(Tsjechische) Recepten voor de feestdagen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Nu er een bericht was over typisch Tsjechische gewoontes zou ik wel eens iets meer willen weten of typisch Tsjechische gerechten/drankjes voor bijvoorbeeld de komende feestdagen. En misschien is het wel leuk om op het forum recepten uit te wisselen. Ik heb eigenlijk alleen een Tsjechisch recept voor bramborak en een recept voor varkensvlees soep, maar dat is natuurlijk niet speciaal voor de feestdagen. Wat de drank betreft weet ik wel aardig van Becherovka!?
laugh.gif


Marianne
 
Ha die Marianne,

ik had er net nog een discussie over met Ralph op de chat: die tsjechen zijn erg conservatief qua menukeuze met kerst.
Ralph schreef: als je met kerstavond daar voorstelt om de gaan fonduen of gourmetten, kijken ze je aan alsof je door de duivel bent bekeerd.
Het is altijd met aardappelsalade en dan daarbij schnitzel, karper of klobasa (speciale met witte wijn erin). Dit laatste is van Centraal Bohemia
Nou, die karper is makkelijk: je laat die een aantal dagen zwemmen in de badkuip en laat iedereen uit het dorp even kijken wat een mooie karper dat is. (vooral kinderen dus)
.......maar vaak laten ze die karper dan weer los op kerst en hebben ze andere karper in de vriezer, reeds gestript, maar nooit graatloos. Die krengen zitten er vol van, wat weer erg veel drukte geeft op de eerste hulp bij de ziekenhuizen....
Qua drank: Fernet-tonic, donker bier van bijvoorbeeld Cambrinus, rode wijn (Svicka ~ kaarsjes wijn omdat er een kaars op het etiket staat, erg slapjes van smaak), grog (rum met heet water en citroen, lekker na lange wandeling) en gluhwein.
Familie van mijn vriendin bezoeken met kerst het kerkhof om de overledenen te herdenken en natuurlijk verder bezoek aan alle andere familieleden.
Er worden ook veel cukrovy gemaakt: kleine koekjes die in veel verschillende smaken worden gemaakt.
 
Zo'n karper in badkuip is best wel lastig, als je alleen maar bad hebt en geen douche. Je kan ook niet naar de buren gaar douchen, ze hebben allemaal karper.
 
Niet alleen cukroví, maar ook Vánočka wordt veel gegeten met kerst.

Waar komt die "varkensvlees soep" vandaan? Ik heb nog nooit van gehoord. Weet je misschien de Tsjechische naam voor die soep?
 
Dat gevlochten brood is zeker door een hollander gemaakt: zo zuinig met die rozijnen/krenten?
 
En Jarin, waar is dat recept van die vissoep dan?
Daar ben ik wel in geinterresseerd want behalve kweken en vissen lust ik ook graag vis!
 
Wie kan mij volgende recepten toesturen vertaald in het Nederlands?
gulasova polevka
Spanelsky ptacek
cesnekova polevka se syrem a sunkou
zampionova polevka
sumavska topinka
signum laudis(pikantni medailonky z veproveho masa)
sunkova rolka s kren
kolac tvarohovy
kolac povidlovy
ovocne knedliky:boruvkove-tvarohove
tatarska omacka
bujon s vejcem
spagety po sicilsku
hanacka rostena
mamincino kure
Dank bij voorbaat!
Ik heb ook veel Tsjechische en heel veel Belgische recepten,die ik ook graag met jullie wil delen.Vraag maar wat je wil,en die krijgen jullie dan ook!
 
Beste Vasek,
Ik heb die nog niet kunnen uitproberen.Ik zit namelijk erg verveeld met een hernia.Hopelijk duurt het niet te lang,want het is erg pijnlijk!!!
 
Zou deze bijlage verloren zijn gegaan met de server crash? Trouwens, tot zover ik kan herinerren, was dat maar een plaatje.
 
Rontje, beterschap!!!
De bijlage is ook gecrashed, het was maar een plaatje. Hier heb je nog eens de Vanocka.
 

Bijlagen

  • 5531-Vanocka.jpg
    5531-Vanocka.jpg
    34,6 KB · Bekeken: 8
Een suggestie:
een forum alleen voor recepten:Tsjechische en Nederlandse(vertaald van het ene naar het andere en omgekeerd)
 
Bovenaan