Tsjechische koffiemarkt

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pelhřimov

Donateur
aanbieding gevonden op interspar:
Jacobs Velvet instantní káva
Cena - 109,90 Kč - sleva 20,00 Kč Nabídka platí 8. 6. 2011 - 21. 6. 2011 nebo do vyčerpání zásob.
200 g (= 54,95 Kč/100 g)


Ik lust geen koffie, maar ik weet dat er veel "Turecká káva" (turkse koffie) gedronken wordt.
 

char

† In Memoriam
Ik zal je bovenstaande berekening even wat duidelijker maken...

En koffie was altijd al heel erg duur in Tsjechie!!..

Omgerekend naar een normaal (netto) arbeidsuur, van Jan de Arbeider in NL dus, kost een potje van 250 gram in Tsjechie ongeveer 10-12 Euro...

Let wel!!.. dat kost het niet in Euro's, maar in arbeidstijdsbeloning..Oftewel 1 uur werken...

Kun je beter in NL een kopje drinken!!..

Char.
 
Ik kocht vaak koffie (bv Dalmayer) in sommige tax free winkels vlak over de grens. Daar was de prijs een stuk lager dan in de Tsjechische winkels. Ook andere producten (dranken) waren er goedkoper.
 
Ik meen me te kunnen herinneren dat de Tsjechische merken goedkoper zijn. Maar laat de reacties dat het vloeibare asvalt is maar achterwege, ik drink het zelf niet, maar het rook normaal.
Jacobs is in NL overigens ook duurder.
 

char

† In Memoriam
240 pakken koffie...

Handel?... Mooi!..
Mijn meest drukke periode, voor wat het heen en weer rijden naar Tsjechie betreft, zijn de jaren 1990-1994. We reden af en aan!!..
'We", zijn mijn goede vriend Martin, en ik.

In eerdere verhalen heb ik al geschreven over Sonja en Josef. Zij wonen vlak bij Litvinov in zo'n k*tflat.
Maar goed.. In een dorp,even verderop, woonde en voormalig ijshocky-speler. Een halve God in Tsjechie!...Ik ben echt zijn naam kwijt, maar hij werd op handen gedragen en werd altijd met " U " aangesproken.De goede man woonde in een vrijstaande "villa " in Osek. En hij had daar ook nog een groot winkelpand gekocht... Daar wilde hij een restaurant in beginnen. En de verbouwing was al aan de gang.
De vraag van Sonja was of wij, vanuit Nederland, koffie voor het restaurant mee konden nemen. Want koffie was 4 maal zo duur, daar.(en is nog steeds, in verhouding erg duur)
Geen enkel probleem dus...
We kochten bij AH de goedkoopste gemalen koffie die er was. En omdat het om 240 pakken ging, kregen we ook nog een aardige korting.
Ik had mijn vouwwagen helemaal leeggehaald. En samen met de koffie ging er ook nog wat kleding mee. ( Die kleding wordt het volgende verhaal.)
Verder namen wij, in onze onwetendheid, nog 2 goedkope koffiezetaparaten mee, plus de koffie filters.
Toen wij daar aankwamen was de verbouwing bijna klaar. Het Restaurant kon open!..2 dagen voor de opening hadden ze een varken geslacht. In het gedeelte van het pand, waar nog geen Publiek mocht komen, werden de meest afschuwelijke dingen gekookt, vermalen, en tot " eetbaar " gemaakt.
Ik ging dus na 2 minuten over mijn nek!..
Maar goed... De koffie dus..
De afspraak was: Hij zou de koffie meteen betalen. En dat heeft hij ook gedaan.
En na een (1) jaar zouden wij 25% van de winst op de koffieverkoop krijgen.
Enig idee, hoeveel kopjes koffie je kunt maken met 240 pakken koffie?

Wij kregen na een (1) jaar 58 harde Nederlandse guldens....

Ach ja, toen was de benzine nog niet zo duur, dus we legden er maar zo'n 100 gulden op toe...

Ik kwam er 3 jaar geleden nog voorbij.
Mooi, groot en statig pand.....

Alle ramen en deuren waren dichtgespijkerd....Rijp voor de sloop!...

Char.

______________________________________________________
Char. ...met behaalde resultaten in het verleden, kun je mooie verhalen schrijven...


Je mag het gebruiken!!..Maar onder één voorwaarde!..

Er blijft "Char" onder staan!!..

En het speelde volgens mij in 1992..En ik schreef dit op 23-07-2008.

Char.
 
Bovenaan