Stopcontacten en elektra

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zo maar een vraag die bij opwelde.
In Europa heb je wandcontactdozen met randaarde, in Tsjechie ook.
Maar de Tsjechiese verschilt van de onze, zij maken gebruik van een uitstekende pen als randaarde.
Vele stekkers hebben een gaatje, vele ook niet dus past onze stekker niet in een wcd doos van de Tsjechen.
Kan "Europa" nou eisen dat de Tsjechen overgaan op "ons" systeem?
Tenslotte moet de minderheid maar wijken voor de meerderheid, of niet?
Zoek er verder niets achter, het is gewoonweg een vraag.
Met spanning wacht ik op antwoord.

Groet van een rechtgeaarde Kukel.
 
Wij gebruiken de aardpen niet in onze wandcontactdozen , gewoon omdat wij een ander systeem hebben.
Maar als we in Nederland een verlengsnoer kopen ,koffiezetapparaat,waterkoker, of koelkast dan kan de stekker in ons systeem maar ook in die van Tsjechië met een aardpen.

Hebben we dat dan te danken aan China?

Ik weet het niet maar er zit wel beweging in die markt Heer Kukul.
 
Maar ook de lasdozen zien er veel anders uit.
Zelf zeg ik niet zo`n gek systeem tov Nederland met de lasklemmen of lasdoppen.
Ladoos.JPG

images



Foto genomen in Dolni Kalna bij de Pohadkovy Mlyn
 
Leuke foto van die Tsjechische lasdoos, inderdaad een handig systeem. Bij mij thuis waag ik me niet aan het elektrisch. De hele meuk is zo'n dikke 50 jaar oud. Daar moet ik echt wel een Tsjechische installateur naar laten kijken.
Met de stekkers heb ik niet echt een probleem, van nieuwe NL apparaten passen de stekkers op de Tsjechische stopcontacten en het is een kleine moeite om niet passende stekkers te vervangen door Tsjechische stekkers. Objectief beschouwd vind ik het systeem met de extra pin zelfs handiger dan het systeem in Nederland.
 
Ik ben er ook een paar keer tegenaan gelopen dat die pin in Tsjechie er zit maar naar twee keer heb ik gewoon een zooi losse stekkers gekocht en als het echt nodig is zet ik gewoon een andere stekker erop. Tegenwoordig zijn nieuwe apparaten voor zover ik weet standaard uitgerust met een gat voor die pin. Dus probleem lost zich vanzelf op.
Als de europese regelgeving hierachter zit (door het gat in de stekker te standaardiseren) dan hoeft Tsjechie verder niks meer te doen.
En dan werkt standaardisatie dus ook wel goed.
 
Wat ik zelf lastig vind, is dat er voor elektra geen buizen worden gebruikt, maar dat alle draden zo de muur in gaan en daarna wordt het dichtgesmeerd. ´Draden trekken´ kennen ze dus niet.
:(Nou, dat vind ik niet echt handig. Dat is een hoop hakwerk als er nieuwe leidingen gelegd moeten worden. Ik zie bij mij in huis wel een groot aantal dekseltjes op de muren. Daarachter zullen dus wel de lasdozen zitten. Ik waag me er niet aan. Met het NL systeem ben ik wel vertrouwd, maar dit ken ik niet. Binnenkort komt er een elektrotechnikus naar kijken en die zal er wel raad mee weten. De handy man die mij helpt vertelde me dat er problemen ontstaan als de oudere leidingen van aluminium (sovjet tijd) worden verbonden met nieuwe koperen leidingen. Bij het lampjes ophangen ben ik nog leidingen tegengekomen met een soort rubber om de draad, ik werd er niet echt blij van, maar alles werkt wel.:denk:
 

Vodnik

† In Memoriam
Volgens mij heeft Belgie overigens dezelfde stopcontacten....als Tsjechie

en als ik me niet vergis Frankrijk ook.
Ik ben er wel voor wat Kukel wil! Nu dus alles wijziging in de Tsjechisch /belgisch / franse steker!! (want dat zou weleens de meerderheid kunnen zijn)

Overigens is er een rede voor de tsjechische uitvoering, deze steker kan je maar op één manier in het wandcontact steken, zodoende heb je de "hete" kant van de kabel altijd op dezelfde plek. Een tsjechische instalateur zal ook altijd de fasedraad (de "hete" dus) op de linker bus monteren van de wand contactdoos. Bij huisinstallatie waar geen aparte aarddraad aanwezig is wordt de nul-draad ook voor de aardpin gebruikt.

(zelfde gebeurd in Engeland overigens ook)


BTW, steker is geen taalfout, het is officieel steker en niet stekker (het zijn geen plantjes!)
 

Vodnik

† In Memoriam
..................... De handy man die mij helpt vertelde me dat er problemen ontstaan als de oudere leidingen van aluminium (sovjet tijd) worden verbonden met nieuwe koperen leidingen....................


Dat is dus een slimme handy man!
Er zijn er genoeg die een bestaande installatie (met Alu draden) uitbreiden met Cu-leidingen.

Cu op Alu geeft electrolitische corosie. Bovendien, Alu wordt hard door de jaren en draden breken makkelijk.
Als je inderdaad nog met rubber geisoleerde bedrading hebt (met zijde omsponnen) dan is er maar een optie: totaal vernieuwen!
 
Dat wordt alles vervangen Jan :slik:Dan pas heb je zekerheid dat het goed zit
:denk: Zit er natuurlijk wel aan te komen, ik zal het aan de installateur overlaten, overleg wel wat echt noodzakelijk is en wat nog goed is. Bij de aankoop van het huis heeft de verkoopster me wel meegedeeld dat ik er naar moest laten kijken omdat de installatie aardig bejaard was, dat zou wel beter zijn. Vond ik wel tof, voor hetzelfde geld houden ze fijn de klep dicht en kun je het bekijken. Het zijn eerlijke mensen waarmee we zaken hebben gedaan.
 
Semabyt, bedankt voor de tip.
Ik wist niet dat de hete kant altijd links zit.
Bij de uitbreiding die ik maakte heb ik daar niet opgelet.
Als ik echt helemaal niets meer te doen heb ga ik het controleren.
In mijn huis zitten ook van die grote lasdozen, is daar nog iets speciaals over te vertellen?
 
:DDe installateur is vandaag geweest, het valt nog wel mee wat er gebeuren moet. Er moet wat gebeuren met de groepenkast, o.a. de wasmachine moet een eigen groep krijgen, dat is nu maar zo lala. In de kelder moet ook een soort groepenkast komen, daar is het e.e.a. apart gezekerd, dat is echter zo'n oude meuk dat hij voorstelde om daar een nieuwe kast te plaatsen, zodat de machines die daar gebruikt worden. o.a. krachtstroom allemaal goed gezekerd zijn, er komt ook een nieuwe leiding naar toe. De leidingen naar de keuken en de badkamer, o.a. i.v.m. de wasmachine worden vernieuwd. Hij stelde voor om elke kamer die gerenoveerd wordt gelijk van nieuwe leidingen te voorzien, zodat uiteindelijk het hele huis van nieuwe bedrading is voorzien. Het hoeft echter niet allemaal in 1 keer, daar functioneerde de installatie nog goed genoeg voor. Uiteindelijk moet wel de meter in een kastje buiten het huis geplaatst worden, zodat de meteropnemer niet meer in huis hoeft te komen. Dan staat hij niet meer voor een dichte deur, mochten we boodschappen wezen doen, of i.d. Dat behoefde ook nog niet direct te gebeuren, dat kon wel als de gevel gerestaureerd werd, omdat dat ook met hakwerk gepaard gaat. Prima vaklui, die Tsjechen, je kunt er goed wat mee overleggen. Het baasje rookte als een schoorsteen, hoestte navenant, maar je kon goed merken dat hij wist waar hij het over had. We zijn erg blij dat we goede vakmensen getroffen hebben.:top:
 
Bovenaan