Tsjechisch leren, maar niet enkel uit een boekje

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb fantastisch nieuws, ik mag in 2005 voor mijn werk naar Tsjechië gaan ! Ik ben daarom deze week het internet en de bib afgeschuimd op zoek naar een taalcursus, vb. zo'n handig assimilpakket met cd-tjes (ik vind het belangrijk om de uitspraak te horen). Dat heb ik niet gevonden. Wel een leuke internet-site mét geluid op http://www.tsjechisch.nl/cursus.htm.
Helaas geen cursus gevonden in de buurt waar ik woon (Leuven, België). Ik ben daarstraks wel alvast een vertalend woordenboekje gaan kopen.

Ik ben wel geïnteresseerd in een groepje dat samen leert. Maar ik ben dus een volledige leek op gebied van de Tsjechische taal ! En ben ook wat bang dat ik zo misschien de uitspraak verkeerd aanleer.

Hebben jullie tips voor mij ?
Alvast dank,
groetjes,
Marleen
 
Tsjechisch in Leuven

Aan de K.U.Leuven wordt in de licenties Oost-Europese talen en culturen Tsjechisch als keuzevak gegeven. Enkele jaren geleden bestond de cursus uit zo'n 30 lesuren (weinig, maar in ieder geval een basis). De cursus kan gevolgd worden als vrije student.
 
Hallo Vasek,
Bedankt. Ja, ik had het inderdaad gelezen, vrees dat ik mijn berichtje op de verkeerde plaatst op het forum gepost heb. Sorry daarvoor.
groetjes,
Marleen
 
Info: Tsjechisch leren in België - Brno - internet

Bedankt voor de tips via dit forum en individuele berichten ! Ik wil jullie ook laten meegenieten. Daarom hier een overzichtje van de info die ik al verzameld heb om Tsjechisch te leren.

België
******
Er zou in België een opleiding gegeven worden aan de K.U.Leuven (26 lesuren - www.ilt.kuleuven.ac.be), en in Gent (1 dag per week - aan het instituut voor vertalers en tolken). Ik ga de details opzoeken (waar,wanneer,prijs) en zal het via dit forum ook aan jullie laten weten.

Tsjechië - Brno
***************
Er zou blijkbaar ook een goeie opleiding zijn voor buitenlanders in Brno aan de Masaryk universiteit. Als iemand daar meer info over heeft, da's heel welkom !

Internet
********
De website http://www.tsjechisch.nl/cursus.htm had ik al vermeld. 6 lessen mét geluid, oefeningen en woordenlijsten (Nl-Cz).
Nog een andere website ontdekt (Eng-Cz) : http://www.bohemica.com. Hier vind je enkele proeflessen (beperkt qua geluid), maar ook grammatica-overzicht, woordenboek,...

Succes ermee, en als jullie nog iets interessants vinden om Tsjechisch te leren, laat maar weten !
groetjes,
Marleen
 
Re: Info: Tsjechisch leren in België - Brno - internet

Hierbij een link naar informatie over de mogelijkheid om Tsjechies te studeren in Brno aan de Masaryk universitiet

http://www.phil.muni.cz/kabcest/brozuraan.htm

Helaas is er niet veel informatie beschikbaar, en het verschaffen van informatie is een zwak punt op deze afdeling. Ze spreken zelf nauwlijks hun talen en klant vriendlijkheid is ook niet hun sterkste punt.

Maar ik studeer hier nu al vanaf afgelopen zomer aan Masaryk, en kan het aanraden, ik heb in deze tijd heel erg veel geleerd. Als jullie vragen hebben kunnen jullie ze aan mij kwijt, maar ook Elke en Stijn zijn heel goed bekend met deze opleiding.
 
Re: Info: Tsjechisch leren in België - Brno - internet

in Leuven stopt het Tsjechisch ermee volgend semester naar het schijnt en in Gent blijkt de opleiding Tsjechisch als vrije student supergoedkoop te zijn, maar dat wil zeker niets zeggen over de kwaliteit, die is wel toppie. over bnro kan ik veel meer zeggen, dus als je iets concreets wil weten, laat het dan maar weten.
groetjes,
Elke
 
Re: Info: Tsjechisch leren in België - Brno - internet

over de opleiding in gent kan ik wel voor extra info zorgen!
 
Tsjechisch leren in Gent & Brno - vraag voor info

Hey Elke en Krtek,
Bedankt voor jullie reactie ! Het zou fijn zijn als jullie me wat meer vertellen over de cursus in Brno en Gent. Ik stel voor dat jullie je reactie op dit forum neerpennen, dan hebben anderen er ook iets aan !

Een paar vraagjes waar ik aan denk :
- hoeveel lesuren
- praktische organisatie (vb. 1u/wk of 1dg/wk, welke dag, ... ?)
- prijs
- aanpak ? waar ligt de nadruk op ? cf spreken, woordenschat, grammatica, lezen, ...
- maximum personen in een groep
- zijn er verschillende niveaus (beginners, gevorderden, ...)
- is er een examen/diploma
- contact(email)adres of telefoonnr
- jullie appreciatie van de cursus ?

alvast heel erg dank !
groetjes,
Marleen

PS : Als het om veel info gaat die jullie hebben, jullie mogen me dit gerust mailen op marleen.hemmeryckx@pandora.be
 
Ahoj,
Ik kreeg de volgende mogelijkheid binnen wat betreft een cursus.

Tschechisch Wochenendkurs in Prag

Ihre Tschechischlehrer aus dem Sommerkurs in Kajetanka "Wollen Sie
Tschechisch sprechen" (Dagmar Sigutova, Jana Vesela, Sasa Zimolova) bereiten
für Sie den dritten Tschechisch Wochenendkurs vor.

Möglichkeiten: Gruppenkurs oder auch Einzelpersonen
Termin: 21.5.- 23.5. 2004 und 28.5.- 30.5. 2004
Unterricht: Freitag 14.00-17.00 /4 Stunden/ (oder nach dem Verweis mit
Ihnen)
Samstag - morgen 4 Stunden
Sonntag - morgen 4 Stunden

Preis: Gruppenkurs - 200Kc für 1 Stunde/45 Minuten/ {höchstens 4 Studenten
in einer Gruppe} Wenn Sie Interesse für Einzelstunden am Nachmittag haben,
werden die Lehrer zur Verfügung stehen.
1 Einzelstunde - 300Kc
Die Ermässigung für Studenten 10%
Unterrichtort: Kajetanka
Unterkunft: Kajetanka - 330 Kc pro Person und Nacht im Zweibettzimmer, 385
Kc im Einbettzimmer, oder Pension in Prag 5 (Stodulky) 15 Minuten mit Bus
von Kajetanka entfernt - 500Kc pro Person und Nacht im Zweibettzimmer.

Wenn Sie Lust und Zeit haben, ein schönes Wochenende im Frühlingen Prag zu
verbringen, kommen Sie nach Prag. Sie können sich bei Dagmar (cff@junyks.cz)
anmelden. Melden Sie sich, bitte, bis 10.5.2004. Wir müssen die Unterkunft
reservieren. Die spätere Anmeldungen werden auch akzeptiert. Wir werden
Ihnen die Detailinformationen auf Grund der Anmeldung rechtzeitig schicken.

Wir freuen uns auf Sie.

Dagmar Sigutova, Jana Vesela, Sasa Zimolova

Kontaktadresse:
CZECH FOR FOREIGNERS
PhDr. Dagmar Sigutova
Neustupneho 1833/20
155 00 Praha 5
tel. +420 233 512 126, +420 732 245 245
e-mail: cff@junyks.cz

M
smile.gif
nique
 
D

Deleted member 495

Guest
Re: Tsjechisch leren, maar niet enkel uit een boek

Ik denk dat 3 x 4 uur erg weinig is om iets van het Tsjechisch te leren. Bovendien is het niet echt goedkoop. Aan de universiteit van Brno start men volgend jaar 31.01 - 11.02 een intensieve cursus Tsjechisch voor buitenlanders. De cursus wordt gegeven in 10 schooldagen, elke dag 5 uur. Kosten 4000 Kc voor de gehele cursus. Informatie: http://www.phil.muni.cz/
 
Re: Tsjechisch leren, maar niet enkel uit een boek

Bon, hier komt dqn wat info over de cursus in Brno.
1. het aantal lesuren hangt ervan af hoeveel je ervoor betaalt. ben je buitenlander en je werkt in tsjechie, dan betaal je 6000 kroon per semester. daar krijg je zon 8 uurtjes les voor. ben je buitenlander en je werkt niet in Tsjechie kan je kiezen: oftewel betaal je 600 dollar per semester en krijg je 8 uurtjes, oftewel betaal je 900 dollar en krijg je 13 uurtjes. -wat ikzelf verschrikkelijk veel geld vind en eigenlijk zijn de lessen dat grote bedrag niet waard.

2. meestal heb je 3 dagen per week les, de vrijdag is altijd vrij. hangt er ook vanaf welk programma je volgt -het 600 of 900-. als er dan een dag niet goed uitkomt, is het soms ook wel mogelijk die les bij een andere hogere of lagere groep te gaan volgen op een moment dat het je beter uitkomt.

3. zie hierboven

4. bij het 600-programma krijg je 4 lesuren grammatica, 1 lesuur fonetiek, en de rest conversatie. als je beginner bent kan er meer nadruk liggen op grammatica.

5. een maximum heb ik nog niet geweten. wel een feit is dat het aantal studenten elk jaar groeit tot ongenoegen van de lesgevende personen en ook niet echt eerlijk voor de mensen die ervoor betalen. vorig jaar zaten we met zon 10 man, maar nu heb ik vernomen dat ze bijna in elke groep met 15-20 man zitten.

6. beginners 1 en 2, gematigd gevorderden 1-2-3, gevorderden en supergevorderden. eenmaal je de gematigd gevorderden 3 gepasseerd bent, moogt ge er zeker van zijn dat je alle grammatica kent en dat je Tsjechisch op een goed niveau is, hetgeen erachter komt is bezigheidstherapie.

7. aan het eind van ieder semester maak je een examen voor grammatica, een voor conversatie en schrijf je een essay. zijt ge gefletsts, dan kan je dat meerdere keren herhalen totdat je er door bent. tja, de klant is koning...en ja, dan krijg je een certificaatje.

8. contactnr stuur ik je door via PM

9. mijn appreciatie: ik ben gestart als total beginner, spijtig genoeg als erasmus, dan word je gediscrimineerd. zolang je betaalt is alles in de sjakos. de beginnercursus vond ik gene vetten, maar johan vond die dan wel weer goed-maar hij betaalde, ik profiteerde-
smiley29.gif
. eens je de mensen overtuigt van je kunnen en je in de gematigde gevorderden geraakt, gaat er een wereld voor je open. fantastisch docente, je leert massas leuke en nuttige dingen. verlaat je de gematigd gevorderden dan gaat die wereld van toffe lessen weer toe, maar zoals ik al zei, die zijn louter bezigheidstherapie. over het algemeen, toch wel goed. in belgie heb ik nooit tsjechisch geleerd, al wat ik kan heb ik in Brno geleerd anderhalf jaar. mijn tsjechisch ca va, mensen verstaan mij, ik versta hen, ik kan vertalerke spelen -uit het tsjechisch dan wel-.
nog iets, zoals Robert al vermeldde, kan je zo een intensieve cursus volgen. ze geven die trouwens 2 keer per jaar, ook ergens in het midden van september. ik heb die 3 keer gedaan en die is echt goed en in tegenstelling tot de rest van hun aanbod het geld zeker waard.
veel plezier ermee en moest er nog iets zijn, laat het me maar weten...
 
Re: Tsjechisch leren, maar niet enkel uit een boek

De opleiding in Gent bestaat ook uit 10 u per week. Die 10 u zijn verdeeld in blokken van 2u verspreid over de werkweek.
In het begin ligt de nadruk vooral op fonetiek en grammatica, de tweede helft van het jaar vooral op spreek- en schrijfvaardigheid. De grammatica blijft dan wel belangrijk. Na het eerste jaar heb je bijna de hele Tsjechische grammatica onder de knie, en spreek je Tsjechisch in zowel heden, verleden als toekomst.
Afhankelijk van of je al wat Tsjechisch kunt of niet, kun je kiezen om in het 1e of 2e jaar les te volgen.
Wat de prijs betreft weet ik eigenlijk niets. Daarvoor neem je best contact op met de hogeschool. (tel= 0032 9 266 08 00)
Ikzelf ben heel tevreden over de opleiding. De docenten zijn heel enthousiaste mensen die je kunnen motiveren, en na een jaar kun je al redelijk overweg met het Tsjechisch.
Succes ermee!
Krtek
 
Re: Tsjechisch leren, maar niet enkel uit een boek

Hoi Elke,

Goed gedaan
smiley20.gif
, mooie uitleg over hoe het hier functioneerd. Ik sluit me er bijna helemaal bij aan, maar dat we hier in groepen van 15-20 man zitten klopt niet. Ik zit nu op twee nivueas (gematigd gevorderd 1 en 2) en in bijde zitten we met 10 tot 12 man.

Daarnaast schrijf je logischerwijs op beginners nivuea geen eseys, wees niet bang!
 
Re: Tsjechisch leren, maar niet enkel uit een boek

Na het eerste jaar heb je bijna de hele Tsjechische grammatica onder de knie

Krtek, laat je niets wijsmaken ginter op ex-mercator. wschl zeggen ze dat om jullie niet bang te maken, maar wat je ziet van grammatica in het 1e jaar is echt niet alles, hoor. ze laten het moeilijkste voor het 2e jaar... maar volgens mij doen ze het via een revolutionaire methode, die vroeg of laat zijn vruchten zal afwerpen... dus laat je niet afschrikken door mijn pessimisme...
59.gif
 
Re: Tsjechisch leren, maar niet enkel uit een boek

het moeilijkste is mss voor het 2e jaar, dat kan heel goed zijn. maar na het 1e jaar ken je toch het belangrijkste: alle naamvallen! daarbij ken je ook comparatief, superlatief, alle tijden van het werkwoord, kondicionalis,...ik denk dat hiermee toch al een zeer grondige basis is gelegd.
en geen paniek, zo snel ben k niet afgeschrikt, ik ga er nog steeds de volle 100% voor.
aangenaam.gif
 
Re: Tsjechisch leren, maar niet enkel uit een boek

Krtek, gelijk heb je... als oud-student van Mercator, geef ik soms wel een beetje te rap en te veel kritiek, maar eigenlijk moet ik toegeven dat ik veel bewondering heb voor de tsjechische vakgroep
smiley20.gif

veel succes met je examens
 
Bovenaan