Treinverbinding Melnik - Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Kan iemand mij vertellen, of er een goede treinverbinding bestaat tussen Melnik en Praag-Centraal ?
Ik ken de verbinding vanuit Kralupy nad Vltavou, maar Melnik is me volstrekt onbekend.
Ook ben ik een leek als het om spoorboekjes gaat. Graag jullie spontane reacties.
 
Je kan beter over Nymburk reizen en daar overstappen. Die rijdt zover ik weet ook vaker.

Je kan op de site van de Tsjechische spoorwegen kijken www.cd.cz of de beste site op treingebied www.bahn.de

Het spoorboekje is een uitdaging, maar het valt te begrijpen. Mocht je het niet begrijpen, ben je in goed gezelschap: ik ben nog nooit een Tsjech tegen gekomen die het wel snapte.
 

kuurgast

Donateur
Ad als je op mapy.cz inzoomt en daar op icoon van trein(-halte) klikt verschijnt er rechts een scherm waar je Praha invoert ,bestemming omwisselen bij "Prohodit" waarna Praha eindbestemming is. Dan klikken op "Najit spojení" zodat er nieuwe pagina opent van jizdnirady.idnes met trein/bus-schema in het Tsjechisch.
De Engelse en Duitse versie-vlaggetjes zijn lastig te vinden maar staat rechtsonder in de balk van Facebook.

screenshot.25-02-2013 22.55.10.png
 
ad, ik gebruik altijd "IDOS", zie link:

http://jizdnirady.idnes.cz/vlaky/spojeni/

wil ik een speciaal vervoer, klik ik op "vybrát jízdní řád" en klik op "vlaky" als ik de trein wil en op "autobusy" als ik met de bus wil, als ik een kombinatie van die twee wil, klik ik nergens op!
dan vul ik in bij "odkud" (waar vandaan) de plaatsnaam in en bij "kam" waar ik heen wil. de datum niet vergeten (als je b.v. in de zomer een reis plant), onder de datum staat "odjezd" (vertrek) en "příjezd" (aankomst) niet vergeten!
succes!!
 
Nogmaals voor iedereen die niet uit de Tsjechische treinenplanner komt, gebruik de Duitse, die is oa in het Duits en is daarnaast vaak actueler. Verwerkt ook gegevens die de omliggende landen nog niet hebben. En werkt dus ook voor reizen binnen Tsjechië. Bahn.de

En Mariev, Ad vroeg naar een treinverbinding, vandaar. Ikzelf reis liever trein omdat het uitzicht mooier is (je kijkt niet de hele tijd tegen auto's aan), het heeft meer charme en een spoorlijn ligt vast, een bus kan overal maar wat links of rechts afslaan en dat moet ik niet. Al moet je overstappen en duurt het langer, verkies ik nog de trein boven zo'n opgevoerde veewagen.

De verbinding is geregeld: een per uur, spits twee. Maximaal een keer overstappen (er zijn ook rechtstreekse), reistijd 51 minuten. Overstappen in Vsetaty (helaas te korte overstap voor de stationsrestauratie). Maar toch, puur genieten.

Het café tegenover het station in Melnik is een pareltje.
 

Ad Verschoor

Donateur
Bij deze wil ik jullie allemaal heel erg bedanken voor alle adviezen. Zeker is dat ik in Melnik een aardig hotel cq. pension ga zoeken om van daaruit Praag en enkele andere bezienswaardigheden in de buurt te bezoeken.
 
Mag ik je adviseren: met helder weer het mooie panorama naast het wijnkasteel in het centrum, je ziet de Moldau en de Labe samenvloeien en de berg waar Vadertje Cech zijn volk zei hier te blijven, daar dit land goed was. Het restaurant daar met terras voor, was een van de favoriete van Pepo.

Vlakbij ligt ook de knekelkapel. Ook moeite waard, niet zo mooi als die bij Kutna Hora, maar toch.
Op de camping vind je nog een favoriet restaurant van Pepo. Waren beide ook heel goed van eten.
 
Overstap in Nymburk, tja, heb dat stuk onvoorbereid zelf eens gereden. Ik geef hierboven de juiste overstap aan. Bahn.de noem ik alleen voor de mensen die moeite hebben met de Tsjechische versie. Heb ik zelf niet.
Ik kan tot verbazing van Tsjechische treinreizigers met gemak met het spoorboek overweg. Treinopstellingen op buitenstations snap ik zonder moderne hulpmiddelen als borden. en zit altijd eerder in de trein dan de Tsjechen die de stationsomroeper afwachten. Heb het ook vaak moeten uitleggen en zelfs enkele malen conducteurs op fouten betrapt. Die het boek - zeker tegenwoordig - zelf vaak niet begrijpen.
Eigenlijk vind ik al die elektronische borden en computerhulpmiddelen op dit gebied niks. Net als GPS. Een gedeelte van de aarde moet je zelf onder de knie krijgen.

Want als je nooit meer kunt verdwalen zonder te weten waar je bent, ben je echt de weg kwijt.
 
En toch zweer ik in deze bij het spoorboekje. Dat kan je niet omzetten (er was alleen een inleiding in het Esperanto) en dat ongemak scherpt je geest. Zelf een systeem waar ook voor het oog onzichtbare logica achter schuilt, is beter dan je laten leiden door systemen die je het leven zo makkelijk maken, dat je geen overzicht krijgt.
 

Ad Verschoor

Donateur
Dieter, het wordt deze keer de 3e, of 4e keer dat we Melnik bezoeken. We hopen steeds nieuwe dingen te ontdekken.
Wel is het voor het eerst dat we gebruik gaan maken van navigatie. Ik ben echter bijna dagelijks in Tsjechie, zodat ik de kaart aardig in mijn hoofd heb zitten. Bovendien ligt een klein deel van mijn bibliotheek, inclusief kaarten, in de auto. Ik word inmiddels ook al iets ouder, maar de weg ben ik gelukkig nog niet kwijt :D. Baan, dit is weer het ontdekken van nieuwe dingen. Pracht brug. :toppie: Aan welke weg is deze te vinden ?
 
Bovenaan