TransferWise / Revolut

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Denk het niet. toen ik nog in NL woonde en in CZ ook een bankrekening had, moest ik alleen in NL belasting betalen, ook voor die rekening hier.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het enige dat van belang is, is dat de landen met elkaar financiële informatie uitwisselen. Ik werk en woon(de) in Duitsland met een Nederlandse bankrekening. Mijn salaris en belastingafdracht wordt uiteraard in Duitsland afgedragen, maar mijn vermogen staat nog op mijn Nederlandse rekening.

Aan het einde van het jaar kreeg ik van de ING een brief waarbij ik moest ondertekenen dat de ING, aangaande belastingen, mijn vermogensinformatie moest delen met het land waar je verblijft. En zodoende had de Duitse belastingdienst mijn financiële plaatje compleet. Over dit vermogen heb ik in Nederland geen belasting betaald, maar in Duitsland wel.

Ik heb bijvoorbeeld ook geen belasting betaald in Nederland sinds mijn emigratie, omdat ik daar geen inkomen genereerde.

Ofwel, je betaalt alleen belasting in het land waar je inkomen genereert. Ik woon nu in Tsjechië, maar werk nog in Duitsland. Ik draag belasting af in Duitsland en genereer geen komen in Tsjechië. Voor Tsjechië vraag ik zodoende belastingvrijstelling aan en in Duitsland doe ik de volledige belastingopgave. En door de Europese afspraken wordt je financiële informatie gedeeld over de landen.

(Hoe het met een harde brexit gaat, weet ik niet, maar ik heb gelezen dat op het moment dat de brexit hard is, de UK IBAN nummers worden omgezet naar een IBAN van een ander land, zodat we geen problemen ondervinden. Dit wordt in ieder op geval op het Revolut forum vermeld).
 
Bovenaan