Stamppot

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Een kok ben ik niet. Al hoewel, ik kook graag en bijna dagelijks.
Soms krijg je nostalgische gevoelens bij het ontbreken van een verse haring of smakelijk, knapperig brood.
Dat laatste moet je dus maar weer zelf gaan bakken.
Of echte Kwekkeboomkroketten, ook die moet ik dan maar weer zelf gaan maken.

Bij tijd en wijle is er hier ook de wens voor een echte andijviestamppot.

In Tsjechie zou men dit kunnen kopen onder de naam: čekanka, maar niet verkrijgbaar: heb het hier nog nooit aangetroffen. Of Endive. Dat is dan weer witlof, en dat wil ik dan niet.

Goede raad is duur.
Bij toeval zag ik bij een lokale Super een product dat wel erg veel leek op gewone, jonge, andijvie.
Helaas geen vermelding of benaming. Het wordt verkocht onder de naam : Sweet Crisp Zeleny.
Maar dat blijkt dus:
https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/groentezaden/group_id,37

Gevonden dus, maar onder een andere naam.

Vandaag een grote krop dungesneden, geblancheerd, gerookte spekjes toegevoegd en met goede aardappelen gestampt.
(Spekjes: alleen bij een goede slager, anders stinkt alles ineens geweldig naar Pis!)

Een mooi stukje eendenborst filé ( Hoj Kukel) er bij gebakken en je hebt verder niets meer nodig!
Het blijft hier erg leuk.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Sweet crisp zelený :
Země původu - Česká republika / Land van herkomst - Tsjechië, maar het zaad komt uit Nederland.

Ze kennen in Tsjechië wel andijvie, maar je zal vooral Frisée of Štěrbák in de winkel zal vinden.
Ze vinden andijvie bitter en gebruiken het niet om te koken maar als sla. Wel vreemd, want de smaak van Frisée is duidelijk bitterder dan de smaak van gewone andijvie. Door de krop een periode af te dekken, wordt de kleur mooi geel en verdwijnt de bittere smaak.
Kooktijd krulandijvie is ca. 5 minuten, gewone andijvie 10 tot 13 minuten.

Tsjechische benamingen van andijvie:
Štěrbák Endivie / krul andijvie
Zimní endivie / winter andijvie
Čekanka kadeřavá / Krul- of frisée-andijvie
Meteen maar andere wintergroenten:
Růžičková kapusta / spruitjes
Kadeřávek / boerenkool
 
Over bittere groenten: veel groenten die in het verleden als bitter werden ervaren, zijn in de supermarkt al lang niet meer bitter.
In oude kookboeken rept men nog wel eens over de bitterigheid van komkommers. Voorstellen kunnen we ons dat niet.

Pas als je groente zelf gaat verbouwen, begin je het te begrijpen.

Iets anders: die spekjes die naar pis gaan ruiken, zijn die vooraf gewassen?
 
Boeiend, berenspek. Op Google kom je niet veel verder dan dat het bij het roeien als prijs wordt gegeven met poeroet (limoengras). En in dat geval is het een kruidkoek.

Waar wordt het berenspek bijvoorbeeld in Nederland voor gebruikt? Het zal toch niet zo zijn dat dat allemaal weg wordt gegooid?
 
beetje onsmakelijk............
Maar Tofu kan ook gewoon hoor!
http://www.tupianxiaozhan.com/i/?http://pic38.nipic.com/20140301/4499633_221839766000_2.jpg

War wordt het berenspek bijvoorbeeld in Nederland voor gebruikt? Het zal toch niet zo zijn dat dat allemaal weg wordt gegooid?
Het is niet alleen het (buik) spek.
De geur zit in al het vlees.
Hier laat ik het maar even bij.

Er wordt erg weinig weggegooid in deze industrie.
Het probleem is dat je de "herkomst" pas merkt als het kalf verdronken is (woordspeling dus).
Maar zoals gezegd, ik laat het hierbij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook ik had af en toe wel zin in rauwe andijviestamppot. Maar bij gebrek aan andijvie gebruik ik wel eens Římský salát. Dat vind ik ook erg lekker en lijkt er veel op. In mijn moestuin (waar ik erg veel last van slakken heb) is het gelukt om één krop andijvie te kweken. Dus volgend jaar maar weer proberen.
 
Helemaal gelijk. Gaan we ook doen, en blijven snuffelen op de plantenmarkt.
Misschien neem ik wel wat zaden of voorgetrokken plantjes mee in april.

In oude kookboeken rept men nog wel eens over de bitterigheid van komkommers. Voorstellen kunnen we ons dat niet.
Wat tegenwoordig komkommer heet, zou de naam niet mogen dragen.
Groene, in plastik verpakte, kaarsrechte en van gelijke lengte zijnde massaprodukten.
Hoofdzakelijk kostbaar water zonder smaak.
Vroeger,..... ja. toen was smaak niet afhankelijk van de vorm of europese regels.
Kan iemand zich nog nog de smaak herinneren van die dikke gele komkommers?
Nu nog alleen verkrijgbaar bij Kesbeke in het zuur.
En Lekker!

Sweet crisp zelený :
Země původu - Česká republika / Land van herkomst - Tsjechië, maar het zaad komt uit Nederland.
Maar dat schreef ik toch?:denk:
https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/groentezaden/group_id,37
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En beste "Zekerheidslucifer" wat dacht Jij van tuinboontjes. Hebt Jij mischien zin volgend jaar in roode tuinboonen?Ik kan Je een paar stuuren.Andijvi wil wel maar Jij moet een paar loopeenen s'avonds loslaaten daarmee die de slakken opruimen.
 
welk gerecht met andijvie, pauline? Zelf maak veel "stimpstamp", een stamppot aardappels, knolselderij, uitgebakken spekjes en fijn gesneden rauwe andijvie!

severen met een kuiltje voor de jus en met"spare ribs"!
 
Bovenaan