Uitkijktorens

Topic in 'Centraal Bohemen' gestart door northrhino, 10-01-2011.

1. Voor school moet ik onderzoek doen naar de potentie van uitkijktorens voor toerisme in midden bohemia.

Is er iemand die me enige tips of interesante weetjes kan geven van deze uitkijktorens.

Ben in iedergeval nog opzoek naar de hoogste en heeft of weet iemand een map van deze torens. Mijn onderzoek betreft alleen het gebied van midden bohemia.

2. kuurgast

kuurgast Donateur

Over de uitkijktorens is een hele website met veel informatie. rozhlednyunas.cz :top:
    En op hrady.cz staan deze in de Středočeský kraj/centrale regio is even klikken op het plaatje rozhledny en dan linkerkant "Země/land" en CR.
    Succes met je opdracht.

3. Freddy2005

Freddy2005 † In Memoriam

4. in de buurt van Nymburk is ook een uitkijktoren. Ligt ook in midden Bohemen
    Rozhledna Hruby Jesenik
    moet je maar even op internet googelen.
    succes

Groetjes Egje

5. Freddy2005

Freddy2005 † In Memoriam

Voor allen die graag foto's kijken, hier de website van de vrienden van de uitkijktorens. Ook alle adressen, openingsuren en ook een groot aantal foto's van toegangsticketjes. rozhledny.wz.cz Er staat ook nog heel veel info over kabelbanen, spoormusea, chata's, enz... alles met direkte links naar de resp. websites.

6. kuurgast

kuurgast Donateur

7. char

char † In Memoriam

Ik vind het geweldig mooie bouwsels,...kunstwerken,...

Maar waarom worden ze gemaakt??...

Zijn we niet tevreden met het uitzicht dat wij normaal hebben?...

Of stamt dit nog uit de tijd waarin wij nog niet konden vliegen en, jaloers op de vogels, op een andere wijze onze blik wilden verruimen??..

Een uitkijktoren is net zo onzinnig als geen uitkijktoren,...

Het uitzicht blijft altijd het zelfde...alleen op een ander niveau..

Char.

8. Bij "onze" nieuwe uitkijktoren vind ik dat ook! Maar op veel uitkijktorens kun je 360o "lezen" wat je ziet, dat vind ik dan weer leuk.

9. Pelhřimov

Pelhřimov Donateur

Misschien dat men vanuit uitkijktorens speurt naar bosbranden?
    Ik zag toevallig in een nieuws-item op de tv dat dat bij ons o.a. ook zo gedaan wordt.

10. Subsidie?
    Er wordt subsidie verstrekt door het ministerie voor het bouwen van een uitzichttoren.

11. kuurgast

kuurgast Donateur

Rozhledna u Bohdaneč ,okres Kutná Hora.

Zaterdag 14 mei is een nieuwe toren geopend bij Bohdaneč. Bron: rozhlas.cz.
    Met een hoogte 52,2 meter is het hoogste gebouw van zijn soort in Europa. De bouw heeft 18 281 982,- Kč gekost (dubbele van de prijsopgaaf) waarvan 15 539 684,- Kč subsidie van de EU is.

Openingstijden:
    Mei en oktober ... dagelijks
    * Maandag - vrijdag 12-20 uur
    * Zaterdag, zondag 9 tot 20 uur
    Juni-september ... dagelijks
    * Maandag - Zondag 9 tot 20 uur
    April en november
    * Zaterdag, zondag van 12 tot 18 uur

Buiten de openingstijden kunt u lenen de sleutels van het stadhuis in Bohdaneč of bel het telefoonnummer 604 211 001.

12. EU subsidie... en de kosten verdubbeld. :denk:
    Iemand heeft hier gigantisch zijn zakken gevuld. :stout:

13. Iemand ?;)

Velen .....:stout:

14. Ik wilde het nog netjes houden, ;) maar denk dat je gelijk hebt.

15. Uitkijktorens vind ik mooi, spannend.

Het gras is altijd groener aan de overkant en dat is door de heuvels en dalen niet altijd in Tsjechie goed te zien.

Dus wat is makkelijker dan even(!) zo een mooie toren te beklimmen.

Je hebt er mooie oude torens bij, midden in de bossen.

Meestal zat er een barretje bij maar die zijn in verval geraakt.

Lekker omhoog klimmen en bovenop van het uitzicht genieten.

Fijn is het als er op de rand staat aangegeven waar er een stadje of dorp ligt.

In de buurt van Nedjek staat ook zo een oudje.

Loop ik nogal eens naar toe.

Even lekker uitblazen.

Een stuk verderop staat er ook eentje, eenzaam te staan.

Vroeger was er een hotel omheen gebouwd, deze is verdwenen.

Ach, wat klets ik nou, vroeger.

Maar ik kan mij zo vorstellen dat het vroeger echt een punt was waar families naar toe liepen en van het uitzicht en een ijsje of biertje genoten.

De tijd is te snel om dat nog leuk te vinden.

Ik hoop dat de Tsjechen zuinig zijn op die oude torens, maar ik heb er al een aantal in verval zien raken.

Groet van een uitkijker.

16. Hier enkele foto`s van de toren .

17. Mooi Hendrikus! Maar je bent niet binnen geweest, het hek zat dicht zo te zien. En aha, ze hebben de openingstijden vergroot, nu dagelijks in juli en augustus.

18. char

char † In Memoriam

[​IMG][​IMG]

Ook wij hebben een soort uitkijkpunt in onze "achtertuin"!!..

Het is wel geen toren, maar een berg...

Een met de blote handjes (en kruiwagens) aangelegde berg van rond 1865...Dik 20 meter hoog!!..

Je kunt er omheen naar boven lopen en dan van het uitzicht genieten!!.. Heel in de verte (niet zichtbaar) ligt ons huis..

Char.

19. Hier een overzicht van de torens in Tsjechië

20. kuurgast

kuurgast Donateur

Voor liefhebbers die altijd al een uitkijktoren willen bezitten.........Rozhledna Bramberk wordt eind april geveild.
    Deze 100 jaar oude en 21 meter hoge toren heeft 87 traptreden met een mooi uitzicht over het IJzergebergte.

Deel deze pagina