Spoorlijn 171: Praha - Beroun

  • Onderwerp starter Deleted member 15950
  • Startdatum

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

D

Deleted member 15950

Guest
Dit is de tweede reportage van een week Tsjechië, een reis die ik in mei heb gemaakt. Deze gaat over spoorlijn 171: Praag - Beroun.

De eerste reportage is hier te vinden: http://www.tsjechie.net/board/f15/spoorlijn-beroun-rakovn%EDk-30791.html
Veel positieve reacties, een reden om een tweede reportage te maken. De eerste reportage ging over een spoorlijn 174, een spoorlijntje langs het riviertje Berounka.
De Berounka stroomt door Beroun, en komt uit in Praag. Langs de Berounka tussen Beroun en Praag loopt spoorlijn 171. Beide beginnen/eindigen ze in Beroun. Daarmee houden de overeenkomsten tussen spoorlijnen echter op.

Spoorlijn 171 is geen nevenlijntje, maar een drukke geëlektrificeerde dubbelsporige lijn. Er rijden stoptreinen tussen Praag en Beroun. Overdag elk half uur. Daarnaast rijden er nog snelle R-treinen die alleen stoppen op het hoofdstation van Praag, Praha-Smíchov en Beroun. Ook is er goederenvervoer.

De stoptreinen zijn zgn. City Elefants, moderne dubbeldekkers met veel zitplaatsen, maar eenvoudig qua uitrusting. De R-treinen zijn oud maar zeer comfortabel zolang het niet al te druk is.

Het gebied is tot aan praag erg groen en een beetje heuvelachtig. Veel verschillen tussen de stations die bijna allemaal bemand zijn. Hoewel de dorpjes niet groot zijn, is het geen afgelegen gebied omdat het zo dichtbij Praag ligt.

dienstregeling.png


Een stukje van de dienstregeling met overzicht van het traject.

In de reportage komen alle stations aan bod, vanaf Beroun naar Praag, behalve de begin/eind-stations Praha hl.n. en Beroun. Station Beroun is in de vorige reportage al aan bod gekomen. Ik wil geen foto's dubbel plaatsen.
Praha hl.n. is het hoofdstation van Praag. Recentelijk gemoderniseerd, een plek waar ik nog niet dood gevonden wil worden en geen zin om de camera te voorschijn te halen. Ik ben er ook niet veel geweest, gelukkig stopt de R-trein ook op station Smíchov.

Srbsko

IMG_7960.jpg


Middenin het groen station Srbsko. Een sobere overkapping die doet denken aan een nood-station, maar niets wijst er op dat dit niet permanent is.

IMG_7961.jpg


Stationsgebouwtje. Volgens informatie op internet moet het een loket bevatten, maar alles was gesloten.
Op de deur was een mededeling geplakt dat volgens Google vertalen neer komt dat het loket om operationele redenen tijdelijk gesloten is. Klanten waren ook nergens te bekennen.
Behalve de twee uitstappers die je op de eerste foto in de verte weg ziet lopen, was alles verlaten.

IMG_7989.jpg


Bij het verlaten van het station nog even een fotootje vanaf de straat.
Srbsko lijkt gezien de informatieborden en enkele verlaten restaurants enigszins toeristisch, maar er waren alleen maar wat blaffende honden. Gauw door naar Karlštejn.

Karlštejn

IMG_8045.jpg


Ook in Karlštejn ontvangt men toeristen. Rechts is een gesloten kiosk, in het stationsgebouw zit een kioskje waar ijs wordt verkocht en rechts buiten
de foto een hotel/restaurant, wat overigens verlaten was.

Zoals je vaker ziet in Oost-Europa, ook hier weinig aandacht voor de straatzijde van het stationsgebouw. Een ingang was er niet meer, die zit alleen nog aan de spoor-zijde.

IMG_8022.jpg


Spoorzijde stationsgebouw met fraaie achtergrond door de groene heuvels. Voor een dorpje met 775 inwoners een fors exemplaar.

IMG_8012.jpg


IMG_8011.jpg


Loket, mooi authentiek. Door aanwezigheid stationschef open tot laatste trein.

IMG_8042.jpg


IMG_8027.jpg


Twee plaatjes vanaf het perron.

IMG_8052.jpg


Deze foto van de omgeving is gemaakt vanaf de brug over de Berounka in Karlštejn.

Zadní Třebaň

IMG_8064.jpg


Aankomst bij station Zadní Třebaň vanaf een lange voetgangersbrug over de Berounka.
Een mooi plaatje: Vervallen en iets te groot gebouw, een leuk treintje en wat huisjes op de heuvels op de achtergrond.

IMG_8067.jpg


IMG_8091.jpg


Ingang wachtruimte.

IMG_8076.jpg


Interieur.

IMG_8087.jpg


Een City Elefant nadert. Stationschef staat al klaar.

IMG_8090.jpg


Treintje naar Lochovice staat op het punt om te vertrekken. Lijn 172, een klein lijntje tussen Zadní Třebaň en Lochovice. Helaas heb ik geen tijd gehad om dit lijntje te verkennen.
Dit is het enige station tussen Praag en Beroun waar overgestapt kan worden op een andere spoorlijn.

IMG_8092.jpg


De trein vertrekt.

IMG_8089.jpg


In een zijvleugel van het gebouw zat ooit een restauratie. Het staat nu leeg. Er liggen nog resten van een terras. Ik kan me niet voorstellen dat het ooit rendabel is geweest.
Ook Zadní Třebaň is een zeer klein plaatsje, de overstappers van en naar lijn 172 zullen ook niet talrijk zijn geweest.

IMG_8084.jpg


De straatzijde. Niet bepaald aantrekkelijk.

IMG_8079.jpg


Deze twee hondjes vragen zich luidruchtig af wat ik hier aan het doen ben.

Řevnice

IMG_8140.jpg


Station Řevnice is compleet anders dan het vorige. Řevnice is met ruim 3000 inwoners een stuk groter. Het gebouw is gerenoveerd.

IMG_8122.jpg


IMG_8120.jpg


IMG_8118.jpg


Spoorzijde.

IMG_8106.jpg


Interieur.

Dobřichovice

IMG_8149.jpg


Station Dobřichovice doet erg denken aan dat Řevnice. Ook een gerenoveerd gebouw. Iets andere bouwstijl meer vergelijkbaar qua grootte. De beide dorpen zijn ongeveer even groot en liggen vlak bij elkaar.

IMG_8179.jpg


Spoorzijde.

IMG_8189.jpg


IMG_8174.jpg


IMG_8172.jpg


Foto's vanaf de perrons.

IMG_8156.jpg


IMG_8154.jpg


Het interieur is niet gerenoveerd met fraaie tegelvoeren.

Všenory

IMG_8248.jpg


Het eerste onbemande station vanaf Beroun. De gebouwtjes staan leeg.

IMG_8252.jpg


IMG_8263.jpg


Černošice-Mokropsy

IMG_8267.jpg


Station Černošice-Mokropsy. Voor de verandering een eilandperron, tevens het enige perron. Ik wist dat er een stationsgebouw is, maar het is niet gelijk duidelijk waar het is.

IMG_8271.jpg


Dit vierkante gebouwtje doet niet gelijk denken aan een stationsgebouw.

IMG_8273.jpg


IMG_8298.jpg


IMG_8300.jpg


De tunnel onder de sporen door komen bij het gebouw uit. Ingang gebouw, ziet er niet aantrekkelijk uit.

IMG_8302.jpg


Stationshal. Oud loket nu in gebruik als kiosk.

IMG_8309.jpg


Het kaartjes loket zit in een kamertje achteraf verstopt.

IMG_8317.jpg


Station vanaf de straat gezien.

Černošice

IMG_8330.jpg


Ondanks dat dit station het drukker is dan alle voorgaande stations, toch een zeer bescheiden gebouwtje.

IMG_8345.jpg


IMG_8337.jpg


Interieur.

IMG_8342.jpg


Nog een plaatje vanaf het perron. Donkere wolken, het begon te regenen. Hier ben ik gestopt met fotograferen. Helaas. Dit is het laatste station buiten Praag.
De volgende stations, allen gelegen in Praag, heb ik drie dagen later alsnog op de foto gezet.

Praha-Radotín

IMG_0387.jpg


IMG_0394.jpg


Straatzijde.

IMG_0401.jpg


Loket. Vrij bescheiden stationshal.

IMG_0421.jpg


IMG_0414.jpg


IMG_0404.jpg


Foto's vanaf de perrons. Redelijk druk station met een paar winkeltjes.

Praha-Velká Chuchle

IMG_0353.jpg


Het groene perron van station Praha-Velká Chuchle.

IMG_0354.jpg


Het gebouw is niet meer bemand, maar wordt nog wel gebruikt voor de tunnel tussen perron en straat.

IMG_0367.jpg


IMG_0363.jpg


Sporen van loketten die er ooit wel waren.

IMG_0381.jpg


IMG_0374.jpg


Straatzijde.

Praha-Smíchov

IMG_0302.jpg


IMG_0320.jpg


Station Praha-Smíchov. Een van de grotere stations in Praag, maar nog wel geheel in ouderwetse staat.
Het is een treinstation, onderin het gebouw bevindt zich een metrostation en aan de voorkant stoppen zowel trams als bussen.
Er zijn vele winkeltjes overal in het gebouw. Omdat het nog niet is gerenoveerd zoals het hoofdstation zijn het rommelige kleine winkeltjes, die overigens niet goed te zien zijn op de foto's.

IMG_0313.jpg


IMG_0311.jpg


De fraaie stationshal. De hal is erg hoog, wat te zien is aan de mensen die er lopen. Boven de loketten een enorm kunstwerk met blije hardwerkende arbeiders.

IMG_0314.jpg


Loketten.

IMG_0315.jpg


Toiletten in achteraf hoekje, vooral 's avonds een donker hoekje van dit station.

IMG_0347.jpg


Perron.
 
Dank je, je legt mooi vast hoe vele van deze stations nog in oude staat zijn. Het ademt nog helemaal de sfeer van vroeger. Geen idee welke moderniseringsplannen CD heeft (laat staan financiering daarvoor...)

Die City Elefant heeft me flink verrast; erg mooi. Lijkt me een goede keuze van CD om vooral geld in het rijdend materieel te steken.
 

Tabe

† In Memoriam
Weer mooi gedocumenteerd met mooie foto's die over een aantal jaren grote nostalgische waarde zullen hebben. Want ik ben bang dat veel van deze rustieke stationsgebouwtjes, net als in Nederland, er over een aantal jaren er niet meer zullen zijn.
 
Ook deze reportage is echt schitterend. Bijna twee jaar lang ben ik dagelijks overgestapt op Praha Smichov. Ik denk er met veel plezier aan terug als ik die laatste foto's in de reportage zo weer zie, ook wel gemengde gevoelens (rennen ... en weer eens de trein missen). Merci!
 
Bovenaan