Terug van weggeweest

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zaterdag 28-7 kwamen we aan in een regenachtig Marianske Lazne. We hadden daar voor 2 dagen via internet een (prachtig) hotel geboekt maar konden het niet vinden. Verleden jaar klaagde ik erover dat de Tsjechen niet aardig waren. Bij aankomst meteen al een andere ervaring: een Tsjech ging helemaal voor ons bij een reisbureau vragen waar dit hotel was en liep met ons mee ernaartoe!
Marianske Lazne vonden wij erg leuk voor 2 dagen. We hebben ontzettend genoten van "de zingende fonteinen", zijn er zeker 6x wezen kijken. Vooral toen het donker was, geweldig!

Ons plan was om daarna 1 week naar Domazlice te gaan. Verleden jaar spraken we een Nederlander die beweerde elk jaar op de bonnefooi te gaan en dat er overal altijd gemakkelijk een hotel te vinden was. Nou, niets was minder waar! In deze plaats konden we eigenlijk geen knap onderkomen vinden. Voor 1 week wilden wij toch wel een beetje leuk zitten. Dan maar verder gezocht. Uiteindelijk zijn we in Prachatice terechtgekomen, eigenlijk onze 2e bestemmingsplaats. De hotels zaten daar ook vol of het was een hotel of pension waar we echt niet wilden verblijven.
Prachatice is een ontzettend leuk plaatsje. Ik was direct verliefd op het marktplein met de prachtig versierde gebouwen! We hadden schitterend weer, elke dag zon en tussen de 22 en 28 graden, goed wandelweer dus. En gewandeld hebben we! Wat zijn de paden toch goed gemarkeerd, een feest voor elke wandelaar!
Pittig waren de tochten soms ook, op 5 kilometer 500 meter stijgen, dat is best zwaar.
We zijn ook nog een dagje naar Cesky Krumlov geweest. Daar wil ik nog eens terug, of logeren! Wat een schitterende plaats!
Nog even bij het Lipnomeer gekeken, maar daar weer snel weggegaan. Dat is niets voor ons, veel te druk.

Na 5 dagen moesten we het hotel helaas verlaten, want er kwamen nieuwe gasten. Wat nu? Kasperke Hory had ik gelezen, zou ook een aardige plaats zijn met wat hotels. Onderweg nog een paar hotels aangedaan uit de gidsen die ik meegenomen had, helaas: vol.
In Kasperke Hory was er echter feest.....inderdaad, alles vol.
Een aardige dame van het Best Western hotel aldaar verwees ons naar Susice en ze beschreef precies de route voor ons naar een goed hotel aldaar. Hotel Gabreta had echter pas de volgende dag plaats. Toen op aanraden van de "VVV" aldaar naar hotel U Daliborky gegaan. Hebben we maar een kamer genomen. Was toch ook niets, oud, slecht ontbijt, geen schone handdoeken. Na 2 nachten naar Gabreta. He, he, eindelijk gelukt!

Buiten de problemen met de hotels (kom ik daarom zo weinig mensen tegen op het forum die in 'n hotel gaan?) was het niets dan genieten! Een paar keer kwamen er Tsjechen naar ons toe toen ze ons gebogen zagen over de kaart. Dachten waarschijnlijk dat we verdwaald waren en wilden behulpzaam zijn. Die taal, daar is voor ons echt geen touw aan vast te knopen. Wel hebben we deze keer steeds tegen de mensen die we onderweg tegen kwamen "Dobry Den" gezegd en we kregen (bijna) altijd een vrolijke groet terug. Een paar woordjes als "alstublieft, dank u wel, de rekening aub, zonder kaneel graag (de cappuccino)" heb ik in mijn handige boekje opgezocht en in het Tsjechisch gezegd. De meeste mensen vonden dat geloof ik wel leuk. Wat dat betreft een heel andere ervaring dan verleden jaar! En, oh ja, ik wilde in hotel Albatros in Prachatice internetten maar daar hadden ze voor de gasten eigenlijk geen gelegenheid voor. Toen mocht ik achter de computer van de receptie gaan zitten. Ze wilden er echt geen vergoeding voor hebben. Als dat niet aardig is!!

We hebben al met al een zeer geslaagde vakantie gehad. En dus geleerd: volgend jaar van tevoren reserveren. (Ben alweer aan het bedenken waar we dan naartoe gaan)
 
Dat zit inderdaad in mijn gedachten. Alleen geloof ik dat een hotel daar helemaal moeilijk wordt: in de gidsen staat vooral het Reuzengebergte en het Lipnomeer.
Ik heb het verslag van iemand (ik weet niet meer wie) op het forum gelezen over een huisje dat vies was enzo. Anderen hadden weer een prachtig huisje. Het blijft geloof ik mazzel hebben. Als er geen goede hotels vantevoren te boeken zijn in Moravie zal het toch een huisje moeten worden.
 
Hebben jullie zelf ook in een hotel gezeten? Vaak ziet het er aan de buitenkant nog wel aardig uit, maar je moet niet binnenkomen. Het duurt nog wel even, maar welke hotels kan je ons aanraden?
 
Bovenaan