Stucen huis

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

deze winter is er een groot stuk van het stucwerk aan de buitenkant van ons huis gevallen ,hierdoor kregen wij lekkage in de keuken .
nu lijkt de muur droog te zijn en kan de stucadoor komen ,verstandig als wij zijn hebben we een firma uit de stad en een firma uit het dorp om een offerte gevraagd ..
de ene was 13000 euro en de andere 2800...
alleen de werkwijze is nog onduidelijk ..
waar moeten we op letten ???we hebben tot nu toe nog nooit lekkage gehad en volgens mij zit er nu geen folie of zo onder de huidige stuclaag ...
 
er is een stuk stuc van 4 bij 3 meter deze winter naar beneden gekomen
hierdoor was de buitenmuur onbeschermd .
ws is het stucwerk losgekomen doordat de dakgoot vol lag met dennennaalden die een enorme berg ijs hadden gevormd en het smeltwater druppelde waarschijnlijk tussen stuclaag en muur .
 
12 m2, in Nederland zo een slordige € 25,-/m2.

Dus zo een € 300 en klaar is Kees.

Jiri rekent wel erg veel, € 13000 of € 2800.

Of zijn ze van plan het hele huis te stuken?

Zit er afbikken oude stuuklaag in?

Of zijn de bedragen in kronen?
 
sorry ,ik was niet volledig !
ons stucwerk laat op meer plaatsen los ,het advies is alles nieuw .
ws halen ze loszittende stukken eraf smeren de rest van het grove stuc dicht en brengen een nieuwe veel minder grove laag erop .
het gaat om ongeveer 350 m2.
we wilden dit karweitje nog een jaartje voor ons uit schuiven ,heb me er nog niet in verdiept ..vandaar dat ik graag advies wil

de "goedkope" firma komt uit ons dorp ,men spreekt en verstaat geen woord duits of engels en het tsjechisch wat mijn man heeft geleerd is nog niet toereikend om technische zaken te begrijpen !
ik weet dus nog niet wat er gaat gebeuren voor die 2800 euro .
ik ben zo naief dat ik vertrouw dat zij weten wat ze doen ...
 
Mijn advies: zo SNEL! mogelijk laten doen!
Het stuukwerk is een waterwerende laag, als deze ontbreekt of gebreken vertoont dan wordt de achterconstructie, de muur dus, nat.
Het gaat vriezen en water wat bevriest zet uit dus je muur gaat aan gort.
Ik denk dat de € 2800,- een goede prijs is.
Wel vragen wat ze er voor doen.
Afbikken oude stuuklaag,rotzooi opruimen, primer opzetten, nieuw stuuk aanbrengen, sierlijsten aanbrengen, schilderen.
Goede afspraken maken wanneer en hoe te betalen.

Succes
 

Majk

Geroyeerd Lid
waar heb je het dan over... elke keer vertel je wat anders...

je kunt een objectief advies krijgen alleen als het men kan zien...

gewoon wat meer/veel aanbiedingen vragen en dan een keuze maken... als nederlander wordt je toch afgezet...
 
Merkwaardige opmerking, ik heb niet het idee dat ik door aannemers die aan en in mijn huis hebben gewerkt afgezet ben.

Sterker nog, "mijn" aannemer gaat nu zonder prijsafspraak aan het werk.
Tot ons beide tevredenheid.

En Judith, je gaat gewoon voor het huis staan met je aannemer uit het dorp en je doet afhakken na en je schept als het ware de rommel weg, daarna smeer je de muur in dan stuuk je de wand en schilder je hem.
Gewoon met gebarentaal. Wedden dat het lukt.
 
de bedoeling is ook dat het zo snel mogelijk gerepareerd word.
alleen onze keukenmuur was dus wel drijfnat ,nu is hij droog en als het goed is wordt eind juli het gehele huis gedaan .
de buitenkant is heel grof gestuct wat wij echt lelijk vinden ,vandaar dat we alles laten doen .
er zat geen folie onder ..dan hoeft dat nu toch ook niet?
we hebben geen schimmel of vocht tot nu toe .

hoezo vertel ik steeds iets anders? dat begrijp ik niet ..
ook wij zijn tot nu toe nooit afgezet door de mensen in onze buurt .
de loodgieter,electricien komen gelijk als we het vragen en wij betalen netjes ,zonder na te kijken, de rekening als we die krijgen
de dure offerte was juist van een bedrijf in marianske lazne ..
we gaan in ieder geval met onze mensen uit het dorpje in zee.
ik heb hier alle vertrouwen in ..
mijn vraag was alleen bedoeld om eventuele nuttige tips te krijgen .
ik heb geen tijd gehad om mij hierin te verdiepen .
 
Die oude stucadoors willen nog wel eens met een kalk/zand mortel stucen .Heb het bij de buurman zien gebeuren .

Kijk op de site,s van Hasit en Knauff wat de mogelijkheden zijn .Er zijn heel veel soorten stuc tegenwoordig .

Mijn huis is met Hasit produkten gedaan:top:
 
Even serieus... Eur 2800,- voor 350m2. Dit komt op Eur 8,- per meter(Kc 200,-) inclusief de oude laag weghalen, container voor het afvoerer etc. Als iets te mooi klinkt om waar te zijn.....

Hier zou ik mij toch ook niet echt bijzonder best bij voelen... Laat ze een offerte op papier zetten inc. de merken van de materialen welke ze gaan gebruiken. Hier zit nl. ook een hoop verschil in. Ook aan isolatie gedacht? Van die piepschuim blokken welke ze op de muur bevestigen en dan stucen?

Even iets anders. Weet je daadwerkelijk dat dit het probleem is, of denk je dit? Oudere bouw hier in Tsjechie heeft meestal ook een gebrek aan isolatie(vocht). Regenwater etc. kan zo via de muren omhoog trekken en wordt niet tegengehouden. Bij heel veel oudere gebouwen zie je dan ook dat van onderaf de stukken stuc er zo afvallen. Zou zonde zijn als je alles laat stucen en over 2 jaar vallen weer de plakken ervan af.

Gr,
Ronald

(ps leer Tsjechisch)

Lekker makkelijk gezegd.. Kunnen ze over over 5 jaar hun huis stucen. ;-)
 
Geef mij dat adres ook maar van die stucadoor. Een eerdere offerte destijds (ca 4 jaar geleden) bij ons was ook zo'n € 10.000 dat hebben we dus niet gedaan. Deze prijs staat mij wel aan. Misschien inderdaad van die vochtwerende folie aan de onderkant maken voor het optrekkend vocht tegen te gaan.
 
Langzamerhand was het pleisterwerk aan ons huis ook aan vervanging toe. In overleg met de buren en een lokale vakman kwamen we overeen dat het gedeeltelijk weghakken en opnieuw opbouwen een verspilling was van geld, materiaal en tijd. Uiteindelijk zou de "rot" doorzetten in het oude materiaal en zou uiteindelijk toch alle muren van een nieuwe laag voorzien moeten worden.

Natuurlijk is het heel aantrekkelijk om slechts een gedeelte op te knappen, maar uiteindelijk is goedkoop duurkoop. Hoewel ik niet in iemands portemonnaie kan kijken is het voor de langere termijn zeer aanbevelenswaardig om toch maar ALLE oude stuck te verwijderen en naar de huidige bouwkundige inzichten opnieuw te laten opbouwen. Een groot voordeel is dat, terwijl men toch bezig is, isolatie aan kan brengen op de zogenaamde "Heat bridges" d.w.z. de verschillen in bouwmateriaal zoals betonnen of stalen draagconstructies die achter de stucklaag verschillend kunnen reageren op temperaturen en dus condens kunnen vormen (achter je nieuwe stucklaag). Wat je dan in de zomer creërt vertaalt zich in de winter.
Om die reden hebben we daarom besloten, uiteraard na de nodige onderhandelingen over de prijs per meter, om toch maar een geheel nieuwe stucklaag te laten aanbrengen met de nieuwste materialen en de huidige technologie. Ik geef grif toe dat de portemonnaie en dominante rol kan spelen.
Veel succes met de renovatie.
 
Bovenaan