Tsjechië en Corona

Topic in 'Nieuws & Actualiteiten' gestart door kuurgast, 02-02-2020.

1. Er zijn ook genoeg Tsjechen trouwens die de regels aan hun laars lappen en toch de grens overgaan om boodschappen in bv Zitau te gaan doen... Tja.

In het ziekenhuis bij mijn vrouw hebben ze intussen een 7e (!) Covid afdeling geopend omdat de andere 6 vol zijn. Mensen sterven ook door Covid op de gewone afdelingen. Als ze niet aan de beademing hoeven, blijven ze op een aparte Covid interne afdeling. En daar sterven ze vaak...
    Die 7e Covid afdeling waar ik op doelde is een 7e IC, moet je nagaan...

Ik ben wellicht wat feller op, in mijn ogen, mensen die nogal losjes omgaan met het hele COVID gebeuren. Ik zie en hoor de gevolgen van deze rotziekte vrijwel dagelijks via mijn vrouw en dat is niet mals. Vandaar.

Morris2016 vindt dit leuk/interessant.
  2. Maar dat mag toch? Althans als je naar de supermarkt gaat.
    De supermarkten zijn gewoon open hier in Tsjechië en daar mag je naartoe. Woon je tegen de grens aan, dan is toevallig de dichtsbijzijnde supermarkt een Duitse supermarkt, maar ik heb nergens gelezen dat je daar dan niet naar toe mag.

curious vindt dit leuk/interessant.
  3. Nieuw dagrecord met bijna 15.000 besmettingen in Tsjechië
    In Tsjechië zijn de voorbije 24 uur bijna 15.000 nieuwe besmettingen met het coronavirus geregistreerd. Dat is een nieuw dagrecord. Meer dan 4.400 mensen liggen er in het ziekenhuis met COVID-19.

Vandaag werden in het land drastische maatregelen van kracht om fel woekerende epidemie een halt toe te roepen. Die komen neer op een lockdown.

Burgers mogen alleen nog het huis uit om naar het werk te gaan, de nodige inkopen te doen of naar de dokter te gaan. De meeste winkels moeten sluiten, op supermarkten en apotheken na. Er geldt een uitgaansverbod. Wandelen in parken en in de natuur is wel nog toegelaten. In tegenstelling tot het voorjaar blijven de grenzen wel open.

bron; https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/22/liveblog-22-oktober-2020/

4. Zo'n mensen als u, Olivier, mogen voor mijn part meer naar buiten komen met hun verhaal, zodat het deel van de bevolking die het niet snappen, misschien toch overtuigd geraakt van de maatregelen, en ze uiteindelijk dan toch gaat opvolgen. Voor velen is het nog steeds een ver van mijn bed show...

Morris2016, Pelhřimov en Olivier vinden dit leuk/interessant.
  5. het is niet dat de mensen het niet snappen , het is de informatie die je krijgt .
    en je omgeving die bepaalt of je dit een risico vind of niet.
    We hebben aan de ene kant olivier die dit door zijn vrouw dichtbij meemaakt.
    en aan de andere kant de mensen hier die in hun omgeving misschien 1 persoon kennen die het gehad heeft.
    graag had ik van de informatie verstrekkers info welke categorien daadwerkelijk een risico zijn.
    hier lees en hoor je dat het 99% oudere over 60 .dikke mensen,en rokers ,of ze hadden andere lichamelijke problemen.
    Maatregelen en restricties opleggen/nemen zonder kritiek of debat ,is best wel communistisch........

Olivier vindt dit leuk/interessant.
  6. Hier dan een verhaal uit eerste hand ;)
    2 weken geleden op dinsdagochtend hier een man op de koffie gehad. 69 jaar, geen overgewicht en verder gezond.
    S' avonds begon hij klachten te krijgen ( geen geur en smaak meer) en op woensdagochtend keelpijn, hoofdpijn, geen koorts.
    Getest en positief bevonden. Na 5 dagen was hij zijn klachten weer kwijt op de geur en smaak na.
    Ik ( 64 ) ben gelijk 10 dagen in quarantaine gegaan maar nooit klachten gekregen gelukkig
    We hadden hier wel 2 meter afstand tijdens zijn bezoek.

7. Beste Curious,
    Dit was tijdens de eerste golf zo. Nu liggen ook tieners, primair gezond zonder onderliggend lijden, doodziek in het ziekenhuis. Ook veel mensen tussen de 25 en 45, die vaak uitgaan, in kroegen en restaurants komen. Kortom, iedereen is een risicogroep. Echt niet alleen meer de oudere zwaarlijvige rokers onder ons. Zij lopen meer risico maar dit is zeker niet nul.

Het gaat er niet om welke restricties voor welke groepen gelden, het gaat erom dat de restricties voor iedereen gelden, omdat de lagere risicogroepen de hogere risicogroepen besmetten en de ziekenhuizen dit straks niet meer aankunnen.
    Je doet het dus primair niet voor jezelf maar je doet het voor de zwakkeren onder ons.
    En daarom gelden die restricties voor iedereen. Een mondkapje draag je niet primair voor eigen bescherming maar ter bescherming van anderen zodat ze jouw eventuele virusdeeltjes niet overnemen.
    De restricties zijn er simpelweg op gericht een overflow in ziekenhuizen te voorkomen. Omdat bij dit tempo van geinfecteerden en zieken, de ziekenhuizen het binnen twee weken niet meer aankunnen.

kuurgast, Josef en curious vinden dit leuk/interessant.
  8. Dat is toch al vanaf het begin globaal bekend?
    Hoe ouder, des te meer risico op zwaardere klachten.
    Onderliggende aandoeningen: meer risico op zwaardere klachten.
    (Zegt dus niets over de "besmettingskans", die zal i.h.a. gelijk zijn bij mensen "van gelijk gedrag", dus met evenveel sociale contacten...)

Helaas zegt het "risico op zwaardere klachten" helemaal niets over een individu, we hebben het hier over kansberekening.

9. Europese Unie stuurt 30 beademingstoestellen naar Tsjechië

De Europese Unie stuurt 30 beademingstoestellen naar Tsjechië. Tsjechië kampt met een zeer hoog aantal besmettingen met het coronavirus. De voorbije 24 uur werden er bijna 15.000 besmettingen genoteerd, een nieuw dagrecord. Er liggen 4400 mensen in het ziekenhuis, het Tsjechische gezondheidssysteem kan dit moeilijk bolwerken.

In maart, toen Italië om hulp vroeg, beschikte de Europese Unie nog niet over een centrale voorraad van beademingstoestellen of mondmaskers. De voorbije maanden is die geleidelijk aan aangelegd, met de naam "rescEU". Er werden uit die voorraad al mondmaskers verdeeld, het is de eerste keer dat een lidstaat beademingstoestellen krijgt.

Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen bracht de Tsjechische premier Andrej Babis in een telefoongesprek op de hoogte over de hulp. Ze staat ook in contact met andere lidstaten om hulp te bieden aan Tsjechië. Dankzij strenge maatregelen bleef Tsjechië in het voorjaar relatief gespaard, maar nu is Tsjechië de zwaarst getroffen EU-lidstaat. Er is opnieuw een lockdown van kracht. Burgers mogen alleen nog het huis uit om naar het werk te gaan, de nodige inkopen te doen of naar de dokter te gaan. De meeste winkels moeten sluiten, op supermarkten en apotheken na. Er geldt een uitgaansverbod. Wandelen in parken en in de natuur is wel nog toegelaten. In tegenstelling tot het voorjaar blijven de grenzen wel open.

bron; https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/22/liveblog-22-oktober-2020/

10. Daarom: als je het over kansberekening hebt en de cijfers bekijkt, heb ik meer kans de lotto te winnen of door de bliksem geraakt te worden.
    Best wel leuk om de andere kant te kiezen in dit debat. :)

upload_2020-10-22_16-50-59.png

11. Neem je graag een Smartie uit een doosje van 100 stuks, waarvan je weet, dat er eentje dodelijk is?

En verder, als zometeen de ziekenhuizen vol zitten, heb je ook een probleem als je een hartaanval krijgt...

Olivier en curious vinden dit leuk/interessant.
  12. Ik moest gelijk denken aan de film: The Deer Hunter.

Josef vindt dit leuk/interessant.
  13. kuurgast

kuurgast Donateur

Waarom zijn scholen gesloten? Ze zijn de eerste dingen die we effectief kunnen beïnvloeden, zegt Prymula.

De regering wees scholen aan als een van de belangrijkste uitbraken van coronavirusinfectie en sloot ze geleidelijk aan. Uit de gegevens van het Instituut voor Gezondheidsinformatie en Statistiek (ÚZIS) blijkt echter dat de besmetting door scholen beslist niet zo significant was als door bijvoorbeeld werk. Donderdag verdedigde de minister van Volksgezondheid Roman Prymula echter het standpunt van de regering en zei dat de situatie zou kunnen worden beïnvloed door het sluiten van scholen.

Uit de huidige gegevens blijkt dat in totaal 8012 mensen op basisscholen zijn besmet sinds het begin van de epidemie, en slechts 4,8% van de algehele positieve. 4257 mensen (2,6%) raakten besmet op middelbare scholen, die op 12 oktober volledig door de overheid werden gesloten. En aan universiteiten, waarvan de werking het eerst beperkt was, werden slechts 2.785 mensen (1,7%) ziek.

Het is echter niet zeker tot welke rubriek de docenten behoren: volgens het ÚZIS is de belangrijkste focus de werkplek waar 64.553 mensen besmet raakten, minder dan 39 procent van het totaal. Op de tweede plaats staat het huishouden, in de gezinsomgeving is het coronavirus gestegen naar in totaal 36.081 mensen (21,8%).

Minister van Volksgezondheid Roman Prymula maakte donderdag op de persconferentie van de regering bezwaar tegen de interpretatie dat scholen niet gesloten hoefden te worden omdat daar weinig mensen besmet raakten. "Dit is een grote vergissing. Als we naar de eerste plaatsen kijken, zijn er dingen die we niet sluiten. We zullen geen families sluiten en we willen de industrie niet sluiten. Scholen zijn het belangrijkste waarop we effectief invloed kunnen uitoefenen”, aldus Prymula.
    “Binnen ongeveer tien weken is er een sterke stijging, een trend van positiviteit op scholen ging dramatisch omhoog, "voegde hij eraan toe.

Volgens hem kunnen geïnfecteerde leraren in beide groepen vallen. "Ze zijn met elkaar verbonden, als ik een leraar op school ben en besmet raak, is dat een probleem. Dan kan de leraar de leerling besmetten. Het is een groep van vijfentwintig mensen die de ziekte kunnen verspreiden. In veel landen zijn scholen een kritiek punt. We proberen de kinderen zo snel mogelijk terug te laten komen, maar met deze cijfers lukt dat niet ”, aldus de minister.
    Bron novinky.cz.
    --------------------------------------------------
    De belangrijkste gegevens zijn gelekt: waar de meeste mensen besmet raken.

De ÚZIS heeft woensdag per abuis gegevens naar de media gestuurd, die geldig was voor vorige week. Het instituut weigerde vragen over scholen te beantwoorden. "De tabel toont het aantal positief gediagnosticeerde personen met covid-19 in de Tsjechische Republiek naar sociale omgeving en waarschijnlijke plaats van infectie. Met de groeiende epidemiologische last voor de bevolking neemt ook de kans op infectie tijdens normale activiteiten gedurende de dag toe, en vaak kan de plaats van infectie niet duidelijk worden aangetoond”, zei ÚZIS-woordvoerster Lenka Svobodová woensdag.
    "Daarom combineert de tabel infectieplaatsen met de sociale omgeving of activiteit die de patiënt identificeerde als een waarschijnlijke plaats of bron van infectie", voegde ze eraan toe.

De meeste mensen raakten op het werk (32%) en thuis (21,8%) besmet met het coronavirus.
    14,5% van de mensen raakte besmet tijdens "normale activiteiten zonder specificatie", waaronder waarschijnlijk bijvoorbeeld restaurants vallen.
    Openbare en gemeenschapsevenementen was in augustus goed voor 3,4%.
    2,3 procent van de mensen bracht het coronavirus mee uit het buitenland.
    1,1% raakte besmet met sport.
    Zie novinky.cz.

Deze cijfers geven een vertekend beeld, want die mensen waren besmet voor de versnelling van het virus.
    In Tsjechië geloven heel veel mensen fake nieuws wat via social media verspreidt wordt.
    Ik vraag me echt af of de dappere ontkenners allemaal nog zo dapper zullen zijn, als ze niet kunt ademen en zuurstof nodig hebben. En als een van hun dierbaren ziek is, willen ze die dan ook vertellen dat het gewoon de griep is?
    Ik denk eerder dat ze zullen klagen dat ze niet genoeg zorg krijgen.
    Kunnen de ontkenners zich ergens laten registreren zodat de artsen weten wie ze moeten behandelen en wie ze niet hoeven te behandelen, omdat ze iemand met de "griep" niet hoeven aansluiten op een beademingsapparaat.........
    Alle maatregelen intrekken en de economie volop laten draaien klinkt leuk......alleen draait die economie dan helemaal de soep in omdat een maand later het halve land ziek thuis ligt en de ziekenhuizen geen ruimte meer hebben.
    Horeca open en dan dode kroegbazen.....beetje dode boel.....

Olivier en curious vinden dit leuk/interessant.
  14. en maak nu de smartie kansberekening op corona , en vergelijk dit met alle andere dingen die dodelijk zijn....
    roken ,drinken griep,autorijden,,blikseminslag,allergie voor pindas en ga zo maar door.
    het hele leven is is een kansberekening ,het grootste probleem is dat er teveel mensen op aarde zijn .
    Dan is homeostase onvermijdbaar...
    Vraag me af wanneer de publieke discussie begint ,wie er op de ic voorrang krijgt.
    Dat wordt zeker interessant.

15. kuurgast

kuurgast Donateur

Corona update en Grapperhausje van Tsjechië.

Donderdag waren 14.151 nieuw bevestigde gevallen van corona in Tsjechië.
    Het aantal ziekenhuisopnames bedraagd 4.777, van wie er 735 in ernstige toestand op IC verkeren.
    Sinds maart zijn 1.845 geïnfecteerden overleden, woensdag werden er 113 doden geregistreerd op een dag.
    In Praag was de dagelijkse toename van covid-19 donderdag voor de derde keer op rij een record, met 1.717 meer geïnfecteerden.
    Het virus is nu meest wijdverspreid in de regio Zlín, waar in de afgelopen zeven dagen 924 besmettingen per 100.000 inwoners zijn geregistreerd. Het wordt gevolgd door het district Hradec Králové met 892 gevallen per 100.000 inwoners per week.
    ----------------------------------------
    Prymula 's nachts in het restaurant en zonder masker!

De minister van Volksgezondheid krijgt sinds vrijdagochtend te maken met harde kritiek. Het dagblad Blesk ving hem op - en fotografeerde hem - toen hij woensdag voor middernacht uit een restaurant in Praagse Vyšehrad kwam, dat op dat moment al gesloten had moeten zijn en zelfs daarvoor alleen door het uitgiftevenster tot 20.00uur kon functioneren. Bovendien bewoog de minister zich zonder masker naast zijn chauffeur naar buiten - alweer een overtreding van overheidsregels.
    Woensdagmiddag zei hij tegen de mensen "Ga werken, winkelen en dan naar huis".
    De minister van Volksgezondheid Roman Prymula predikt waarschijnlijk water aan de Tsjechen en drinkt zelf wijn.
    Volgens foto's van het dagblad waren de eigenaar van het restaurant en ook het hoofd van ANO-afgevaardigden Jaroslav Faltýnek ter plaatse.

Volgens de oppositie kan een persoon die de maatregelen die hij neemt niet zelf opvolgt, niet langer de functie van minister van Volksgezondheid uitoefenen. En roept hem op om onmiddellijk af te treden. De minister van Volksgezondheid zou om 12.00 uur een persconferentie moeten toespreken, die eerder was gepland.
    Bron seznamzpravy.cz.
    Alle cijfers onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19

Laatst bewerkt: 23-10-2020
  16. kuurgast

kuurgast Donateur

"Manipulatie en leugens", woedende Babiš over het dodental in Tsjechië. En hij ontkende de tweede golf.

Vandaag noemde premier Andrej Babiš het een leugen dat Tsjechië de ergste van Europa is wat betreft het aantal met coronavirus geïnfecteerde sterfgevallen per hoofd van de bevolking een leugen en manipulatie.

"Normaal lieg je", zei Babiš in de Kamer van Afgevaardigden in reactie op de interpellatie van de vicevoorzitter van Piraten-partij Olga Richterová, volgens welke 70 mensen met covid-19 per dag sterven in termen van bevolking, wat het meeste is in Europa. "Je manipuleert de feiten, het is zelfs niet proportioneel waar, het is normaal gesproken een vulgaire leugen, niets anders", zei hij. Volgens hem wordt het totale aantal doden door de epidemie vermeld waarvan, volgens informatie van woensdag 1739 in Tsjechië, per miljoen inwoners.

Volgens The New York Times staat Tsjechië op de tweede plaats van de wereld na Argentinië wat betreft het aantal doden per 100.000 inwoners vorige week. De krant stelt dat Tsjechië, samen met Montenegro, dezelfde 5,3 doden heeft in de afgelopen zeven dagen voor elke 100.000 inwoners en Argentinië 5,8 doden.

Richterová verklaarde dat na de tussenkomst van Babiš in augustus de oorspronkelijk geplande maskers sinds september niet meer op scholen waren geïntroduceerd. "Deze trieste situatie wordt veroorzaakt door uw beslissingen", zei ze tegen de premier. "Hoeveel doden moeten er nog volgen om zich te verontschuldigen voor het verspreiden van waanvoorstellingen en onbevestigde theorieën over de verzwakking van het virus in september", vroeg het parlementslid.

"Je springt op een paar verzonnen leugens en valt me aan. Ik kan over alles discussiëren," wierp Babiš tegen. Hij gaf toe dat "onze regering waarschijnlijk niet aan alles heeft gedacht", maar hij was niet specifieker.

De premier plaatste ook vraagtekens bij de bewering dat Tsjechië de tweede golf van de coronavirus-epidemie doormaakt, aangezien het aantal geïnfecteerde mensen sinds het voorjaar nooit op nul is gezet. "De golf eindigde nooit omdat we nooit nul hadden, het virus is nooit weggegaan, ook al dachten we dat het was verdwenen", zei Babis.

De huidige minister van Volksgezondheid Roman Prymula zei half september in een Tsjechische televisieprogramma dat er een tweede golf van de coronavirus-epidemie in Tsjechië gaande is. "De tweede golf is hier. Er zijn hier nog theoretische discussies over de vraag of de eerste golf nog steeds eindigt, of dat het de tweede golf is. In Oostenrijk hebben ze ook verklaard dat dit de tweede golf is. Ik denk persoonlijk dat dit de tweede golf is," zei Prymula.
    Bron oa seznamzpravy.cz.

17. doden Tsjechië Corona.jpg

Hierboven de grafiek van het aantal Corona slachtoffers.
    Ik weet dat er een hoop discussie is over doden bij griep, door kanker etc etc, maar als je daar de grafieken van laat zien, dan ziet er geeneen grafiek zo uit als deze. Dat zijn allemaal meer of minder langzaan stijgende rechte lijnen.
    Ja natuurlijk mag je er iets van zeggen als in 2018 meer griepdoden zijn gevallen dan nu met Covid-19 maar als je deze grafiek extrapoleert voor het komend jaar dan moge toch wel heel heel duidelijk zijn dat ze als de sodemieter die grafiek moeten afvlakken.
    Ik denk dat daar echt niemand mee oneens kan zijn.

Laatst bewerkt: 23-10-2020
  18. Precies dat is het verschil curious! Van alle dingen die jij noemt als ook potentieel dodelijk, raken de ziekenhuizen niet binnen enkele weken vol! Daar is het systeem op berekend.

Dat er teveel mensen op de aardkloot rondlopen ben ik geheel met je eens.

19. Die sukkel weet niet eens hoe een golf eruit ziet.

kuurgast vindt dit leuk/interessant.
  20. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Premier Tsjechië eist aftreden van gezondheidsminister om restaurantbezoek
    Premier Babis van Tsjechië heeft aan zijn minister van Volksgezondheid gevraagd om op te stappen. "Als hij niet zelf vertrekt, dan ontsla ik hem", zei Babis op een ingelaste persconferentie.

De positie van minister Prymula was onhoudbaar geworden nadat een tabloid vanmorgen foto's van hem had gepubliceerd waarop te zien is dat hij een restaurant verlaat. Bovendien heeft hij geen mondkapje op. "Dit is absoluut onacceptabel op een moment dat ons zorgpersoneel vecht om mensenlevens te redden", zei Babis.

De foto's werden woensdagavond laat in Praag gemaakt, stelt de krant Blesk. Prymula overtrad met het restaurantbezoek zijn eigen coronaregels. Zo is de horeca al enige tijd gesloten en is het dragen van een mondkapje verplicht. Oppositiepartijen vroegen onmiddellijk om zijn aftreden en ook binnen de coalitie was de afkeuring groot.

Tsjechië is op dit moment het zwaarst getroffen land van de Europese Unie. Het Centraal-Europese land kent het hoogste aantal coronabesmettingen en -doden per 100.000 inwoners. Ziekenhuizen kunnen de toestroom van coronapatiënten niet meer aan.

Bron: nos.nl

Deel deze pagina