Tsjechische Spekslagerij in Brussel ontdekt

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

L

luc.van

Guest
Ik weet niet of ik jullie hiermee van dienst kan zijn, maar deze week ontdekte ik in het hartje van onze hoofdstad een Tsjechische spekslagerij!

Op het uithangbord stond Charcuterie Kalendovsky Tchecoslovaque. Dat wekte uiteraard mijn nieuwsgierigheid, en de huidige uitbater Claude Jacques wist me te vertellen dat hier rond 1910 een Sudetenduitser neerstreek, een zekere mijnheer Pobuda. Zoals bijna alle 3 miljoen Sudetenduitsers werd Pobuda, na de tweede oorlog ook niet met rust gelaten, maar kon hij het toch verkrijgen dat zijn knecht, de Tsjech Kalendovsky de zaak kon overnemen.
Sinds de 1980 zijn het wel Belgische uitbaters, maar al de typische produkten zijn al die tijd gehandhaafd gebleven.

Achter de toonbank staan nog steeds de tonnen met zuurkool in de pekel en de andere met zuurkool in de wijn. Bij zuurkool horen vleeswaren en daar hangt of staat de spekslagerij vol van; gerookte of gekookte spiring, gerookte of gekookte ham, Kasler, Keizervleisch of gepekelde en op houtvuur gebakken spiring, mettwurst, Praagse worst, Hongaarse debreezer worst, worst van Moravië, bierschinken met pistache, paprika spek, Krakow Schwartzmagen, knackworst met Marjolein. Er wordt nog steeds ter plaatse gepekeld en gerookt en men bakt er op hout. De worsten maakt men ambachtelijk met liefde en uit verse ingredienten.

Een aanrader: charcuterie Kalendovsky in de Brusselse Steenstraat
 
He wat jammer nou. Ik was zo vaak in Brussel de laatste jaren en die winkel nog nooit gezien. Als ik het geweten had zouden er behalve kaas, chocolade, azijn van de Delhaize, Arabische kruiden en verse dadels, en nog meer andere dingen, bonbons van Wittamer ook al die worsten en gerookte stukken vlees in mijn boodschappentassen hebben gezeten voor in karig Nederland. Volgende keer als ik in Brussel ben ga ik langs de Steenstraat, dat is toch waar de 'Platte Steen' is?
Bedankt voor de aanrader,
Pepa
 
L

luc.van

Guest
Pepa, als ik je kan helpen. Als je in het hartje van Brussel bent op het beursplein, dat ga links naar de Henri Mausstraat, onmiddellijk rechts naar de bekende Rue du Midi, de Zuidstraat in 't Nederlands maar niemand kent deze benaming aldaar, om vervolgens op het einde rechts in de Rue des Pierres of de Steenstraat te belanden.
 
Dank je Luc, god oh god, wat moet ik daar dan vaak langsheen gelopen zijn. Waarschijnlijk keek ik te veel naar de geveltoppen of naar de mooie mensen...;-) Volgende keer zal ik er linea recta heengaan, na eerst natuurlijk een stukje verder de Anspach overstekend een broodje ossetong met azijn, uitjes en peterselie gegeten te hebben in Au Suisse....want daar hebben ze de lekkerste broodjes en de meest authentieke chagrijnige verkoopsters in witte jassen achter de toonbank!! En grappig, ik vergeet altijd waar de Zuidstraat is omdat ik het altijd Rue du Midi noem, Straat van Zuid geeft duidelijker aan dat het naar Zuid loopt. Zuidstraat ligt ten zuiden van iets, of ben ik nu aan het miereneuken?
 
L

luc.van

Guest
Helemaal niet, dat is typisch Brussels-Frans. Le Midi in Frankrijk is de Provence, dus Zuid-Frankrijk. Vandaar Rue de Midi, en letterlijk eigenlijk Rue du Sud, in 't Nederlands Zuidstraat. Wij, als Nederlandssprekenden gebruiken voor wat Brusselse straatnamen betreft ook steeds de Franse benamingen. Moeilijk niet, die Belgische tweetaligheid?
 
Heerlijk juist die tweetaligheid, geeft wat spanning aan de dag. En dan soms het Brussels dialect er doorheen, lekker. Ga je wel eens wat drinken in Cirio? Is beroemd voor zijn halfenhalf, en dames en heren die het drinken. In het Nederlands of Frans bestellen en je wordt door een Belgische-Italiaan of Italiaanse-Belg in het Frans of Nederlands, naar het gelang hun lippen staan, geholpen, maar ze zeggen wel steeds halfenhalf, demi-demi wordt bijna niet gebruikt.
En als ge de Rue de Midi volgetankt met halfenhalf, helemaal uitloopt, waar kom je dan uit?? Jaja, bij het Gare du MIDI, hi hi hi.
 
Bovenaan