Tsjechië teleurgesteld beperkingen arbeidsmarkt

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pasqual

Forumleiding
Administrator
16 februari 2004 17:35

AMSTERDAM - De Tsjechische premier Vladimir Spidla heeft maandag tegenover zijn Nederlandse ambtgenoot Jan Peter Balkenende zijn teleurstelling uitgesproken over het besluit van de Nederlandse regering om de toegang tot de arbeidsmarkt te beperken voor inwoners van landen die 1 mei toetreden tot de Europese Unie.

Spidla zinspeelde op tegenmaatregelen voor werkzoekenden uit Nederland. Wij zullen doen wat ons het beste uitkomt, zei hij.

Balkenende zei dat de meeste landen in de EU tijdelijke maatregelen treffen om de mogelijke toestroom van werkzoekenden uit de nieuwe lidstaten te beperken. En op dit ogenblik kunt u ook een economische teruggang zien, zei hij.

Spidla zei ervan uit te gaan dat de tijdelijke beperkingen binnen twee jaar onterecht zullen blijken te zijn.

Bron: Nu.nl
 
Het is een moeilijk geval: Als CZ in de EU komt, dan hebben ze het recht om naar Nederland te komen om te werken.

Iedereen zegt, dan de stroom arbeiders uit Polen enzo wel zal meevallen, maar dat geloof ik echt niet.

In de Telegraaf stond een paar dagen geleden geschreven, dat de grenzen voorlopig gesloten blijven voor werknemers uit de nieuwe EU landen. Maar onderaan schreven ze: ,, behalve voor banen waar voor geen Nederlanders te krijgen zijn."

Wat er eigenlijk bedoeld word is: ze mogen wel EN ze mogen niet
ahum.gif


Het is goed dat de grenzen voor deze werknemers nog even gesloten blijven. Het is voor de mensen in Nederland (zowel allochtoon als autochtoon) moeilijk om aan een baan te komen.

De eerste paar Polen en Tsjechen kunnen misschien gauw aan een baan komen, maar de rest van hun zou het waarschijnlijk ook moeilijk krijgen om aan werk te komen.
 
Ik vraag me af of er werkelijk zoveel Tsjechen zullen willen komen. Denk van niet. Polen wel, die staan te trappelen om in NL te komen werken. Je hebt in Polen zelfs uitzendbureaus die het nu al regelen.
Wat me irriteert, is dat in de pers in een adem over Polen en Tsjechen gesproken wordt. Het is een wereld van verschil.
 
Re: Tsjechië teleurgesteld beperkingen arbeidsmark

Hmmm maar enkele van ons willen juist graag die kant op (waar ik er 1 van ben), dat is minder prettig. Nou ja, we zien het wel......
Ik ben het met Vasek eens, Polen zijn niet hetzelfde als de Tsjechen en andersom, daar zou men best wat zorgvuldiger mee om mogen springen. Ik kom nu elke dag in Den haag en ik zie erg veel Poolse kentekens rondrijden (en nee, niet steeds dezelfde), zouden ze nu al aan het lobbyen zijn? :-)) Tsjechische kentekens zie ik minder vaak tot nu toe
tongue.gif
 
Re: Tsjechië teleurgesteld beperkingen arbeidsmark

Ik denk dat het juist goed is om de grenzen open te gooien. Laat maar komen die mensen. Als er Nederlanders te vinden zijn die voor de de zelfde condities het werk willen doen dat er beschikbaar is, dan zullen vele bedrijven voor de Nederlanders kiezen in verband met taalbarriere, meer zekerheid etc.

Bedrijven die in de dure west-europeese landen de kop amper boven het maaiveld uit kunnen houden kunnen op die manier de productie in het eigen land houden, en dat is goed voor de lokale economie.
Wordt dit tegengehouden, dan zullen bedrijven kiezen om de productie naar b.v. China, of oost europese landen te verplaatsen, en eenmaal weg is voorlopig niet terug.

kijk maar naar b.v. Philips, dat wordt straks een lauter technologie bedrijf, met veel knappe koppen die patenten registreren, en alleen nog High Tech productie in dure landen. Philips neemt niet eens meer de moeite om een vestiging te verplaatsen naar een goedkoop land. Zij schrijven een Tender uit, verkopen of sluiten hun productie faciliteiten, en weg is hier de werkgelegenheid.) Een beter alternatief is volgens mij om dan een aantal procenten nieuwkomers in die bedrijven aan te nemen.

Wel moet het zo zijn dat de niuewe werknemers uit het oosten onder de zelfde voorwaarden zullen moeten werken. Dus minimum loon (of als de brance een CAO heeft, volgens de CAO regels) maximaal 40 uur per week, Legaal, etc. etc. Dan heb je namelijk eerlijke concurentie, en gelijke rechten. De marktwerking zal het toch winnen.

Denkt de Nederlandse overheid nu echt dat ze de strijd in deze WERELDECONOMIE !!!!!! te winnen door een paar nieuwkomers te weren ?? Ik denk eerlijk gezegd van niet, maar ze durven dat niet hard op te zeggen. De kiezers willen zien dat men vecht voor iedere baan die er is, en op eerste gezicht lijkt dat ook preceis wat ze doen. Mijn mening is dat het omgekeerde het effect is.

Er is meer over dit onderwerp geschreven een paar dagen geleden. zie Tsjechische werknemers niet welkom in NL-na me voor meer details.

Ik ben trouwens zelf ook werkeloos geweest een jaar terug, en vandaag mijn vaste kontrakt getekend. Gelukkig. Dus ik weet ook dat het moeilijk is om een baan te vinden in deze tijden. Maar ik ben ook van mening dat wie echt wil, wel iets kan vinden. (mensen die echt niet kunnen daarbuitengelaten, zoals gehandicapten, of mensen die echt heeeel ver onder hun niveau moeten gaan werken etc.)

Het is een harde wereld, en dat verzacht je niet door een paar nieuwkomers buiten te sluiten.

Cau, Maarten.
 
Re: Tsjechië teleurgesteld beperkingen arbeidsmark

Wat Spidla stelt is een natuurlijke reflex van wie de bal kaatst mag hem terug verwachten.Ik vat hem wel maar voor Nl. die naar de CZ willen emigreren is dat alvast SLECHT nieuws.
Pest je rot met de bureaucratie in de hand.
Jammer, maar de Fransen en de Belgen spelen het slimmer door te toestroom niet in aantallen maar in de bestaande EU -open grenzen voor werknemers, de tijdelijke arbeidsvergunningeisen voor ALLE EU-burgers te verstrengen.
Wat Vasek stelt is wellicht wel waar maar je kunt nu eenmaal de Polen niet gaan brandmerken.
Het aantal d.m.v een limiet vaststellen leidt net tot een enorme toeloop va illegalen.
En tot slot nog eens de bange blanke kiezer zal heus niet
stemmen voor een partij die durft te zeggen ;welkom werknemers uit de nieuwe EU-landen.
Dus maar liever de schijn hoog houden en de ogen sluiten voor de tienduizenden nieuwe zwart-werkers uit centraal-Europa.
 
Re: Tsjechië teleurgesteld beperkingen arbeidsmark

op NOS teletekst hebben ze het over premier Spidea
grin.gif

ik zou toch zweren dat het Spidla was
grin.gif
 
Re: Tsjechië teleurgesteld beperkingen arbeidsmark

</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
op NOS teletekst hebben ze het over premier Spidea
grin.gif

ik zou toch zweren dat het Spidla was
grin.gif


[/ QUOTE ]

Teletekst is de laatste tijd erg rabberig... Volgens mij hebben ze daar een probleempje...

Erg jammer dat Spidla zo reageert, wordt het er voor ons Nederlanders ook niet zo makkelijker op om in CZ werk te vinden en daar te gaan wonen...
frown.gif
 
Re: Tsjechië teleurgesteld beperkingen arbeidsmark

Brabants Dagblad 17-02-2004

Leiders Tsjechië vallen uit tegen Nederland
De Tsjechische president Vaclav Klaus en premier Vladimir Spidla hebben maandag hun ongenoegen kenbaar gemaakt over de beperking door Nederland van vrije vestiging als straks de grotere Europese Unie een feit is.

Ze deden dat tegenover de bezoekende premier Balkenende naar aanleiding van een besluit vrijdag van het Nederlandse kabinet. Dat bepaalde, op wens van de Tweede Kamer, dat het aantal eventuele arbeidskrachten dat straks uit de meeste van de tien nieuwe EU-landen naar ons land zou kunnen komen, wordt ingeperkt. Tsjechië is een van de landen waarvoor die beperkingen zouden gelden.

Spidla zei dat hij Balkenende ,,heel duidelijk heeft gemaakt dat hij het niet eens is'' met het Nederlandse besluit. Klaus noemde het ,,onverdedigbaar''. De Tsjechische leiders vinden dat de Nederlandse opstelling buiten de realiteit staat. Praag denkt over gepaste tegenmaatregelen na.

Geen gevaar

De Tsjechische ambassade heeft eerder al beklemtoond dat de Tsjechische werknemers in hun relatief welvarende land lang niet zo mobiel zijn als de Nederlanders vrezen. Er is dus geen gevaar voor een toestroom van arbeidskrachten uit de republiek Tsjechië.

Balkenende heeft tegenover zijn Tsjechische gastheren nog eens toegelicht hoe het Nederlands besluit in elkaar zit. Volgens zijn woordvoerder heeft hij onderstreept dat in sectoren waarin een tekort aan personeel bestaat bedrijven zonder veel bureaucratische romslomp werknemers uit nieuwe EU-landen in dienst kunnen nemen.
 
Re: Tsjechië teleurgesteld beperkingen arbeidsmark

Vandaag de kop in de Lidove Noviny:
 

Bijlagen

  • 8833-ln1702.jpg
    8833-ln1702.jpg
    242,8 KB · Bekeken: 15
Re: Tsjechië teleurgesteld beperkingen arbeidsmark

Als ik me niet vergis, is Nederland tcoh niet het enige EU-land dat beperkende maatregelen wil opleggen. Ik benieuwd of Spidla en Klaus zelfde tegenmaatregelen hebben gepland tegen bijvoorbeeld Duitsland en Oostenrijk; heeft iemand daar wat meer info over?

Het blijft trouwens wel een vreemde zaak; of je bent lid of je bent het niet. Dus zodra CR lid wordt, moet ze ook alle rechten en plichten krijgen. Vreemde zaak om op het laatste moment opeens de grenzen dicht te timmeren van de arbeidsmarkt.
 
Re: Tsjechië teleurgesteld beperkingen arbeidsmark

Neen, dat klopt wel, maar Nederland heeft aanvankelijk nogal een grote mond opgezet dat het geen enkel probleem moest zijn, naderhand (lees vanaf Balkenende) is die positie veranderd. Maar ook tegen Duitsland en Oostenrijk heeft met name Tsjechië op dit gebied toch nogal wat kritiek laten horen.
Maar... in principe is het wel raar dat net Tsjechië het zo duidelijk bekritiseert, terwijl er volgens Eurostat veel minder behoefte (rond de 5 procent van de tsjechen ziet een baan in de EU zitten). In Polen zou toch een kleine 20 procent bereid zijn om in de EU gaan werken, maar eigenlijk is Polen relatief stil. Politieke experts spreken hier zelfs van een Tsjechische steun aan de Polen als politiek wisselgeld voor de steun die Polen aan de Tsjechen gaf tijdens de polemiek omtrent de Beneš-decreten. Ik kan me hier best wel in terugvinden, overigens.
 
Re: Tsjechië teleurgesteld beperkingen arbeidsmark

De opstelling van Balkenende zal waarschijnlijk inhouden dat ook Nederlanders in Tsjechie een visumplicht blijven houden. De Tsjechische ambassade in Nederland schreef mij:

"The accession of the Czech Republic will mean a free movement of persons since May 1,2004, that means you (as a "jednatel") won´t need visa since that time, but that may not be true about free movement of labour. The Netherlands´government is negotiating about a transition period for labourforce from the new accession countries, as well as the Czech Republic. If the transition period is introduced, the Czech Republic might do the same for Dutch labour on the reciprocity basis, which would mean the workers from the Netherlands would still need Czech visa even after May 1, 2004."
 
Re: Tsjechië teleurgesteld beperkingen arbeidsmark

Volgens de woorden Špidla klopt dat wel Ron, maar Cyril Svoboda, minister van Buitenlandse zaken heeft gisteren te kennen gegeven dat er geen sprake van kan zijn, dat Tsjechie dat zou gaan doen, omdat andere afgesproken overgangsmaatregelen (zoals het bestaande verbod op het verwerven van onroerend goed) dan ook in het gedrang zouden kunnen komen. Waarschijnlijk zal het dus wel goedkomen, de vraag is hoe sterk Špidla nog staat...
 
Re: Tsjechië teleurgesteld beperkingen arbeidsmark

stijn ik kan je niet helemaal volgen. is het zo dat Spidla bepaale tdingen wil blokkeren als tegen maatregel op de beslissing van NL? en dat Svoboda dit niet wil om de positie van CZ houdbaar te houden?
en het wel of niet nodig hebben van een visum om jednatel van een sro te worden is dus nu nog onzeker?
 
Re: Tsjechië teleurgesteld beperkingen arbeidsmark

Nou, even in het kort resumeren.
Premier Špidla dreigde er maandag mee om voor Nederlanders de grens niet zo maar te openen per 1 mei 2004, wat normaal wel de bedoeling was, omdat Nederland haar mening ten aanzien van de 10 nieuwe leden ook had aangepast. Dinsdagochtend deelde Minister van Buitenlandse Zaken Svoboda mee dat hiervan ECHT geen sprake kon zijn, voor Nederlanders moeten dezelfde regels gelden als voor de andere EU-onderdanen, gewoon open grens (geen visum dus meer voor jednatel). Svoboda ventileerde deze tegengestelde mening, omdat hij er zich van bewust is dat Tsjechie zelf ook voordeel gehaald heeft uit andere overgangstermijnen. Špidla is echter koppig, en gisteren tijdens het bezoek aan Schröder haalde hij weer uit naar Nederland, dat volgens hem geen consequente houding had ingenomen. Daarin heeft hij overigens honderd procent gelijk, en daarom vindt hij dat Tsjechië de Nederlanders met gelijke munt mag terugbetalen. Ik denk echter dat Špidla hier nooit een parlementaire meerderheid voor kan vinden...
 
Re: Tsjechië teleurgesteld beperkingen arbeidsmark

dus eigenlijk kan ik het beste afwachten wat hieruit voort komt en daarna pas een sro opzetten, scheeld heel wat rompslomp. of maakt het eigenlijk geen r**t uit.
Ik st nu op het punt om een sro op te richten, maar de oprichtings termijn is vrijwel geheel afhankelijk van het aanvragen van een langetermijns visum. omdat ik toch nog wat tijd heb om alles te regelen denk ik er nu over om dat vooruit te schuiven en te wachten tot 1 mei.
ben ik dom of doe ik dan goed?
 
D

Deleted member 495

Guest
Re: Tsjechië teleurgesteld beperkingen arbeidsmark

Beste Perun. Zonder SRO kun je GEEN zaken doen en niets aankopen. Je kunt ook besluiten een Tsjechische Jednatel aan te stellen en je verblijfsvergunning aanvragen. Na 3 maanden laat je een wijziging doorvoeren in het register en ben jezelf de jednatel. Een normale procedure die heel veel gehanteerd wordt.
 
Re: Tsjechië teleurgesteld beperkingen arbeidsmark

dat is allemaal duidelijk, dit is niks nieuws. waar het om gaat is het wel of uiteindelijk niet een visum nodig te hebben als je zelf jednatel wil worden
en ik had aangegeven geen haast te hebben om nu direct een sro te hebben dus word ik het liever direct zonder een CZ er tussendoor
 
D

Deleted member 495

Guest
Re: Tsjechië teleurgesteld beperkingen arbeidsmark

afwachten dus!
 
Bovenaan