Supersnel Tsjechisch

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik lees vaak dat mensen de Tsjechische taal zo moeilijk vinden en eigenlijk snap ik dat niet zo goed,want jaren terug toen mijn man en ik nog alleen op vakantie gingen en de kids nog in hun ei zaten,heb ik kunnen aanschouwen hoe simpel het is om de taal te leren.Wij hadden al een dag of 10 door heel Tsjechië getrokken en streken die dag in Most neer in een kleine pension.Na een gezellige avond in de bar van het pension gingen wij naar onze kamer,ik was nogal uitgeput maar mijn man was nog aardig fit en die zei ik geloof dat ik nog even terug ga voor een biertje, ben over een uurtje wel terug.Nou ik vond dat prima ik heb mij benen onder de dekens gestoken en sliep,maar toen ik 2 uur later wakker werd was er nog geen man en ik dacht het is wel heel gezellig daar beneden,laat ik toch maar eens even gaan kijken.En ja hoor,daar stond de Drentse schaap volledig lam te lallen tegen de Tsjechen waarvan de meeste de zelfde taal spraken ze sloegen elkaar op de schouders en lachten alsof ze de mooiste moppen vertelden en zongen liederen samen mijn man zong net zo hard mee in een taal die hij totaal niet sprak voor het bezoek aan de bar.Toen ze mij zagen moest ik ook bier en becherovka,maar ja ik drink niet dus geef mij maar fris.Na nog een uurtje heeft mij man met veel gelal afscheid genomen van zijn goede vrienden en heb ik hem met veel moeite naar boven gekregen.Daar heeft hij die nacht nog vele malen na gemeten hoe veel becherovka en bier hij wel niet had gedronken en dat was veel meer dan dat hij had gedacht.s'Morgens aan het ontbijt was hij witter dan wit en kreeg kippenvel van de gebakken eieren en spek.Na het ontbijt zijn we verder gegaan,ik reed want hij was nog niet in staat om te rijden.Becherovka heeft hij nooit weer gedronken en Tsjechisch spreekt hij helaas ook niet meer. :cheers:
 
Wat een leuk verhaal Janta. Ik hoor inderdaad wel vaker dat flink wat drank de manier is om Tsjechisch te kunnen spreken. Vooral met de uitspraak komt het dan ineens helemaal goed.
Nou lust ik ook wel graag een borrel, maar om met nu steeds "zat" te drinken om Tsjechisch te kunnen spreken gaat mij wat te ver, dus ik zal het toch maar bij de "langere weg" houden ;)
 

char

† In Memoriam
Dank je wel. Janta!!!....
Een mooi verhaal... Mogen er nog velen volgen!..

Maar waarom waren jullie in Most?.. Ik bedoel, van de oorspronkelijke stad, staat alleen nog de kerk.. Midden op een heuvel, die eigenlijk geen heuvel is. Maar die heuvel staat midden in een gebied, waarvan de rest afgegraven is. (50-70 meter diep?) Voor de winning van bruinkool. De hele stad werd "verplaatst". Afgebroken dus... Alleen aan de kerk, wilden de Russen hun vingers niet branden.

SORRY...Mijn reactie, heeft niets met jouw verhaal te maken...

Char.

_____________________________________________________
Char. ...even terug in de tijd...
 

char

† In Memoriam
Freddy,.. Ik roep alweer jouw hulp in!.. Heb jij mischien een foto, van de kerk in/bij Most?.. Zodat de lezers er een beeld bij hebben.
Iemand anders mag ook, hoor!!..

Char.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Freddy,.. Ik roep alweer jouw hulp in!.. Heb jij mischien een foto, van de kerk in/bij Most?.. Zodat de lezers er een beeld bij hebben.
Iemand anders mag ook, hoor!!..

Char.

Ik zie alleen dat de kerk ooit, in 1975, verplaatst is (Moving of the Church) over een afstand van 841 meter. most.cz (Ook iets waar Skoda Plzen aan meegewerkt heeft overigens).

k1.jpg
 

char

† In Memoriam
Dank je wel, Freddy! Ik had het misschien een beetje fout, De kerk werd idd verplaatst. Maar het merendeel ,van de rest van de oude stad werd gesloopt. Er werd een stuk verderop een nieuwe stad gebouwd, met hele brede straten en heel lelijke gebouwen.

Char.

_______________________________________________________
Char. ...nooit te oud om te leren...
 
Hallo Char,

Wij waren in Most omdat we daar nog niet waren geweest, zo hebben we bijna heel Tsjechië doorkruist.En je hebt inderdaad leukerder plaatsen dan Most,maarja wij willen graag alles zien.Over 6 weken gaan we naar Tukleky iemand ooit geweest?(12km boven Pisek) ik ben benieuwd.
 
Bovenaan