan je dan gaan.
rust, natuur & cultuur;
...zwemmen, wandelen, stadjes bezoeken, minigolf etc. In ieder geval niet alleen maar mountainbiken of wandelen ofzo;
...bergen/heuvels;
...wat grotere stad met diverse faciliteiten in de buurt
Het hele land is vol wandelroutes en hoogste aantal kastelen en musea qua oppervlakte van EU.
Bergen en heuvels kan je goed zien op mapy.cz.
Binnen 20 minuten kom je altijd wel in een wat grotere regionale plaats met diverse supermarkten, restaurants etc.
 
Weten jullie al, wanneer jullie willen gaan?
Zomer 2024 is de planning.

Maar toch gok ik heel eigenwijs op Katwijk (aan Zee), Zuid-Holland.
Klopt!!! Katwijk ZH, niet echt centraal in NL zegmaar.

We denken zelf nu aan de regio Usti nad Labem of Karlsbad of alles wat daar tussen ligt. Heeft iemand daar ervaring mee?
Excuses voor de late reacties, afgelopen weken weer erg druk. Altijd weer zo druk na de vakantie.

Gaan jullie alleen of met kinderen op vakantie?
Alleen met z'n tweeen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ad Verschoor

Donateur
We denken zelf nu aan de regio Usti nad Labem of Karlsbad of alles wat daar tussen ligt.
Van mij zijn zo'n stuk of 12 vakantieverslagen te vinden op dit forum, inclusief West-Bohemen (Karlovy Vary) en het gebied rond Usti nad Labem.
Jaarlijks verblijven we 4 tot 6 weken in dit land en gaan dan op rondreis. We verblijven in hotel/pensions en trekken na 5 nachten weer verder.
Terugkomend op je vraag vind ik West-Bohemen altijd een bezoek waard en een dag Karlovy Vary is leuk. Natuur en cultuur, het is er allemaal te vinden.
Veel plaatsen staan bekend als kuuroord, maar er zijn ook Cheb, Loket en Kladruby met kastelen en kloosters.
Ten zuiden van Usti ligt Melnik, een historische stad en wat mij betreft te verkiezen boven Usti, omdat van daaruit de Kokorin-regio en Praag (makkelijk per OV) bezocht kunnen worden. Wij verblijven er op autocamp Melnik (www.campmelnik.cz) met restaurant, minigolf en een zwembad aan de overzijde van de straat.
Het is al gezegd, maar ook ik gebruik mapy.cz voor de dagelijkse kilometers en bezienswaardigheden. Veel plezier met de voorbereidingen.
 
Bovenaan