Vader koopt speeltijd voor zoon bij voetbalclub

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Vader koopt speeltijd voor zoon bij voetbalclub in Tsjechië: ‘Voor dat geld laat ik wie dan ook spelen’.

Een bizar verhaal uit Tsjechië. Daar gaat een 22-jarige student, die nog nooit gevoetbald heeft, tien minuten spelen voor FK Viagem Ústí nad Labem op het derde niveau in Tsjechië. Zijn vader overtuigde de clubleiding door voor een flink bedrag de speeltijd voor zijn zoon te kopen.

De meest bizarre transfer van deze zomer lijkt uit Tsjechië te komen. Martin Podhajsky, een 22-jarige student, heeft daar een wel erg bijzonder contract getekend bij derdedivisionist FK Ust nad Labem. Omdat zijn vader omgerekend zo'n 20.000 euro naar de club overmaakt, mag zijn zoon de laatste tien minuten van de eerstvolgende thuiswedstrijd van de club spelen.

Wat de deal nog vreemder maakt, is dat zijn zoon nog nooit gevoetbald heeft. De president van de club, Pemysel Kuban, bevestigt dit. ,,Zo ver ik weet, heeft hij alleen FIFA gespeeld. Maar je ziet niet elke dag 500.000 Tsjechische kronen over de vloer rollen. Voor dat geld laat ik wie dan ook spelen.”

,,Hij bedacht dat hij wel wilde spelen. Toen belde zijn vader en toen is het balletje gaan rollen. We zijn nu bezig om een contract met Martin op te stellen", laat Kuban weten. ,,De fans zullen hem bij onze eerste thuiswedstrijd al zien. Dan zit hij op de bank.” Naar verwachting vervangt de bijzondere aanwinst de aanvoerder van de club in de laatste tien minuten van de wedstrijd.

Het is niet de eerste keer dat de club met een bijzonder idee komt. Zo gaven ze ooit duizend gratis seizoenkaarten weg en huurden ze de Miss Tsjechië van 2020, Valerie Herianova, in als verslaggever van de club.
Bron ad.nl.

Dit artikel is door veel media overgenomen. Wordt vervolgt..............
 

kuurgast

Donateur
Mystifikátoři z Ústí přitáhli fanoušky, nefotbalista Podhajský seděl na tribuně.
Mystifiers uit Ústí trokken fans, niet-voetballer Podhajský zat op de tribune.


De voetballers van Ústí nad Labem speelden dit jaar voor het eerst in hun eigen stadion in de derde klasse. En hun marketingcapriolen hebben naar lokale maatstaven veel bezoekers getrokken; De derby van vrijdag met B-team Teplice werd verslonden door bijna vijftienhonderd fans. De thuisploeg Viagem versloeg de buren met 3:0, de wereldberoemde niet-voetballer Martin Podhajský, de hoofdrolspeler van de meest succesvolle hoax, zat op de tribune.

De Ústí-club veroorzaakte wereldwijde opschudding met het nieuws, dat de jongeman zonder voetbalervaring Podhajský zal starten omdat zijn rijke vader hem tien minuten in de CFL "kocht" voor een half miljoen kronen in de begroting. Een rechtenstudent die bij Viagem werkt, kreeg de rol van een arrogante zoon.

De hype die volgde dwong de eigenaar eerder met de waarheid naar buiten te komen. Ze wilden de aandacht vestigen op protectionisme in de sport en op de stichting Vykopej se, waarmee ze kinderen uit arme milieus willen helpen in het voetbal en op school.

‘Ons verhaal groeide uit tot een internationale zaak die in dertig landen over de hele wereld werd gedeeld. En wij wilden niet dat Martin een half jaar lang de dwaas moest uithangen. Nou, dat heb ik gedaan, maar ze hebben mij overstemd", glimlachte Přemysl Kubáň, opgewonden over de succesvolle mystificaties. "Over het algemeen hoor ik positieve reacties dat we de voetbalgemeenschap hebben geschokt. We deden het eerste wilde ding met het logo en we lachten ondeugend dat het publiek ook bij de tweede spektakel op ons sprong. Nu moeten we de lijn volgen om geloofwaardig te zijn. De club moet een positief effect hebben op de samenleving als geheel en daarom hebben wij de stichting Vykopej se opgericht."
Het team had tot bijna het laatste moment geen idee dat Podhajský slechts een acteur was in een bizar verhaal.

Het was de ongekende belangstelling die Prokeš & spol. om met de waarheid naar buiten te komen. Viagem, eigenaar van Ústí, kreeg veel eerder bekendheid dan gepland. Maar Prokeš beweerde in Nova's rapport dat het plan ook andere doelen had. "Met dat verhaal wilden we de aandacht vestigen op een algemeen probleem dat niet alleen in het voetbal bestaat, maar in de sport in het algemeen, in termen van patronage en rijke vaders. We zijn het meerdere keren tegengekomen tijdens onze twee maanden dat we bij de club werkten dat we voor een plek in de basisopstelling nieuwe truien en uitrusting zouden krijgen, en dit was onze manier om de aandacht erop te vestigen."

Bronnen oa idnes.cz + denik.cz.
 
Bovenaan