Trektocht door Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij zijn weer terug van drie weken trekken. Vijf Tsjechische campings, en op heen- en terugreis overnachtingen in Duitsland. (Die ik uit het verslag heb weggelaten) Wat is het toch een heerlijk land, afwisselend en mooi, ook bij wat minder weer... Maar wij wandelen en fietsen veel, dus mooi weer, in ieder geval droog, is wel welkom. Dat viel dit keer een beetje tegen.

Ik heb een dagboekje bijgehouden, elke avond op mijn Palm ingetikt. Hieronder volgt het. Let wel, het is een heel verhaal geworden, je hoeft het niet te lezen (het mag natuurlijk wel)
Op mijn site volgt later een verslag met foto's, maar die moeten eerst nog worden uitgezocht en bewerkt voor internet.

=====

<<KNIP>> Drie dagen door en in Duitsland

Woensdag 09-07-2008
Lekker geslapen, heerlijk gedoucht op de kamer en uitgebreid ontbijtbuffet. Nog even de stad in, wat foto's gemaakt en boodschappen, en naar de garage: de auto is klaar. Afrekenen valt mee, 49 euro, en fietsen erin, aankoppelen en rijden. Voor tienen zijn we weer onderweg, en bij elke helling houd ik mijn hart vast...
Gelukkig gaat het prima, en na een koffie/dieselstop rijden we door tot tegen vieren. Leuk als je op een snelweg rijdt die door Sonya nog niet wordt herkend, het arme kind blijft herberekenen. Tegen vieren rijden we Decin binnen, waar we de stadscamping willen bezoeken. Of we kunnen hem niet vinden, of hij bestaat niet meer, maar na twee rondjes stad houden we het voor gezien en rijden we naar Stare Oleska, kleine 10 km. ten oosten van Decin, waar een camping ligt: Autokemp Ceske Brana. Omdat we hier een paar dagen willen blijven zetten we de voortent ook op, en dan zijn we een kleine drie kwartier bezig. Voor 340 kc staan we hier schitterend. Douches kosten 10 kc en het eten is goed en betaalbaar: voor 17,50 euro, we moeten nog pinnen, eten en drinken we.
Het is nu 21.00 uur en ik zit, fris gedoucht, te wachten tot ik naar bed mag... Morgen rustig dagje.

Donderdag 10-07-2008
Opstaan terwijl het miezert, en egaal grijs... Niet mijn idee van vakantie. Nou ja, we zullen het ermee moeten doen vandaag. Ontbijt, koffie en naar Decin. Stadje is niet veel bijzonders, we bekijken kasteel en kerk, en rijden door naar Tesco voor boodschappen. De wisselkoers is de laatste tijd ongunstig geworden, van 2,5 cent voor een kroon naar 4 cent, dat scheelt. Een halve liter bier kost nog steeds 8-10 kronen, maar dat is inmiddels heel wat meer dan een paar jaar terug. Naast eten en drinken kopen we een nieuwe wegenatlas, de oude was van 1999. Terug op de camping nog steeds regen, en ik doe een dutje, lees mijn boek en drink een biertje, M1 puzzelt en leest. Tegen vieren wordt het droog en af en toe komt het zonnetje erbij. Ik doe de was, die we optimistisch meteen ophangen. Daarna kook ik: noedels, kip, spitskool en champignons in de wok, lekker met een glas wijn.
We plannen een wandeling voor morgen, hopelijk zit het weer een beetje mee. Daarna doen we nog een leuk kaartspel, kolonisten. Dat kost een paar uur en natuurlijk wint M1. Borrel en naar bed.

Vrijdag 11-07-2008
Bij het opstaan half bewolkt en heerlijke temperatuur. We besluiten een redelijk grote wandeling te maken, uit een boekje uit ons archief. Zo'n 10 km. rijden, langs Jedrichoviche, waar we 9 jaar geleden op de camping stonden. We parkeren bij een hotel en betalen parkeergeld. Onderweg zien we penzion en zimmer frei, er is de afgelopen jaren een en ander veranderd. Aan het natuurschoon gelukkig niets, we maken een prachtige wandeling van zo'n vier uur omhoog en omlaag, kruip door sluip door, langs en over verrassende en mooie zandsteenformaties. Op een plek laten we de rugzak beneden, anders past het niet. Gelukkig komen we op dezelfde plek terug. Het blijft zonnig en warm, en bij de auto drinken we op een terras iets lekkers voordat we terug rijden. M1 mag dus rijden...
We stoppen even bij de 'oude' camping, waar je niet meer met auto en caravan door de rivier hoeft, maar waar nog steeds alleen een koude douche is. We onthouden het voor een volgende keer, het is er prachtig.
Terug op de camping nog maar een koud biertje, het is warm en benauwd. M1 skottelt een lekkere maaltijd bij elkaar, en daarna gauw de voortent opruimen: morgen verder, en er dreigt onweer.
Het lukt net op tijd, en tijdens het afwassen valt de echte wolkbreuk. Gelukkig is het na een uurtje weer droog, echt zomeronweer. We zitten nu met een boek binnen, straks nog een borrel en slapen.

Zaterdag 12-07-2008
Vanochtend weer op tijd wakker en lekker een half uurtje alleen met boek en koffie. Om negen uur rijden we. Het eerste stuk is kleine hobbelweg, en ik moet wat verkeerd gedaan hebben met de voortentmat onder de fietsen, want die blijven de hele dag schuiven en verzakken, dat s vervelend, vooral voor het stuur van M1, dat verliest een deel van de bescherming.
We rijden niet hard, maar het is goed weer en we zien veel. Een 60 km. ten zuidoosten van Olomouc, in het oosten van Tsjechië, zoeken we een camping. We komen terecht op autokemp Bystricka, bij het plaatsje Bystricka. Een kleine camping, mooi gelegen bij een beekje, en vooral bedoeld voor tentkampeerders. We zijn de enige caravan. Men spreekt alleen Tsjechisch en wil absoluut weten hoe lang we blijven, we moeten ook vooraf betalen. We betalen dus voor 1 nacht, morgen zien we wel verder.
We zetten alles op en nemen een biertje bij het bufet. Na volop zon en meer dan dertig graden is de onweersbui geen verrassing , gelukkig duurt het maar een half uurtje. Ik kook de rijst terwijl M1 gurken en paprika skottelt. Ze bakt er Smazeny Syr, kaasplak, bij, een lekkere Tsjechische maaltijd die natuurlijk wordt weggespoeld met een pivo.
Douchen moet hier op schema, alleen warm water van zeven tot half negen, zowel 's morgens als 's avonds.
We wachten nu tot het water kookt, kunnen we afwassen. Bij het opruimen zie ik dat de koelkast los staat: morgen oplossen, zo kunnen we niet rijden. Na het eten fietsen we nog een rondje rondom het leuke stuwmeertje, zo'n 15 km. op en neer. Lekker tochtje om weer energie op te doen.

Zondag 13-07-2008
Vandaag alweer met zon opgestaan. Na een benauwde nacht, door hevige buien moest dakluik dicht, slecht geslapen. Gisteren ontdekt dat de koelkast was losgetrild, alle schroeven eruit of afgebroken, dus vandaag met boodschappen ook op zoek naar montagekit en schroeven. We rijden naar Valaska Mezirici, waar ook op zondag de Kaufland open blijkt. Het centrum zelf is niet echt de moeite, en we besluiten door te rijden haar Olomouc, een beroemde stad met kathedraal, stadhuis en astronomische klok. En ook een Hornbach, waar we pvc-buis en -bochtjes, een ijzerzaag, buisisolatie, tie-wraps en lijm kopen: ik zal zorgen dat de fietsen stevig en veilig in de caravan staan!
In het centrum zijn de voorbereidingen voor een groot sportspektakel in volle gang: overal afzettingen, vlaggen, supporters uit diverse landen en cameramensen en -auto's. Wel grappig, maar het weerhoudt ons wel van een rustige tocht door de stad. Na een biertje en salade op een terras, gaan we via binnenweggetjes terug naar de camping. Ik zet eerst de koelkast weer vast in de kast en daarna zitten we even. Het is weer 30+, dus even rust. Geen zin om te koken, we fietsen naar het meer waar een simpel restaurantje is. Bier, vlees, gebakken aardappels en een flinke salade, en dan zijn we samen voor minder dan 400kc klaar. Inmiddels is de tropische bui losgebarsten, en door de regen freewheelen we naar de camping. Spelletje rummikub, borrel, stukje kaas en slapen. Morgen wandelen.

Maandag 14-07-2008
Een slecht begin... het regent, en het ziet er niet naar uit dat dat snel weer ophoudt. Eerst maar een douche, hoewel we aan de late kant zijn: om half negen wordt het warme water afgesloten. Het lukt net, laatste beetje shampoo met koud water uitgespoeld. Door het weer geen wandeldag, jammer. We besluiten eerst maar eens te kijken naar de fietsen. Het door mij bedachte systeem van klemmen met pvc-afvoerbuizen is theoretisch prachtig, maar blijkt onuitvoerbaar. Na een uur zwoegen besluiten we het op de oude manier te blijven doen, en goed op te letten bij het plaatsen, dan moet het goed gaan. Koffie en met de auto naar Vsetin, wat direct wordt omgedoopt tot Vetsin. Leuk stadje, we eten er een salade als lunch. Inmiddels is de regen opgehouden, en we lopen de stad rond, leuk stadje met heel grote begraafplaats. Het oude Joodse deel is jammer genoeg niet toegankelijk.
Tegen vieren rijden we via een klein weggetje terug, langs een paar mooie uitzichtpunten. Bij de camping nog steeds droog en de voortent blijkt droog, we besluiten hem af te breken, morgen willen we verder. Boek, glas wijn en M1 maakt tomatensmorrel, wat we met brood soppen. Lekker!
We hebben het bed opgeruimd en zitten aan tafel, straks nog een spelletje en de rest van de wijn. Buiten valt de regen weer langzaam steeds harder, maar we zitten droog. Morgen beter? Ik hoop het wel, vakantie is leuker met mooi weer...

Dinsdag 15-07-2008
Vanochtend half acht op. Koffie, en de boel inpakken. Nog meer koffie en ontbijt. Droog en bewolkt als we om kwart voor negen wegrijden. Over gele wegen, mooi maar niet te snel, zo'n 150 km. naar het westen. De planning is Sloup, iets boven Brno, camping Relaxa. Op het Tsjechië-forum goede verhalen over gehoord. De route is mooi en ondanks de vele vrachtwagens vermaak ik me prima achter het stuur. Iets na twaalf rijden we de camping op, voor 280 kc per nacht een leuk, open veld met internationaal bezoek. We staan niet helemaal vlak, en de leveller van Jan doet zijn werk. Heel karwei om hem op hoogte te draaien, maar de caravan staat wel waterpas.
We laten de campingbaas een telefoontje plegen naar de grot om een rondleiding te reserveren, toen we hier jaren geleden waren was alles volgeboekt. Daarna nemen we de fiets en rijden het dorp Sloup in. Bij de tourist-informace vragen we waar de kaarten gepost kunnen worden en of er ergens in de buurt een fietsenmaker is. Helaas niet, dus blijf ik met een gebroken spaak rondrijden. Ik geloof niet dat het erger wordt, dus het moet kunnen. We rijden een paar kilometer de kloof door over een fietspad. Rustig en prachtig, bos, rotswanden en grotten. We draaien om bij de grot die we morgen bezoeken en gaan terug omhoog. Dat is ook best te doen, rustig in z'n 3 met 14 km. p.u. Bij de camping een biertje, en daarna bij de caravan genieten van het af en toe doorbrekende zonnetje. We plannen een aardige fietstocht voor morgen en koken in de wok: broccoli, tomaat, ui, knoflook en aardappels. Met een kaasplak en een biertje. Na de afwas en de was zitten we nu met de buren, jonge Tsjechen in een tentje, mee te 'genieten' van hun hard-rock muziek... M1 zit te puzzelen en ik ben nu klaar met het dagboekje.

Woensdag 16-07-2008
Pfftt... Het is negen uur en we liggen uitgeteld op bed. Wat een dag!
Na opstaan, koffie, ontbijt en boodschappen zitten we tegen negen op de fiets. De bedoeling is via een mooie fietsroute naar Blansko, daar een paar uur rondbrengen en dan doorfietsen naar de grot, waar we om 15.30 moeten zijn om de gereserveerde kaarten op te halen. Een uurtje later is het dan tijd voor de rondleiding. Het eerste deel loopt naar verwachting. Genieten, in derde tweede en soms eerste versnelling omhoog, 8-10 km. per uur, en op sommige goed lopende hellingen boven de 60 naar beneden. In een dikke twee uur zijn we in Blansko. Koffie, en de stad in. Leuk kasteeltje, maar verder is er niet veel te doen. De zon schijnt, dus besluiten we gewoon een extra rondje te fietsen. Heerlijk, maar op de kaart zie je niet precies hoe steil hellingen soms zijn... M1 moet af en toe lopen, ik red het nog wel op de fiets, maar het kost moeite. Prachtig is het, heerlijk weer, mooie natuur en gezonde inspanning. Om 14.30 zijn we bovenaan bij de grot. We moeten dan nog een stuk fietsen naar de ingang, dat kan ook via kabelbaan of trap. Gelukkig kunnen we ook bovenaan de kaartjes halen dan hebben we wat meer tijd voor de lunch en het bier... De rit naar de grot is gelukkig naar beneden. Mooie grot met leuke boottocht. Dan is het kwart over vijf en we fietsen nog een acht kilometer door de kloof omhoog, niet te steil gelukkig. Terug op de camping blijken er 55 km. op de dagteller te staan, een flink prestatie. We douchen, gaan ui eten en M1 gaat weer aan de pivo. En nu liggen we dus al. Ik hoor M1 naast me snurken, en mijn ogen vallen ook dicht...

Donderdag 17-07-2008
Niet veel bijzonders vandaag. De dag begint met regen en blijft druilerig. We doen een was, na even droog ruimen we de voortent op, ik rijd even op de fiets het dorp in voor wat boodschappen, ik kook in de caravan, biefstuk, gebakken aardappels en gemengde groenten, en verder vermaken we ons met boek, puzzel en spelletje. Natuurlijk wint M1.

Vrijdag 18-07-2008
Een reisdag. We staan op tijd op, en breken op. De leveler werkt prima, maar een heel werk om weer weg te halen.
Het is prachtig weer als we weg rijden, maar hoe verder west, hoe meer bewolking Af en toe regen zelfs. De Tsjechen rijden als gekken, op een tweebaansweg kan je precies met z'n drieën naast elkaar, dus is inhalen geen probleem, ook niet als er net een tegenligger aankomt. Bij een wolkbreuk de eerste gevolgen gezien, en later op de dag nog twee ongelukken. We rijden rustig en anticiperend verder.
Om een uur of drie arriveren we op camping Villa Bohemia, een prachtige camping aan de oever van het Lipno-meer. Een plek op de tweede rij, niet groot, kost ons ruim 650 kc. Dat is wel even schrikken, maar we weten het: mooi gebied, maar toeristisch en duur. kennissen staan ook op deze camping, gezellig. Zodra de pootjes zijn uitgedraaid krijgen we een biertje en wat te eten, en als het droog is zetten we de voortent op. 's Avonds skottelen we samen.
Opruimen, afwassen, nog even lezen en naar bed. Morgen mooi weer, hebben we afgesproken.

Zaterdag 19-07-2008
Kwart over zeven lag ik erin vanochtend. In het meer, heerlijk zwemmen. Nederlanders op de camping, dus in tegenstelling tot alle Tsjechische campings is alles nog in diepe rust. Lekker koffie en ontbijt, en een fietstocht uitgezet: in eerste instantie 30 km. rond het meer, met pontjes over. Het is schitterend fietsweer, zon, wolkjes, wat verkoelende wind en rond de 20 graden. We genieten van de uitzichten, de paadjes, soms steil, soms onverhard, maar altijd mooi, en van elkaar. Heerlijk, een hele dag samen op pad. Na 60 km. vinden we het genoeg. De laatste kilometers lopen we met de kennissen mee, die we achterop rijden. Samen een biertje en dan lekker afkoelen in het meer. Koud, maar dat mag...
Na een uurtje bier en boek nemen we de fiets naar het dorp, en eten we in een tentje waar de Tsjechen zelf ook eten. Erg lekker, en voor 400 kc zijn we klaar. En nu zitten we voor de caravan. De wind is wat gaan liggen, en de zonsondergang boven het meer is schitterend.

Zondag 20-07-2008
Vanochtend opgestaan en in het meer gedoken. Wat is dat toch lekker. Na koffie, ontbijt en half uurtje wereldomroep rijden we naar Ceske Krumlov, een van de mooiste en meest toeristische stadjes van Tsjechië. Het is wisselend bewolkt en de temperatuur is lekker, dus vermaken we ons slenterend door de drukke straatjes.
Terug op de camping gaan we in de zon met een boek. Aan het eind van de middag krijgen wolken de overhand. M1 kookt in de voortent een soort risotto, met tomaten, uien, paprika, paddenstoelen en vis, en tijdens het koken gaat het regenen, het wordt zelf een stevige, lange bui die de hele avond duurt. We doen een spel, M1 wint, en we gaan op tijd het bed in.

Maandag 21-07-2008
Bij het opstaan weer zon en eindelijk minder wind. Lekker gezwommen, en na ontbijt en koffie gaan we wandelen. Door de velden, langs de kust, dorpje, koffie, en ruim drie uur later zijn we weer op de camping. Boek, zon maar erg veel wind, niet lekker. Rob en Marian komen een biertje drinken en we besluiten voor de laatste avond, wij gaan morgen verder, gezamenlijk uit eten te gaan. In het dorp eten we lekker en goedkoop, en we drinken bij vrienden nog een kop Senseo en een borrel. Laat naar bed dus, maar morgen geen haast.

Dinsdag 22-07-2008
Vroeg op, het is bewolkt maar droog als we koffie drinken en ontbijten. We redden het net om de tent droog in te pakken, en om half tien rijden we van de camping weg. Onderweg wind en regen, dus rustig aan. We hoeven niet ver, de camping Bulin bij Sazava, tussen Praag en Kutna Hora. De camping vinden we wel, maar blijkt gesloten en aan een smal weggetje... Doorrijden maar. Helaas blijkt het weggetje te veranderen in een karrenspoor, en steeds smaller te worden. Bij een iets breder stukje koppelen we af, draaien met wat moeite de caravan handmatig, en we wringen de auto er achteruit langs. Een stuk terug keren we de auto, achteruit weer naar de caravan terug en aankoppelen. We rijden het dorp in en vragen bij de toeristeninfo naar een camping. Die is er dus niet. Als ze nou de borden en verwijzingen op diverse kaarten, ook nieuwe, weghalen, scheelt dat een hoop gedoe...
We besluiten door te rijden naar Kutna Hora, en staan daar op camping Santa Barbara, een eenvoudige, kleine camping aan de rand van de stad. Per nacht betalen we 450 kc. Het lukt net om de voortent op te zetten voordat het noodweer losbarst, hagel, regen, onweer...
Als het weer rustiger is, maken we een rondje door de stad, en kijken hoe de bussen en treinen naar Praag rijden, morgen of overmorgen een dagje Praag. Terug bij de caravan een biertje, en lekker grillen: kip, worstje, plakken knedlicky, soort deeg van aardappelmeel. Hoort gekookt of gestoomd, maar is van de gril ook erg smakelijk.
En nu zitten we met de radio en een boek te wachten tot we met goed fatsoen naar bed mogen. Moe, maar weer een lekker dagje.

Woensdag 23-07-2008
Bij opstaan blijkt het droog en lichtbewolkt. We besluiten naar Praag te gaan, per trein. Voor 256 kc rijden we samen naar Praag, een rit van een uurtje. De zon schijnt, en we vermaken ons zeer. Mooie gevels, gezellige stad. We bezoeken de Joodse wijk, waar de synagoge met 80.000 namen op de muren verder helemaal leeg, veel indruk maakt. De Oud-Nieuw moskee, een prachtig oud gebouw, de Spaanse moskee, overdadig gedecoreerd, en vooral de begraafplaats, waar veel schots en scheef staat, zijn prachtig. Alleen de begraafplaats mag worden gefotografeerd, de rest herinneren we ons zelf wel. We dwalen door de stad, kopen een sneeuwbolletje als souvenir, en genieten van de verrassende doorkijkjes en gevelversieringen. Na een late lunch op een terras houden we het voor gezien en nemen de trein van 17.00 terug. Iets over zes terug op de camping. Na een welverdiend biertje eten we brood, doen een spelletje, drinken een borrel en liggen er op tijd in.

Donderdag 24-07-2008
Vandaag lekker uitslapen. Na koffie en ontbijt rijden we met de auto, het regent, naar een grote supermarkt, er zijn wat dingen die we zelf mee willen nemen, kaas en drank, en we moeten ook wat souvenirs meenemen naar huis voor mensen die op kinderen en huis hebben gepast.
Na de boodschappen lopen we naar het Ossuarium, een ruimte onder een kerk waar botten worden opgeslagen. Dit is een bijzondere, omdat hier de botten zijn gebruikt om te stapelen, rangschikken en rijgen tot ware kunstwerken: familiewapens, kruisen, en zelfs een kroonluchter.
Als we daar zijn uitgekeken rijden we een stad verder voor nog een hypermarché, de kaas halen, en dan binnendoor terug. Boek, late lunch, boek, bier, eten en ondanks dat hij nog niet helemaal droog is de voortent naar binnen. Morgen op tijd weg.


<<KNIP>> Drie dagen door en in Duitsland
 
Het lijkt wel of wij twee verschillende verslagen hebben gelezen, Freddy. Zeker, eten en drinken komt uitgebreid - maar beslist niet het meeste - aan bod, maar dat is niet vreemd aangezien het een dagelijks verslag is, en jawel: Nederlanders eten elke dag minimaal één keer! :lekker:

Als je het verslag goed gelezen hebt, zie je dat Peter en aanhang een zeer gevarieerd menu hadden, inclusief Tsjechische maaltijden met bijbehorende vino en pivo's.
Overigens is het geen schande om zo nu en dan een pizza te eten, hoor, ook niet als je in Tsjechië bent.
 
En als het dan eens uit eten gaan wordt, dan krijgen we de Tsjechische keuken niet vermeld.

Er komt wel 16x het woord bier voor in zijn verslag... toch een duidelijk Tsjechisch getint culinair verlag als je het mij vraagt...

En ik ben het wel met Punk eens... Waarom is het zo'n schande als je een pizza eet (in Tsjechië) ? Wordt dat in België niet geaccepteerd? al dat buitenlandse eten?? :lache:
 
Aad Piekaar schreef:
Jongens, laten we toch blij zijn dat het zo'n schitterend uitgebreid verslag is. Leuk hoor!!
En zo is het maar net, Aad! :ja:
Gelukkig heeft ieder een eigen manier van verslag doen van z'n vakantie. Ik heb dit verslag met veel genoegen gelezen. :)

Trouwens, wat is er mis met 16 x bier in een verslag??
Laten we het anders stellen: er is een hoop mis met een verslag over Tsjechië met minder dan 16x bier! :clown:

Arno schreef:
16x bier op de 16 dagen.... da's wat weinig natuurlijk !
Hummm... Daar heb je een punt... :denk:
 
Mooie foto's ! grappig om te zien dat je 2 foto's in Ceske Krumlov gemaakt heb, die ik bijna op dezelfde plek ook genomen heb (en met ons, waarschijnlijk nog duizende andere toeristen :) )
 
Bovenaan