Tsjechisch leren

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi ik zou graag van de mensen met wat ervaring horen op welke manier je het best de taal kan leren.
En eventeeul waar dit mogelijk is het liefst natuurlijk of vanuit huis of in de buurt van waar ik woon.
Een taal cursus van bv Loi is me afgeraden namelijk en was benieuwd of jullie nog tips hadden met betrekking tot tsjechisch leren.

Alvast bedankt voor jullie reactie
Vr. Gr. Christian
 

Marcel

Moderator
welkom christian. :shake:

je wilt een tip of 1 tip ? hier is tie : niet doen !!!
het kost je grijze haren, koppijn, struikelen over alle 7 naamvallen tegelijk.
die van de LOI is juist niet de slechtste !! (wel prijzig) maar het is maar net hoe je leer-manieren zijn. iedereen bevat dingen op zijn/haar eigen manier. hierop het forum is ook een taallesje te verkrijgen. schrijf je in en je hebt meteen al 9 lessen. krijg je een idee.
heb je al ervaring met tsjechies ? en waarom wil je het leren ?
overigens : ik doe al 1.5 jaar tsjechische les op de volksuniversiteit in leiden, maar aan deze tip heb jij niets. :D

marcel
 
Ik heb ook de LOI cursus gedaan en ik vind het juist een hele goede basis om de taal te leren! En het is dus lekker vanuit huis te doen. Maar net als alle zelfstudie vergt dit wel discipline!

Veel succes!
 
carmarnkp schreef:
welkom christian. :shake:

je wilt een tip of 1 tip ? hier is tie : niet doen !!!
het kost je grijze haren, koppijn, struikelen over alle 7 naamvallen tegelijk.
die van de LOI is juist niet de slechtste !! (wel prijzig) maar het is maar net hoe je leer-manieren zijn. iedereen bevat dingen op zijn/haar eigen manier. hierop het forum is ook een taallesje te verkrijgen. schrijf je in en je hebt meteen al 9 lessen. krijg je een idee.
heb je al ervaring met tsjechies ? en waarom wil je het leren ?
overigens : ik doe al 1.5 jaar tsjechische les op de volksuniversiteit in leiden, maar aan deze tip heb jij niets. :D

marcel

Thanks voor het hartelijke welkom dat je hier ontvangt echt toppie!!
Me ervaring is eigenlijk zeer klein met de taal zelf.
Alleen wat ik wel weet naar me vakanties in het land is dat ze een hekel hebben aan duits en het engels dat ze spreken is minimaal.
Aangezien ik van plan ben om rond te gaan trekken in het land voor een aantal weken kreeg ik het idee om eens een beginners cursus van hun taal te leren.
Dit mede omdat het makkelijk is om je verstaanbaar te maken.
En tevens is het een drempel hun durfen geen engels te praten omdat ze vinden dat ze het niet of slecht kunnen als je dan aantoont dat het niks uitmaakt door hun taal gebrekkig te spreken kom je veder.
En ik heb weer eens wat omhanden waar ik me lekker kwa studie op kan storten ;) je moet toch bezig blijven van stil zitten wordt je ook grijs
 
Wij volgen inmiddels een jaar Tsjechische les aan de Volksuniversiteit in Doetinchem. We weten al aardig wat, maar hebben elke les nog steeds het gevoel dat het een enotme klus is. Al die naamvallen, harde en zachte en levende en niet-levende zelfstandig naamwoorden enz.:snik: Wij gebruiken de LOI-cursus er ook naast. Kortom weet waar je aan begint! Maar het is inderdaad leuk en als je in Tsjechië bent, merk je dat je de taal toch steeds beter gaat begrijpen, al zal een "echt" gesprek nog wel moeilijk blijven. Veel succes!;)
 

Marcel

Moderator
tenzij je een echte talenknobbel hebt voor slavische talen.
met een paar weekjes tsjechies leren ben je nog nergens ! !
als je weinig tijd hebt, neem dan maar het taallesje uit de eerste de beste reisgids. als je over een jaar naar tsjechie wil, dan is les nemen of een cursus volgen een aanrader.
je hebt echt tijd nodig om deze ons zeer vreemde taal te leren. nergens zijn kapstokjes te vinden om iets aan op te hangen.

marcel
 

Pelhřimov

Donateur
kijk eens op http://www.tsjechisch.nl/intensief.htm. Hier wordt voor 24 euro een beginnerscursus aangeboden met een cd. Deze is inmiddels door vele forumleden aangeschaft.
Dit is een aardige beginnerscursus en bevalt het je, dan kan je altijd nog de dure cursus van de LOI gaan volgen.

Verder bestaat er nog een setje nederlandstalige ringbanden, bestaande uit een grammaticaboek, oefenboek en conversatieboek "Tsjechisch voor beginners 1" en er is ook een cd bij te koop (o.a. bij Donner in Rotterdam.) http://cf.hum.uva.nl/tsjechisch/leerboek.html

Verder kan je natuurlijk ook een cursus volgen bij de www.volksuniversiteit.nl

succes

Jeanne
 
Bovenaan