Stroop verkrijgbaar in Tsjechie?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Is waarschijnlijk niet te krijgen in Tsjechie. De stroop die de Hollandse stroop enigzins benaderd is de Canadese stroop, maar die is razendduur. Ongeveer 290 kronen en in de meeste grote winkels wel te koop.
 

Vodnik

† In Memoriam
Javorový sirup, moje manzelka is er gek op, maar niet te vergelijken met de van Gilse (schenk)stroop.
Je \ou het is kunnen proberen bij Kaufland. In de duitse kaufland hebben ze iets wat er op lijkt en de productrange in Kaufland D en CZ komen steeds dichter bij elkaar.
 
Het verbaast me dat men in CZ geen appelstroop kent. Ik moest er in het najaar aan denken toen ik appelbomen zag die niet leeggehaald waren. In een programma van Herman den Blijker liet hij zien hoe makkelijk je zelf appelstroop kunt maken.

Van Canadese Stroop (Maple leaf syrup heet dat geloof ik) zag ik zelfs diverse merken staan bij de Hypernova. Ik kan me niet herinneren of ik Van Gilse schenkstroop of appelstroop heb zien staan.
 

Vodnik

† In Memoriam
de van Gilse (schenk)stroop staat samen met boemboes van conimex (of een ander) en ketjap (alleen de manis van conimex!) op mijn ljste "meenemen uit NL" .
Regelmatig op zoek geweest maar een alternatief voor van Gilse nooit gevonden!
 
In ons keukenkastje staan ook veel kruiden van Conimex. Ook nemen we altijd de satesaus van Wijko mee. Verder gaat er ook altijd mix voor bami/nasi mee. Van Gilse schenkstroop hebben we ook altijd in huis, maar om nu hier naar toe te rijden met al die sneeuw voor een flesje schenkstroop, lijkt me niet handig.
 
Suikerstroop hebben wij in de herfst zelfs gekookt. Men neeme suikerbieten , een grooooote pan, grooote grofe rasp en een groooot zeef.Siukerbieten liggen dan op groooote hoopen bij de straat op het veld. Die wast en raspt men en kookt het een tijdlang tot het Je gaat verfeelen. Dan moet het gezeeft worden en dat waater kookt men weer daagenlang op de kachel lifst in groote platte braadstee van wegen de verdamping in. Nou en dan is het suikerstroop. Het heele huis ruikt er naar.
 
Bovenaan