Tsjechische voornamen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi!

Voor veel Tsjechische namen bestaan er Nederlandse of Vlaamse equivalenten... Weet iemand of Luboš ook een Nederlandstalige tegenhanger heeft? En wanneer is de naamdag van Luboš?

Dank je!

Groetjes,
-l
 

Pasqual

Forumleiding
Administrator
De naam Luboš is afkomstig van LUBOMIR, wat "liefde en vrede" betekend.
(in slavische talen: lub=liefde en mir=vrede)

Aan een Nederlands equivalent kan ik je helaas nog niet helpen
laugh.gif
 
Ik weet niet of je dat goed hebt vertaald, Pasqual, ik ga met je akkoord maar gedeeltelijk. Lubomir zou ik vertalen als "houdt van vrede". "Lubo" is volgens mij afkomstig van een oud-slavische woord LUBIT (ik denk voornamelijk aan het Russisch - LJUBIT = houden van). Het kan ook best zijn dat ik mij dik vergis.
 

Pasqual

Forumleiding
Administrator
Razzoback,

je kan best gelijk hebben. Ik heb 't ook maar opgezocht op een engelstalige site. Misschien is "vredelievend" wel de beste betekenis
wink.gif


... Maar een goed Nederlands equivalent hebben we nog steeds niet...
dance.gif
 
Ik weet toch al iets meer over onze Luboš hé
smile.gif

Misschien bestaat er helemaal geen equivalent... Maar we blijven zoeken!

Groetjes
-l
 
Tsjechische namen weer in trek

Volgens de statistieken kiezen ouders in Tsjechië steeds vaker voor klassieke Tsjechische namen. Top tien januari 2004

1. Jan 272
2. Jakub 219
3. Tomáš 197
4. Martin 165
5. Ondřej 137
6. Lukáš 136
7. Michal 131
8. Daniel 118
9. David 117
10. Filip 117

1. Tereza 221
2. Kateřina 179
3. Eliška 177
4. Adéla 146
5. Anna 135
6. Kristýna 128
7. Natálie 128
8. Nikola 123
9. Lucie 121
10. Barbora 120
 
Jmeno Lubos se odvozuje od jmena Lubomir: mirumilovny.
Puvodem slovanske jmeno nema obdobu jinde nez ve slovanskych zemich.
 
Aleno, mas pravdu, na Slovensku je to take Lubos a v Polsku zase Lubosz. Ale v Nemecku pouzivaji jmeno Lubosch.

Alena, je hebt gelijk, in Slowakije is het ook Lubos en in Polen weer Lubosz. In Duitsland is het Lubosch.
 
Vašek schreef:
Tsjechische namen weer in trek
Volgens de statistieken kiezen ouders in Tsjechië steeds vaker voor klassieke Tsjechische namen. Top tien januari 2004
1. Jan 272
1. Tereza 221

Heel leuk! Ik heet Jan en onze dochter (in Januari 2004 geboren) heet Tereza. Dan kan het volgens mij niet Tsjechischer
smiley20.gif
 
Bovenaan