Twee (te korte) weken in Zuid-Moravië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal,

Hierbij mijn verslag van twee weken vakantie in Tsjechië....
Wat was het weer heerlijk :-) en wat was het weer snel voorbij :-(

Ik was op vakantie samen met mijn ouders en een broer van me. Vorig jaar waren we in precies dezelfde samenstelling naar Zuid-Bohemen geweest (in het voor velen bekende park aan het Lipnomeer) en deze keer zijn we op mijn aanraden naar Zuid-Moravië gegaan.
Ik was drie jaar terug een paar weken op vriendenbezoek in Brno geweest, waardoor ik het centrum van Brno behoorlijk ken. Tijdens die vakantie had ik ook Mikulov gezien en dat was ik niet vergeten. Bovendien wilde mijn ouders ook graag Wenen eens zien.
Een huisje in de buurt van Mikulov leek mij daarom een strategische plek. Van daaruit konden we mooi een paar leuke trips maken.

Tot mijn grote opluchting is de vakantie één groot succes geworden. Op vrijdag 6 juni zijn we eerst vanuit Breda naar Plzeň gereden, waar we hebben overnacht. Dat was een prima keus. Zo hadden we iets meer speling, hebben we op zaterdagochtend eerst het centrum van Plzeň nog verkend en vervolgens zijn we vrij snel richting Moravië gereden.
Zo kwamen we op zaterdagmiddag in Strachotín aan. Een dorpje aan de rand van het meer dat daar in de jaren tachtig is gecreëerd. Het huis was prima, een beetje overdadig gedecoreerd (ik hou nooit zo van al die frutseltjes), maar met drie slaapkamers met ieder zijn eigen badkamer, met een knusse achtertuin en een stuk 'eigen terrein' aan het water, alleen maar afgescheiden van het huis door een bestemmingsweggetje waar zo af en toe een Tsjech kwam langs gefietst. Het was echt genieten.
Het weer zat ook enorm mee. Doorgaans was het een graadje of 22 of 24 en scheen het zonnetje. Regen hebben we nauwelijks gehad.

We zijn vrijwel geen dag thuis gebleven.
Uiteraard zijn we naar Mikulov geweest. Dit is echt een pareltje. Het blijft me verbazen dat de reisgidsen in Nederland vooral praten over Praag, Český Krumlov en Telč, want volgens mij 'vergeten' ze Mikulov dan een beetje. Ik vind het in ieder geval niet minder dan Telč, waar we deze vakantie ook nog geweest zijn. Het heeft allemaal één groot voordeel: in Mikulov zie je vrijwel geen toeristen. Opnieuw viel me op hoe rustig dit plaatsje erbij ligt. Ik vrees dat dit met het opkomende toerisme wel eens over zal gaan, al is dat voor de plaatselijke economie natuurlijk wel leuk.
In de omgeving valt veel moois te zien. We hebben de kastelen van de Liechtensteiners in Valtice en Lednice bewonderd, maar ook dorpjes als Dolni Věstonice en Pavlov zijn het toch waard om even langs te gaan. Niet dat er echt veel bijzonders te zien is, maar voor een korte stop met een foto hier en daar en een drankje in de dorpskroeg is het heerlijk. Ik ben altijd weer trots als ze mijn bestelling in mijn hopeloos gebrekkige Tsjechisch begrijpen....
Vanuit Strachotín zit je ook in een half uur in Brno en uiteraard zijn we daar ook een paar keer geweest. Zo zijn we naar de dierentuin geweest (zeker de moeite waard), heb ik de gids mogen spelen in het knusse centrum (mijn arme ouders die hele klim naar de Hrad Špilberk laten maken) en op de laatste dag heb ik een goede vriendin na lange tijd weer eens ontmoet.
Ietwat langere trips maakten we naar Telč, Wenen, Sopron en Bratislava. De weg naar Telč en Sopron (in Hongarije, net over de grens met Oostenrijk) viel iets tegen. Door alle verkeersdrukte lukte het niet binnen twee uur. Beide plaatsen zijn overigens het bezoek wel waard. Wenen en Bratislava vond ik zelf niet alleen mooie steden, maar ook erg gezellig. In Wenen (het EK was volop bezig) was het druk met voetbalsupporters, maar dat stoorde de gezelligheid op de dag dat we daar waren niet. Het was alleen jammer dat het één en ander daardoor was afgezet. Bratislava bezochten we met prachtig weer. Het was tegen het einde van de vakantie en ik moet zeggen dat dit toch wel één van de hoogtepunten van de vakantie was. De knusse straatjes in het oude centrum met de terrasjes en restaurantjes en de Burcht die zo mooi over de stad uitkijkt maakten een enorme indruk op me.

Helaas zat de vakantie op 21 juni er weer op. Ondanks dat ik van voetbal hou en het toch wel grappig was om regelmatig aangesproken te worden op het (toen nog) goede spel van Nederland, verzeker ik jullie dat het niet de uitschakeling was (die wij op de autoradio naar huis hoorden) die mijn humeur verknalde op die avond....
De twee weken waren voorbij gevlogen...

Hierbij plaats ik nog zeven foto's van de vakantie

1) Het uitzicht vanuit mijn slaapkamer in Strachotín
2) Het dorpje zoals dat aan de rand van het water ligt
3) Een foto van het meer op de laatste avond (snik)
4) Een paar mooie geveltjes in Pavlov
5) Het prachtige Mikulov
6) Het oude centrum van Sopron in Hongarije
7) Eén van de vele smalle straatjes in de oude stad van Bratislava
 

Bijlagen

  • 023S08.JPG
    023S08.JPG
    65,8 KB · Bekeken: 11
  • 026S08.JPG
    026S08.JPG
    61,7 KB · Bekeken: 8
  • 044S08.JPG
    044S08.JPG
    53,8 KB · Bekeken: 6
  • 047S08.JPG
    047S08.JPG
    76,8 KB · Bekeken: 6
  • 065S08.JPG
    065S08.JPG
    67,5 KB · Bekeken: 7
  • 141S08.JPG
    141S08.JPG
    83 KB · Bekeken: 6
  • 240S08.JPG
    240S08.JPG
    71,9 KB · Bekeken: 5
Schitterende foto's, leuk verhaal !

Zuid Moravië is de enige streek in Tsjechië waar ik nog niet geweest ben, en als ik het zo lees en bekijk wordt het eens hoog tijd !
 
Prachtig geschreven.

Brno vond ik ook een prettige stad. En die kastelen .Lednice.... adembenemend.

Bedankt Walter.
Over ruim 3 weken mogen wij eindelijk weer naar Tsjechie.

Hilde:zwaai:
 
:bloos2:
Bedankt voor jullie complimenten hoor!
Ik mis Tsjechië wel heel erg :( want het zal inderdad wel weer even duren voordat ik er naartoe ga en ik heb ook veel te weinig aandenken mee naar huis genomen. Ik weet ook niet waarom...
Geen wijn, één flesje bier dat over was, geen Tsjechische wafels... dom dom dom :(
 
Bovenaan