Tsjechisch leren... het kan!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Iedere avond "pijnig" ik mezelf....ga ik de strijd weer aan...ik zucht en steun...met als troost een stapeltje snoepjes naast me...als een soort van afreageren kauw ik venijnig het ene na het andere snoepje fijn...ik moet...het moet....ik wil het...
Ik kijk weer op mijn papieren. Daar staan ze weer.....rijtjes en rijtjes en rijtjes woordjes en zinnetjes. Steeds maar weer herhalen, herhalen, herhalen...van het nederlands naar het tsjechisch en dan weer van het tsjechisch naar het nederlands.

Dan gebeurt er een klein wonder! We zijn in Tsjechie (week van Kerst en Oud en Nieuw) en ontmoeten daar die ontzettende aardige mensen van het dorp en wat denk je....met heel veel moeite en heel langzaam kan ik 't een en ander vertellen.....en ze begrijpen mij ook nog. Ik kan wel een gat in de lucht springen. Ik ben al zo gelukkig dat ik daar weer kan zijn en nu blijkt mijn "gezwoeg" zijn vruchten af te werpen.

Op een dag ga ik naar onze buurman om hem uit te nodigen voor die avond. Als hij mij aan ziet komen komt hij mij met een blij lachtend gezicht tegemoet lopen. Ik krijg een stevige hand van hem. Ik leg hem heel langzaam in het Tsjechisch uit waar ik voor kom en hij begrijpt mij! Hij vertelt mij dat hij graag komt en ik krijg meteen een lekker drankje aangeboden.

Ik heb in die twee weken nog weer heel veel bijgeleerd en als zij met elkaar gaan praten begrijp ik er nog steeds niet altijd evenveel van, maar ik ben met sprongen vooruit gegaan. Een betere motivatie bestaat er niet!

Nu "pijnig" ik mezelf weer iedere avond....ga ik de strijd weer aan...ik zucht en steun...met als troost een stapeltje snoepjes naast me...als een soort van afreageren kauw ik venijnig het ene na het andere snoepje fijn...ik moet...het moet....ik wil het...
Ik kijk weer op mijn papieren. Daar staan ze weer.....rijtjes en rijtjes en rijtjes woordjes en zinnetjes. Steeds maar weer herhalen, herhalen, herhalen...van het nederlands naar het tsjechisch en dan weer van het tsjechisch naar het nederlands.....MAAR IK WEET NU WAAR IK HET VOOR DOE!!!
 
Hoe lang heb je gezwoegd om dit fantastische resultaat te behalen?
(zegt een jaloers zuchtende tsjechische lerende clown )

Ja ik weet dat het vruchten afkan werpen dat eeuwig zwoegen maar het is zo verdomd (o sorry) moeilijk...... :bloos2:
 
Ik herken dat zo goed....
Maar ik kan me er niet toe zetten om het iedere avond te doen.
1 x in de week een uur of 3 op de dag voor de les 's avonds en dan iedere week nog wel af en toe tussendoor een uurtje.
En woordjes leren deed ik met een cd in de auto, toen ik nog werkte, maar dat is nu ook over!

Maar, je hebt gelijk, het werkt! Al zou ik willen dat het nog veeeeel sneller ging.

En ik probeer iedere dag wel een post uit het tsjechische deel van dit forum te vertalen. Maar dat valt niet mee.
Ik leer volgens mij "ABT" (Algemeen Beschaafd Tsjechisch) of zoiets, en wat de tsjechen op het forum ervan maken, daar is soms geen touwen aan vast te knopen.
Volgens mij gebruiken ze vaak spreektaal, zoals je dat bv op MSN onder de jeugd ook tegenkomt.
Het zou mij welkom zijn, als hier ook "ABT" zou worden gebruikt.
Dan kan ik er ook wat mee.
(zucht)
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Martimmie, dank je wel :kus: Dit bericht van jou is mijn motivatie om de boeken er weer bij te pakken. De smoes; ik heb het zo druk gaat nu de deur uit! :zweep: Als ik tijd heb om op het forum te zitten, heb ik ook tijd om te leren :schrijven: . Alleen ga ik het proberen zonder snoepjes :stout: (proberen zei ik :fluit: )
 

Vodnik

† In Memoriam
gefeliciteerd! Je bent een grens gepasseerd waarna het steeds makkelijker wordt!

Wat kan helpen is naar tsjechischre TV kijken. . Ze zenden uit via ASTRA 3A (23,5 gr.Oost) Dit is de satalliet waar ook de nederlandse regionale zenders op zitten. Je hebt wel een Czech Link kaart nodig en criptoworks decoder. Aanschaffen als je weer inCZ bent.
 
Wij roepen ook al steeds: "we gaan de taal leren" en dat gaan we ook doen maar op dit moment komt het er zo vaak niet van.
En dan te bedenken dat het nog winter is ook.
Als het straks weer zomer is gaan we weer heel veel buiten zitten en dan kan je het helemaal wel schudden vrees ik.
 
Wat leuk dat het voor jullie herkenbaar is. Het kan ook bijna niet anders, het is gewoon zo moeilijk.
En inderdaad Semabyt, ik had echt zo'n gevoel van nu ben ik door het ergste heen en daar werd ik zo ontzettend blij van!!
Ik ben nu bijna anderhalf jaar bezig (heb soms ook een tijdje wat minder vaak gestudeerd hoor).
Ik heb het boek van Lida Hola, waar ik ook regelmatig het een en ander uit leer.
En...ik eet geen zak snoepjes elke avond hoor, maar een "stapeltje". Het zijn hele kleine snoepjes:fluit:
Ik heb ook een tsjechisch kinderboek (hadden ze achtergelaten in het huis). Daar probeer ik ook steeds een paar bladzijden in te lezen. (en dan heb ik weer 4 kantjes met woordjes die ik weer moet leren....zucht!!)

Ook ik heb regelmatig stukjes van het forum geplukt om te vertalen en dat is inderdaad erg moeilijk.
Ik probeer krantenartikelen uit tsjechische kranten (internet) te lezen.

Enfin, we zullen doorgaan!!!!!!!!
 
Ik vind het geweldig wat je doet. En dat het dus de vruchten afwerpt, Ze verstaan/begrijpen je, geweldig. Rest komt nog wel.
gewoon weer zwoegen puffen en maar snoepjes kauwen :gek:
Petje af voor je. Ik zou graag willen, maar wat is de beste "opleiding? En ook tog wel een beetje het idee van, ik leer dat tog nie pff moeilijke taal etc.

:clap:
 
Wat geweldig dat je begrepen wordt!! Ik zit nu pas in het tweede jaar en herken dat gevoel. Ik leer echt iedere week, met m'n mp3 aan mijn oor, Tsjechische muziek op de achtergrond.
En dan kom ik in de les.....alles lijkt ineens anders en veranderd:slik:. Ik besluit dan nog harder te leren, nog meer tijd erin te steken. Het lijkt wel of ik er niets mee opschiet.

Maar toch blijven er dingen hangen en kan ik ineens 14 postzegels kopen en vier ijsjes bestellen. Maar het blijft vreselijk moeilijk.
 
Inderdaad, thuis hard zwoegen. Twijfelen of je het ooit zult snappen. En in Tsjechië merken dat je weer wat hebt geleerd. Maar ook merken dat tijdens je verblijf daar het leren echt makkelijker gaat. Zeker als de Tsjechen om je heen je er bij willen helpen. Daarom blijven we stug doorleren. Hun waardering is onze motivatie!
 
Ik leer het écht helemaal zelf. Volg geen opleiding of zo. Ik ben begonnen met het leren van woordjes, daarna heb ik de werkwoorden gepakt (die staan ook in het boek van Lida Hola) en de vervoegingen geleerd (ik ben begonnen met de werkwoorden "hebben" en "zijn"). Het heeft een tijdje geduurd voordat ik er achter was hoe het nou met de verleden tijd zat en zo, maar ook dat heb ik uitgevonden. Iemand van het forum heeft mij daar overigens enorm mee geholpen. Misschien kan je het nog terugvinden op het forum bij Tsjechische Taal. Hij heeft mij een website gegeven waar heel veel werkwoorden opstaan met de vervoegingen. Daar heb ik heel veel van geleerd.
Ik heb 2 dikke woordenboeken (groene) waar heel veel in staat over de grammatica, maar ook staan bij veel woorden wat zinnetjes waar die woorden in worden gebruikt. Veel van die zinnetjes leer ik ook, zodat je op een gegeven moment combinaties kan gaan maken.
Soms kan ik die zinnetjes ook letterlijk gebruiken.
Als je alles maar continu herhaalt, herhaalt, herhaalt en nog eens herhaalt, lukt het echt!
 

pepo

† In Memoriam
Ik heb dit onderwerp gesplitst - het vervolg, meer gericht op de ervaringen met de taalwebsites, staat als "Ervaringen met de taal (Tsjechisch) websites" onder Tsjechische Taal.
 
Bovenaan