Tsjechen op Nederlandse binnenvaartschepen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechen op Nederlandse binnenvaartschepen: “Ik verdien hier twee keer zo veel”

Binnenvaartschippers in Nederland stappen noodgedwongen over op matrozen uit het buitenland. Niet vanwege de lagere salarissen, maar vanwege een tekort aan binnenlands personeel.

Dat bleek gisteren in de nieuwste aflevering van Stand van het Land op NPO 2. “In Nederland is gewoon een krapte van jongens. Er zijn een hoop die er mee beginnen, maar later toch afhaken”, vertelt kapitein en binnenvaartondernemer Kees van den Berg.

De situatie is zelfs zo nijpend, dat Van den Berg (65) voorlopig niet met pensioen kan. Er is namelijk te weinig personeel en niemand die zijn schip wil overnemen. Hierdoor leeft hij nu elke twee weken gescheiden van zijn vrouw Annie. “Dan ben ik veertien dagen alleen thuis”, zegt ze. “Dat was in het begin echt wennen.”

€3.000 tot €3.500 netto
En dat terwijl het goed verdienen is in de binnenvaart. “Ik krijg hier twee keer zoveel geld als in Tsjechië”, zegt matroos Lukás Kocka, die werkt op het schip van Van den Berg. Hij werkt steeds drie weken op het schip en gaat dan weer naar terug naar Tsjechië. ”Ik heb een zoon van 10 jaar, die is thuis bij mijn vriendin. Hier heb ik goede perspectieven om carrière te maken als kapitein of stuurman. In Tsjechië kan ik geen carrière maken.”

Van den Berg bevestigt dat het goed verdienen is. “Er zijn jonge kapiteins in de binnenvaart tussen de 25 en 30 jaar, die gaan met 3.000 tot 3.5000 euro netto naar huis”, aldus de kapitein.

Hij heeft wel een idee waarom het Nederlandse personeel wegblijft. “Het valt dan toch tegen. Het sociale leven is anders: je bent niet meer thuis in het weekend en er is elders natuurlijk ook ontzettend veel werk. Iedereen roept om werk.”

Klik hier om de hele aflevering van Stand van het Land terug te kijken.

Bron: wnl.tv
 

Ad Verschoor

Donateur
Werkendam: gewonde Tsjech van tanker gehaald

De bemanning van patrouilleboot RWS 21 van Rijkswaterstaat heeft woensdagavond 27 december een gewond Tsjechisch bemanningslid van een Nederlandse binnenvaarttanker gehaald. De man had bij een ruzie aan boord een hoofdwond opgelopen.

Gezagvoerder Tjeerd van Rijkswaterstaat meldt op zijn Twitteraccount dat de gewonde is voor onderzoek met een ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd. Bij de operatie was ook de wijkagent van Werkendam betrokken. Deze werd door de bemanning van de RWS meegenomen naar het schip, nadat hij aan de kant was opgepikt.
Over de oorzaak en de aard van de verwondingen wilde de woordvoerster van de politie niets zeggen. Ook is niet duidelijk waarom er een politieagent mee naar het schip moest. Het schip werd veilig afgemeerd, schrijft gezagvoerder Tjeerd.

Bloedende hoofdwond
De wijkagent van Werkendam bevestigt het verhaal naderhand tegenover Schuttevaer. Hij zegt dat hij werd opgeroepen vanwege een ruzie op een opvarige tanker op de Merwede. Het was zelfs tot een handgemeen gekomen tussen twee van de vier Tsjechische bemanningsleden. Een van de twee had de ander zo'n harde klap verkocht dat deze er een bloedende hoofdwond door opliep.

De bemanning maakte na het incident vast aan de buitensteiger in Gorinchem, Daar werd het gewonde bemanningslid per ambulance naar een ziekenhuis gebracht. Zijn verwondingen bleken mee te vallen. Ook een ander bemanningslid ging van boord. Hij wilde naar de politie om aangifte te doen vanwege mishandeling.

Omdat er toen nog maar twee bemanningsleden aan boord waren mocht de tanker, een onder Nederlandse vlag varend schip, vanwege de bemanningseisen niet verder varen. Het werd daarom verlegd naar de vluchthaven van Gorinchem. De wijkagent kon niet zeggen of het schip, dat geladen met diesel op weg was richting Duitsland, inmiddels zijn weg heeft kunnen vervolgen.

Bron: schuttevaer.nl
 
Bovenaan