Tsjechische ID kaart vernieuwen. Hoe doe ik dat?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tsjechische ID kaart vernieuwen???? hoe doe ik dat?Mijn vrouw woont nu al een tijdje in nederland en op haar ID kaart staat nog het oude adres in CZ en dat ze niet getrouwd is en een andere naam omdat ze nu getrouwd is met mij.
Dus niets klopt meer.
Nu hebben we gevraagd aan de CZ ambasade in den haag en zeggen ze dat ze geen ID kaart kunnen maken maar wel paspoort.
Mijn vrouw zegt dat ze in CZ een ID kaart nodig heeft voor legitimeren en andere instanties.
Moeten wij dan elke keer dat de ID kaart is verlopen naar CZ reizen en aanvragen en dan weer terug komen om te komen ophalen???
Wie kan ons daarbij helpen.
Want op de CZ ambasade zijn ze niet echt vriendelijk.
Daar werkt iemand die zelfs niet uit CZ komt.
hopelijk weten jullie meer.

jeremy en barbara
 
Loop even binnen bij de gemeente afd. Burgerzaken, leg je probleem uit en vraag naar de mogelijkheid om voor je vrouw een NL ID kaart aan te vragen. Wat ik erover lees zal het moeilijk zijn, komt toch de Ambassade in beeld.
 
Heb je je wel afgevraagd wat het verschil is tussen een ID kaart en een paspoort?

Bedankt voor jullie snelle reactie.
Mijn vrouw zegt dat ze ID kaart nodig heeft als ze naar CZ gaat om te legitimeren en naar instanties te gaan.
Dat dit niet kan met een paspoort.
En op de gemeente zeggen ze dat we naar de ambasade in denhaag moeten gaan.
Maar die kunnen alleen een paspoort maken.
 
Ik ken het probleem. Je krijgt alleen een Tsjechische id als je daar staat ingeschreven. Je moet altijd daar naar toe om te verlengen etc. Zonder deze kaart kun je in Tsjechië niets!
 
dat is toch belachelijk.
Je moet dus naar CZ gaan om de ID kaart aan te vragen dan een paar weken wachten totdat die klaar is .
En dan weer gaan om hem optehalen.
Ongelooflijk wat een systeem hier.
En nederlandse worden is nog moeilijker.
 
dat is toch belachelijk.
Je moet dus naar CZ gaan om de ID kaart aan te vragen dan een paar weken wachten totdat die klaar is .
En dan weer gaan om hem optehalen.
Ongelooflijk wat een systeem hier.
En nederlandse worden is nog moeilijker.

als je vrouw heeft adres in Nederland,dan 2te adres in CZ,en is zij Tsjechisch,dam ambassade is verplicht zorgen van uit vaste wonst voor haar CZ dokumente...zeker wijten,...maar als zij niet ingeschrijven i Nederland is,dan moet zij het in Tsjechie in orde maken.

te rug naar Den haag....
 
Niet echt. Jullie zijn toch getrouwd?
Ik wil Nederlander worden


Ja wij zijn getrouwd.
Ik heb net alles gelezen. Maar dit gaat niet zo makkelijk zoals ik zei.

Overzicht: Nederlander worden door de optieprocedure
U wilt Nederlander worden door de optieprocedure. Er zijn twee manieren om de Nederlandse nationaliteit te krijgen:
  • optie
  • naturalisatie
Overzicht voorwaarden
U behoort tot één van de volgende optiecategorieën:
  • U bent meerderjarig, in Nederland geboren en u woont sinds uw geboorte onafgebroken in het Europese deel van Nederland, Aruba, Curaçao, Sint Maarten of de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba met een geldige verblijfsvergunning.
  • U bent geboren in het Europese deel van Nederland, Aruba, Curaçao, Sint Maarten of de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba. U hebt minimaal drie jaar onafgebroken met een geldige verblijfsvergunning in Nederland gewoond én u hebt vanaf uw geboorte geen nationaliteit (u bent staatloos).
  • U bent minderjarig, door een Nederlander erkend en minimaal drie jaar onafgebroken verzorgd en opgevoed door deze Nederlander. U bent nog geen Nederlander van rechtswege, door erkenning of door gerechtelijke vaststelling van het vaderschap.

Dus door optie nederlander worden gaat niet.


Overzicht voorwaarden
U moet aan de volgende voorwaarden voldoen voor naturalisatie:
  • U bent meerderjarig, dat wil zeggen 18 jaar of ouder.
  • U woont minimaal vijf jaar onafgebroken met een geldige verblijfsvergunning in het Europese deel van Nederland, Aruba, Curaçao, Sint Maarten of de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba. U hebt steeds op tijd uw verblijfsvergunning verlengd. Op deze regel zijn enkele uitzonderingen. Uw verblijfsvergunning moet ook tijdens de procedure geldig zijn.
  • U hebt direct voorafgaand aan het verzoek tot en met de naturalisatieceremonie een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd of voor bepaalde tijd voor een niet-tijdelijk doel.

Dit gaat ook niet omdat ze niet meer dan 5 jaar in nederland woont.
Momenteel kan ze dus niet nederlander worden.
Dus we moeten een CZ paspoort aanvragen.
Maar daar hebben we in CZ niets aan.
Dus er is geen andere keuze dan naar CZ te gaan en ID kaart te verlengen.
Of kan iemand anders ons helpen om toch een CZ id kaart te krijgen in nederland?
 
als je vrouw heeft adres in Nederland,dan 2te adres in CZ,en is zij Tsjechisch,dam ambassade is verplicht zorgen van uit vaste wonst voor haar CZ dokumente...zeker wijten,...maar als zij niet ingeschrijven i Nederland is,dan moet zij het in Tsjechie in orde maken.

te rug naar Den haag....

Bedankt voor je reactie.
Volgens mij wordt er nu iets door elkaar gehaald.
Mijn vrouw heeft geen adres in CZ.
Maar heeft wel CZ idkaart die ze wil veranderen.
En ze woont hier van 2008 in nederland.
dus waar kan ze haar CZ id kaart veranderen in nederland?
 

Majk

Geroyeerd Lid
als je vrouw geen vast adres in tsjechie meer heeft krijgt ze ook geen nieuwe Id (=obcanka). echter paspoort is ruim voldoende om zich in CZ te legitimeren.
 
Ik heb ook geen Tsjechische ID en kan toch alles regelen in de urady hier in CZ. Mijn NL Paspoort is voor alles voldoende. Als je vrouw haar geboortenummer nog heeft, is het helemaal makkelijk om dingen te regelen.

Trouwens qua bureaucratie gaat het in Tsjechie ieder jaar een stuk beter. Momenteel is de situatie echt niet meer te vergelijken met die van 10 jaar geleden.
 
Je hebt de site van IND niet volledig gelezen.
Uitzonderingen 5-jaarstermijn

Wanneer geldt de termijn van vijf jaar niet:

• U bent getrouwd met of geregistreerd partner van een Nederlander. U kunt na minimaal drie jaar huwelijk of geregistreerd partnerschap (eventueel in het buitenland) én onafgebroken samenwoning een aanvraag indienen. Als u drie jaar met een geldige verblijfsvergunning in Nederland onafgebroken samenwoont (beiden ongehuwd) met een Nederlander, kunt u ook een aanvraag indienen.

Volgens mij krijgt je vrouw geen nieuwe ID als ze geen adres in CZ meer heeft. Een CZ Paspoort kan ze aanvragen via de Tsjechische ambassade. Een ID niet.
Ik snap eerlijk gezegd niet waarvoor ze een ID nodig heeft. Het enige wat ik kan bedenken waar je een ID echt voor nodig hebt, is een paspoort aanvraag, dat kun je (in Tsjechie dan) niet zonder ID aanvragen maar voor bankzaken, úřady, etc. is paspoort voldoende.
 
Mijn vrouw Kacenka zegt en dat klinkt voor mij heel logisch dat je bijna alles in tsjechie met je cz paspoort kan regelen , alleen niet de dingen waarvoor je een cz adres voor nodig heb ( omdat ze misschien post willen sturen ) en die staat nooit in een paspoort maar wel op je ID.
Maar je kan volgens haar maar in 1 land ingeschreven staan, dus van dat land heb je dan een ID ( als je in nederland 5 jaar ingeschreven staat).
Kacenka had het geluk dat haar CZ ID nog geldig is tot 2013 terwijl ze hier al 8 jaar woont en ze heeft haar CZ rijbewijs over laten schrijven naar een nederlandse en die gebruikt ze vaak om hier te legitimeren.
 
Mijn vrouw Kacenka zegt en dat klinkt voor mij heel logisch dat je bijna alles in tsjechie met je cz paspoort kan regelen , alleen niet de dingen waarvoor je een cz adres voor nodig heb ( omdat ze misschien post willen sturen ) en die staat nooit in een paspoort maar wel op je ID.
Maar je kan volgens haar maar in 1 land ingeschreven staan, dus van dat land heb je dan een ID ( als je in nederland 5 jaar ingeschreven staat).
Kacenka had het geluk dat haar CZ ID nog geldig is tot 2013 terwijl ze hier al 8 jaar woont en ze heeft haar CZ rijbewijs over laten schrijven naar een nederlandse en die gebruikt ze vaak om hier te legitimeren.

En wat gaat ze dan in 2013?
Dan kan ze ook geen ID kaart meer hebben.
Dan moet ze ook een paspoort gaan aanvragen of niet?
 
Hai Jens,
In 2013 vervalt haar CZ ID en moet ze alles met haar cz paspoort regelen, maarja na 8 jaar hebben we alles wat in cz was al weggeregeld.( opgelost zoals ziekenfonds VZP CR , verzekeringen Pojisteni , belasting Dane, dokters
Haar cz paspoort gaat ze gewoon in den haag vernieuwen en in Nederland gaat ze een ID aanvragen omdat dit na 5 jaar al mogelijk is, maar we hebben geen haast.
 
Bovenaan