Bier & Wijn Tsjechisch bier in Nederland/België/Duitsland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik vind het belachelijk duur bier en qua smaak, vergeleken met al het andere Tsjechisch bier, die prijs absoluut niet waard.
Smaken verschillen natuurlijk, ik vind het wel lekker. Maar je hebt wel gelijk betreft de prijs. In Tsjechië zelf pakken wij eigenlijk altijd Gambrinus (het liefste gold). In Nederland of net over de grens in Duitsland pakken we wel eens Urquell mee :)
 
Hij noemde het wel "Pilsener bier".
Maar ja, daana kocht íe ook ..... Brand ..... Boodschap: Als je zelf geen bier kan maken, dan koop je echte brouwerijen.
Ja, dan koop je echte brouwerijen om vervolgens het oorspronkelijke bier vakkundig naar de knoppen te helpen.
Uit Wikipedia: "Enkele jaren na de overname past Heineken het recept voor Brand Pilsener aan bij de heersende smaak en gaat ook over tot pasteuriseren. Hierdoor ging de karakteristieke smaak grotendeels verloren."
Maar goed, we gaan off-topic; gauw maar weer terug naar de Tsjechische bieren! :)
 

kuurgast

Donateur
Diplomatům v Haagu chybělo české pivo, našli řešení pro celé Nizozemsko.
Diplomaten in Den Haag misten Tsjechisch bier, ze vonden een oplossing voor heel Nederland.

De Nederlandse distributeur ****** is geïnteresseerd in Tsjechisch bier, vooral van onafhankelijke brouwerijen. De onderhandelingen naderen een akkoord, de eigenaar van het bedrijf, is om deze reden rechtstreeks naar Praag gekomen.

Op de Nederlandse markt is het momenteel bijna onmogelijk om Tsjechisch bier te kopen. Met de hulp van CzechTrade zou dit in de toekomst echter moeten veranderen.

“Je vindt het niet in winkelketens en bij fustenbier is het nog moeilijker. Toen we bij de ambassade in Den Haag Tsjechisch tapbier wilden bestellen, kon geen enkele Nederlandse distributeur dat aanbieden", zegt Adam Jareš, directeur van CzechTrade Nederland en Centraal-Europa.

Nederland is na Mexico de grootste bierexporteur ter wereld en 910 brouwerijen brouwen bier in het land. Voor Tsjechië ontbreken echter traditionele pilsbieren op de lokale markt, en juist hierin is de distributeur en exploitant van de oudste bierhal van Amsterdam, ****, eigenaar van het bedrijf ****, geïnteresseerd. Tot nu toe richtte hij zich vooral op de export vanuit Duitsland en Oostenrijk.
Nu in Praag, met de hulp van het CzechTrade-agentschap, onderhandelde hij rechtstreeks met vertegenwoordigers van brouwerijen.

"Ik ben zeer aangenaam verrast door de kwaliteit van alle brouwerijen, dus ik kan me de samenwerking voorstellen met alle brouwerijen die ik heb gesproken", vertelde *****
"Het heeft geen zin om nu over het specifieke bedrag te praten. Voor elke brouwerij zou ik beginnen met het bestellen van een pallet met een variatie aan biersoorten. Afhankelijk van wat er wordt verkocht, zullen de bestellingen zich ook ontwikkelen. Ik geloof dat we aan het begin staan van een nieuw succesverhaal voor Tsjechisch bier in Nederland", voegt hij eraan toe.

****** wil zich richten op onafhankelijke brouwerijen die niet gesteund worden door grote groepen en investeerders, zegt de Nederlandse ondernemer.

"Nederlanders kijken immers naar waar het bier vandaan komt, of de brouwerij de ruimte heeft om te brouwen wat ze wil, of dat het 'van bovenaf' wordt beïnvloed, vanuit de kantoren van grote bedrijven. Op deze manier kunnen we eerlijk zeggen dat het puur het werk is van de brouwerij in kwestie en niet de eigenaar uit Azië die de productie pusht en richting geeft", beschrijft hij zijn businessplannen.

"Tot nu toe exporteren we voornamelijk naar de landen van Midden- en Oost-Europa en daarom beschouwen we Nederland als een zeer interessante en referentie-exportmogelijkheid", beoordeelt Jan Adámek, exportmanager van Pivovar Svijana, een van de negen bedrijven die deelnemen aan de bijeenkomst.
Dit opent de weg voor Tsjechisch pils naar een markt met 17 miljoen consumenten.

Tsjechië exporteert het meeste bier naar Duitsland. Volgens de exportstatistieken van het Tsjechische bureau voor de statistiek in 2021 ging 19,3 procent van de totale export naar Duitsland, het traditionele land is Slowakije met ongeveer 16 procent en de derde was Rusland met 12 procent.
Maar de oorlog in Oekraïne heeft de ranglijst herschreven en brouwerijen proberen intensief vervangers te vinden voor Russische klanten. Volgens het hoofd van CzechTrade kan Nederland een van de nieuwe kansen zijn.

Bron seznamzpravy.cz.

Bovenstaande artikel is al ruim een maand oud, maar mogelijk de moeite waard.
Maar.......op hun feestboek en website ******* staat nog helemaal niets van deze reis om Tsjechisch bier te kopen. Daarom heb ik de bedrijfsnaam en naam eigenaar niet vermeld omdat het lijkt dat hij gewoon een leuk tripje naar Praag heeft gemaakt en je bij hem alleen Duits bier kan bestellen.
 
Ik heb jaren Krusovice halve liters kunnen kopen bij een lokale Edeka bij Gronau. Echter overgestapt op tap en zoek nu een weg om Krusovice Imperial of Bohem naar Nederland te kunnen krijgen. Iemand een idee hiervoor?
 

Leveren ook naar NL adressen; zo worden wij met enige regelmaat voorzien van Gambrinus ;)
Ik heb eens naar die site gekeken en ja, als je echt Tsjechisch bier wilt drinken en je woont in Nederland dan moet je er wel wat voor over hebben.
De vraag is echter hoeveel heb je er voor over.

Ik heb vandaag bij de Penny een krat halve liters Branik gekocht.
Kostte 8,5 kroon per fles en dat is omgerekend ongeveer €0,36
Bij hopfenkurier kost datzelfde flesje €1,29
 
Bovenaan