Trauma's (geen móói verhaal)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Maria

Geroyeerd Lid
Doniati, ik begrijp je gevoelens, maar het heeft niet zo veel te maken met hetgeen hier verteld wordt. In een geheel adnere cultuur voorgevallen en ander tijdsbeeld (hoewel wellicht zelfde tijdsspanne).

Mijn moeder heeft gezorgd voor haar broer met syndroom van Down, ik weet waar het over gaat. Het drama wat hier verteld wordt is verschrikkelijk, maar ik ben toch bang dat het nog steeds gebeurt. Kijk maar eens wat er zelfs in gewone Nederlandse verpleeghuizen voorvalt. Mensen vastgebonden op bed of een aantal jaar geleden dat meisje die aan een ketting vastgebonden zat, gewoon in een tehuis. Te akelig voor woorden. Wat ik ook nog levendig voor me zie zijn de beelden van een documentaire kort geleden over een kindertehuis in Rusland, waar kinderen zonder enige stimulatie met z'n drieen in een bedje lagen 24/7.

Ik geloof echt dat er, zeker in het verleden, maar nog steeds, de meest verschrikkelijke dingen gebeuren met baby's/kinderen/mensen die niet passen in het beeld.
 
En de tehuizen in Roemenië, Oekraïne, Wit-Rusland etc. ook niet te vergeten. Vuil, vies, mensonterend en onvoorstelbaar gewoon.

Maar vergeet de verhalen niet over kinderen die wegens diverse problemen in een gevangenis worden gestopt in Nederland, omdat er domweg geen plek is in voor hen geschikte instituten. Zelfs in ons eigen landje vind ik het helemaal onvoorstelbaar. Altijd hebben we een grote mond over hoe andere landen het beter zouden moeten doen.

Gelukkig zijn er zat voorbeelden te noemen. In veel gevallen wordent kinderen en volwassenen met een handicapt zeer liefdevol en met respect in een omgeving opgenomen.

En er zullen altijd dingen gebeuren waarvan we achteraf zeggen. Dit had nooit mogen gebeuren.
 

Marcel

Moderator
en het ergste is : het is alleen maar een kwestie van geld.
hoeveel is een gezond kind waard ? hoeveel een geestelijk gehandicapt kind ? hoeveel een gehandicapt kind ?
en wat kost een demente bejaarde per kilo ? (ik denk alvast aan mijn eigen toekomst)

money makes the world go round ... nou, eerder mijn maag.
 
Bovenaan