Uitbeelding van het einde van de winter.

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
4857944.jpg


Marzanna ter dood veroordeeld

Kinderen van de Poolse School Amersfoort hebben afgelopen zaterdag Marzanna ceremonieel verdronken in een sloot in Park Schothorst. Dit is een gangbaar heidens gebruik in Polen om het einde van de winter uit te beelden. Dit oude volksgebruik leeft ook nog in Tsjechië, Litouwen en Slowakije.

Marzanna is vernoemd naar een Slavische godin die een symbool van de winter en de dood was. Voor de ceremonie hebben de kinderen eerst Marzanna als pop van stro gemaakt, haar verdronken en daarna uit het water gehaald. De verdronken Marzanna is straks te bewonderen in de moestuin op het Middeleeuwse erf waar ze als vogelverschrikker zal dienen.

In de afgelopen eeuwen werd Marzanna eerst door elke poel in het dorp gehaald voordat de verdrinking wordt uitgevoerd. Verdrinking van Marzanna zou ook een goede oogst in het komend jaar brengen. De kinderen versieren Marzanna met bloemen en gekleurde eieren wat de komst van de lente symboliseert.

Het Christendom heeft in de 15e eeuw geprobeerd om deze Slavische gewoonte te verbieden. In de 17e en 18e eeuw is geprobeerd om een andere traditie te laten ontstaan door op de woensdag voor Pasen een pop die Judas symboliseerde van de kerktoren te laten vallen. De inheemse traditie van het verdrinken van Marzanna bleek sterker te zijn en is nu nog steeds levend.

Tegenwoordig vindt de ceremonie op 21 maart plaats, de eerste kalenderdag van de lente. In de heidense tijden vond het verdrinken van Marzanna plaats tijdens het Feest van Jarne: de Slavische god van de vruchtbaarheid en de lente.

Bron: destadamersfoort.nl

Vraagje: Dit artikel kwam ik tegen in destadamersfoort.nl en ik vroeg mij af of dit oude volksgebruik ook bekend is in Tsjechie. Volgens het krantenartikel zou dit het geval zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: rotd

dennuzzz

Donateur
volgens wikipedia wel...

Traditions

Morena effigy, Slovakia
The tradition of burning or drowning an effigy of Marzanna to celebrate the end of winter is a folk custom that survives in the Czech Republic, Poland, Lithuania, and Slovakia. In the past, the festival was held on the fourth Sunday of Lent.
 
Zelf had ik er nog nooit van gehoord. Wat hier in het dorp nog wel leeft wordt gevierd op 30 april. Dan is het 'Pálení čarodějnic'. Maar pas nadát de 1-meiboom is opgericht. Gelukkig voor iedereen, gaan er alleen maar worstjes op het vuur.
 
Bovenaan