Typisch Tsjechische muziekinstrumenten?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In Zuid Moravie hebben wij heel veel folklore groepjes gezien en gehoord. Daar is altijd een cimbaal bij.
Ik heb geprobeerd er eentje bij te toveren, maar mijn toverstafje is gebroken en werkt niet meer!! :?:
 
ik weet dat het buikorgel (of hoe dat ook heet) populair was. Een oom van mijn vrouw heeft een harmonium (trap orgel) waar ie volksmuziek op speelt. Klinkt erg leuk als je die mannen eromheen ziet staan en meezingen. Verder is de gitaar een uitermate hoog gewaardeerd kampvuur instrument maar dat is overal zo.
 
Typische Tsjechische (c.q. Boheemse) volksmuziek gebruikt vaak een doedelzak ("dudy" soms "gajdy"). Voor alle duidelijkheid, hierbij bedoel ik niet de populaire "dechovka" (blaasmuziek) die van een Duitse invloed getuigd en van een veel latere datum is - dus we hebben het over echte originele volksmuziek.

In tegenstelling tot de Schotse tegenvariant, worden de dudy niet geblazen maar met een blaasbalgje met de elleboog tegen de romp "aangeblazen".
Op de site www.gajdy.cz vind je enkele foto's hoe men deze bespeelt.

Dit instrument komt ook in verschillende Moravische muziek voor. Zoals Corrie reeds schreef, in Moravie gebruikt men tevens een cimbaal (zoals in de Hongaarse volksmuziek).

Op opnames van BROLN (Brněnský Rozhlasový Orchestr Lidových Nástrojů = Brno Radio Orkest van Volks Instrumenten) of van de groep HRADIŠŤAN kun je veel van deze muziek terugvinden.
 
Gradmans,

Ten eerste vraag je welk instrument vaak bespeeld is in de Tsjechische muziek; je vraagt niet of er een van origine tsjechisch instrument bestaat.

Bovendien, 95% van al onze muziekinstrumenten komen uit het midden-oosten (van de harp, tot hobo, viool of pauken - hebben ze allemaal hun oorsprong uit de oude culturen en zijn via Klein Azie en Griekenland langzaam naar Europa geraakt)

Dus, ook de doedelzak is helemaal niet van Schotse origine, maar is via Turkaije (klein-Azie) al door de Kelten in centraal Europa gebruikt, voordat dezen naar de Britse eilanden trokken.

Wat wil je nu weten? Waar de instrumenten vandaan komen, of wat in de Tsjechische volksmuziek gespeeld wordt?

Michal
(beroepsmusicus)
 
inderdaad (de naamgeving is een puur taalkundig fenomeen).. en thans de instrumenten ook verder geevolueerd zijn.

maar toch kun je dan spreken van "originele" Tsjechische doedelzakken, omdat ze er anders uitzien dan de Schotse tegenhangers, of de Baskische of welke dan ook.
Hier heb ik ook nog een site gevonden met "historische" instrumenten en een groep die deze muziek speelt (hoewel het meer "oude muziek" is ipv volksmuziek, maar dat is soms een grijs gebied). http://www.chaire.cz/indexen.htm

en hier een kiekje van wel volksmuziek beoefenaars... (met dudy)
Str01_dudy.jpg
 
Ik zie het ja, er zit lijkt wel een apparte ramshoorn aan, ik ben zelf drummer en speel percussi zijn er bepaalde trommels e.d. die in tsjechie bespeeld worden. (ik verzamel allerlij drum/percussi instrumenten uit verschillende landen)
 

Tabe

† In Memoriam
stok met belletjes ?

Ben een paar keer tijdens een volksmuzieksessie tegengekomen dat het ritme werd aangegeven door een persoon die met een stok met belletjes op de vloer tikte.
Hoe heet zo'n instrument ? :confused:
Ben het tot nu toe alleen in Tsjechie tegengekomen.
 
Ik heb zelf nog (Vlaamse) doedelzak gespeeld dus de Tsjechische dudy interesseren me wel. In het artikel wordt over Chodsko gesproken. Weet iemand of het leuk is om daar deze zomer es te gaan rondneuzen? Zijn er nog instrumentenbouwers ofzo?

Zijn er tijdens de zomer trouwens leuke volksmuziekfestivals?
 
Bovenaan