Suikerhut

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

Ik ben een suikerverzamelaar uit België.
Ik had graag geweten hoe je een suikerhoed maakt. :confused:
Ik ben aan het proberen om die in een vorm te laten drogen maar het lukt niet zo denderend.
Het is niet bedoeld om op te eten maar als versiering.
Kan iemand tips geven?
Of als er iemand naar tsjechie gaat en die voor mij kan meebrengen (nat. tegen vergoeding). :)


Groetjes,

Toon

Kegel.jpg
 
Suikerhut is niet helemaal een goede vertaling, juist is suikerhoed.

Een suikerhoed wordt (meestal) gemaakt uit de fijnste geraffineerde suiker. Ze worden in de kersttijd (vooral in Duitsland) overgoten met rum en in brand gestoken. Het suikerhoedje lijkt op de Mexicaanse panocha alleen zijn die uit bruine suiker.

En de bereidingswijze? Ik denk dat die lijkt op de bereiding van suikerklontjes: drogen alleen is daarbij in ieder geval niet de juiste manier. Men maakt de suiker eerst nat waarna het geperst wordt. Daarna wordt het pas gedroogd.

Tja, en was het - ondanks de twisten tussen Belgen en Fransen wie het eerste suikerklontje maakte - niet een Tsjech die het suikerklontje uitgevonden heeft? Jawel, in 1843 in Dačice.
 
Mooi, dat monument voor een suikerklontje!

Nog even over het persen van de vochtige suiker: ik denk dat je met een konische vorm en een pers (of een bankschroef) al een heel eind komt. Misschien dat er aan de onderkant een gaatje moet zitten om een teveel aan vocht weg te laten lopen.
 
Freddy2005: Bedankt, aangezien ik wel een beetje duits kan, zal het wel lukken. :)

Dieter: Toffe informatie, maar zou het ook niet gaan zonder te flamberen? Het is niet bedoelt om op te eten. :D

Pelhrimov: Leuke afbeelding. ;)

En aan al de rest: Moest er nog meer informatie zijn, laat maar komen.

Groetjes en alvast bedankt,

Toon

 
Hoewel dit suikerobject niet speciaal bedoeld is om te eten, leek mij deze rubriek (Gastronomie) toch de beste plaats om het onderwerp neer te zetten. Het "recept" kan immers ook heel leuk zijn voor iemand die fraaie ornamentjes bij een bepaald gerecht wil maken. ;)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Het is geen object op zich maar een ingredient ter bereiding van een heerlijk drankje.

Feurzangenbowl

Feuerzangenbowl is niet alleen een nieuwjaarsdrankje maar je mag het de
hele winter door drinken zolang als het maar goed koud is want je krijgt
het er overheerlijk warm van :)
Benodigdheden:
blokje.gif
2 flessen rode (tafel)wijn
blokje.gif
1 mandarijntje of kleine sinaasappel (in het originele recept gebruikt men
blokje.gif
de schil van een sinaasappel, maar ik vind het zo lekkerder)
blokje.gif
4-8 kruidnagels
blokje.gif
1 pijpje kaneel
blokje.gif
het sap van een citroen
blokje.gif
1 'Zuckerhut' van 250 gram (dit is een kegelvormig-geperste grote
blokje.gif
suikerklont) [deze zijn volop verkrijgbaar in Duitsland, in Nederland zal
blokje.gif
je je geluk moeten beproeven bij een goede kruidenwinkel o.i.d. zoals
blokje.gif
bijvoorbeeld "De Tuinen". BH]
blokje.gif
1/2 fles rum (35 - 50 Vol. %)
Bereiding:
Het mandarijntje goed schoonmaken, kruidnagels erin prikken (dan zitten ze
a) vast en b) openen ze het mandarijntje). Samen met rode wijn, kaneel en
citroensap langzaam verwarmen, maar niet laten koken vanwegen het verdampen
van de alcohol!
(Nu heb je dus Gluehwein. Suiker kan beter iedereen naar smaak toevoegen!)

Voor de Feuerzangenbowle heb je nu die Suikerkegel nodig, een Feuerzange om
hem erop te leggen, en de rum. De rum moet voorverwarmd worden, anders
brandt ie straks niet.
Je legt de Feuerzange dwars over een pan heen, de suikerkegel erop en giet
dan lepel voor lepel de rum over de suiker heen - en flambeert het geheel.
En ziet dan het vloeibare, brandende rumsuikermengsel de pan in druipen...
(Je kunt overigens beter geen te sterke rum nemen als bijv. Stroh Rum met
80 Vol % omdat de suiker dan meer dicht schroeit en caramelliseert i.p.v.
te druipen.)
Variatie:
Er is een alternatief voor kleingebruikers:
maak de Gluehwein klaar, giet hem in een (vuurvast) glas of mok, leg een
grote vork of zoiets eroverheen, paar klontjes suiker erop, lepel warme rum
eroverheen en flamberen... misschien dat dit een oplossing is.
 
dieter schreef:
Tja, en was het - ondanks de twisten tussen Belgen en Fransen wie het eerste suikerklontje maakte - niet een Tsjech die het suikerklontje uitgevonden heeft? Jawel, in 1843 in Dačice.
*kijkt ontroerd* Wat zouden wij toch zonder die Tsjechen moeten beginnen? Suikerklontjes, pils en weet ik veel wat nog meer.
Ik krijg steeds meer respect voor dit innovatieve volkje! :dank:
 

Freddy2005

† In Memoriam
dieter schreef:
Ja de link met Tsjechië moest er toch blijven, want weliswaar heeft het Tsjechisch een woord voor suikerhoed (homole cukru) maar of het ook genuttigd wordt?

Ook Adrspach heeft zijn homole cukru

photo1.jpg

Na pravé straně cesty stojí Krakonošova lenoška a vzápětí následuje Babiččina lenoška. Za mostkem přes potok, který je vlastně řekou Metují, stojí na své špičce podivuhodná Cukrová homole, podepřená od dětských návštěvníků klacíky aby nespadla.​
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dit was het antwoord op het bericht van dieter, dat het een Tsjechische link moest hebben, vandaar....

maar even off Tsjechie, moest je eens hier gaan vragen beurs intersuc hier wordt de bezoeker ondergedompeld in de 'Wonderlijke wereld van snoepgoed'.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Ja het voor jou dan het kleurloze gedeelte, het gele gedeelte scheiden en de kleurloze smurrie gebruiken om te plakken in de keuken. Je kan het ook gebruiken voor andere doeleinden maar dan wordt het smakeloos. Dus Arno, een rauw ei openen en dan het gele bolletje verwijderen, heb je hem??????na zdravi!!:deuk:
 
Bovenaan