Tsjechische vrienden bij mij op bezoek in België

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Van 21/07 tem 25/07 waren Bea (Slovaakse) en David (Tsjech) op bezoek....
Aankomst met de bus in Oostende op 21/07 's morgens.
Ik ben ze gaan ophalen daar en dan vertrokken naar Brussel....
Eerst Mini-Europe, daarna stadswandeling.... Nadien Leeuw van Waterloo....
Afgesloten in Ter Vijfweghe in Rumbeke...
22/07: Dagje Henegouwen: eerst site Grand Hornu... daarna lift in Strépy-Bracquegnies... Dit maakte wel indruk op hen. Daarna Ronquières en dan op naar Geraardsbergen, op zoek naar Mattentaarten, helaas d'r waren er geen meer om 19u. Ik weet wel, we waren ferm te laat maar.... tot wat dient vakantie ???
23/07: Dranouter Folk Experience. Bea en David zijn lid van de volksdansvereniging Matenik in Praag. Zodus ik MOEST met hen naar ginder... Een ander schot in de roos.... Van hen kregen ze veel appreciatie voor dit centrum..... Daarna stadswanding Ieper met Last Post als slot....sterk moment....
'Ieper is an interesting place', zei David. Bea was er al eens 3 jaar geleden.
24/07: de dag rustig ervan genomen. 's Namiddag naar Koksijde (zee). Bij hen is de zee exotisch, zodus wij het water in ginder.... 's Avonds (bij wijze van laatste avond) wij naar Jean-Luc's Nachtegaal in Stavele. Alweer schot in de roos. Bea stak het niet onder stoelen of banken.... uniek !!! In de verste verte had ze dit niet verwacht....
25/07: laatst dag. Na opkuis (van mijn huis) en inpakken van hun bagage en souvenirs, trokken we naar Torhout om in d'Oude Scheure te gaan eten... Onder de indruk zijnde van het interieur (een beetje western stijl met veel houtwerk, open haard die uiteraard niet brandde), konden ze wel inbeelden welke sfeer er is 's winter (met brandende openhaard).
's Namiddag naar Oostende.... Bea was er al eens 3 jaar geleden, wou dat nog eens doen.... Na wandelen langs de haven, vismarkt, kerk St-Petrus en Paulus terug naar Oostende-Station. De bus naar Praag kwam terug halen..... Afin, zoals met alle mooie liedjes duurde dit ook te kort.... Maar kort maar krachtig, vooral voor David (was nog nooit in België).

Wat ze goed en 'funny' of 'strange' vonden:
Goed: De Nachtegaal en Folk Experience waren ongetwijfeld de top 2.... Verder: onze veelheid aan bieren..... (dronken in elk restaurant waar we waren wel een ander soort bier).
Funny: taalproblemen in België, maar vooral het zien van mensen die bezig waren met wandel- of fietszoektochten. In Tsjechië kennen ze dat soort 'Entertainment' (zoals Bea dit noemde) niet.
 
schitterend lijkt.
men enkele van men tsjechische vrienden waren hier in augustus vorig jaar(zuzka-kazi-zdimi-oli)...maar vooral om onze oostendse hospodas onveilig te maken en een match van kv oostende op verplaatsing te bekijken(jawel kvo heeft fans in tsjechie). afhankelijk van hun financiele toestand komn ze nu in augustus terug naar oostende,terug voor onze ploeg kvo.
 
Bovenaan