D
Deleted member 15950
Guest
Dit is de tweede reportage van een week Tsjechië, een reis die ik in mei heb gemaakt. Deze gaat over spoorlijn 171: Praag - Beroun.
De eerste reportage is hier te vinden: http://www.tsjechie.net/board/f15/spoorlijn-beroun-rakovn%EDk-30791.html
Veel positieve reacties, een reden om een tweede reportage te maken. De eerste reportage ging over een spoorlijn 174, een spoorlijntje langs het riviertje Berounka.
De Berounka stroomt door Beroun, en komt uit in Praag. Langs de Berounka tussen Beroun en Praag loopt spoorlijn 171. Beide beginnen/eindigen ze in Beroun. Daarmee houden de overeenkomsten tussen spoorlijnen echter op.
Spoorlijn 171 is geen nevenlijntje, maar een drukke geëlektrificeerde dubbelsporige lijn. Er rijden stoptreinen tussen Praag en Beroun. Overdag elk half uur. Daarnaast rijden er nog snelle R-treinen die alleen stoppen op het hoofdstation van Praag, Praha-Smíchov en Beroun. Ook is er goederenvervoer.
De stoptreinen zijn zgn. City Elefants, moderne dubbeldekkers met veel zitplaatsen, maar eenvoudig qua uitrusting. De R-treinen zijn oud maar zeer comfortabel zolang het niet al te druk is.
Het gebied is tot aan praag erg groen en een beetje heuvelachtig. Veel verschillen tussen de stations die bijna allemaal bemand zijn. Hoewel de dorpjes niet groot zijn, is het geen afgelegen gebied omdat het zo dichtbij Praag ligt.
Een stukje van de dienstregeling met overzicht van het traject.
In de reportage komen alle stations aan bod, vanaf Beroun naar Praag, behalve de begin/eind-stations Praha hl.n. en Beroun. Station Beroun is in de vorige reportage al aan bod gekomen. Ik wil geen foto's dubbel plaatsen.
Praha hl.n. is het hoofdstation van Praag. Recentelijk gemoderniseerd, een plek waar ik nog niet dood gevonden wil worden en geen zin om de camera te voorschijn te halen. Ik ben er ook niet veel geweest, gelukkig stopt de R-trein ook op station Smíchov.
Srbsko
Middenin het groen station Srbsko. Een sobere overkapping die doet denken aan een nood-station, maar niets wijst er op dat dit niet permanent is.
Stationsgebouwtje. Volgens informatie op internet moet het een loket bevatten, maar alles was gesloten.
Op de deur was een mededeling geplakt dat volgens Google vertalen neer komt dat het loket om operationele redenen tijdelijk gesloten is. Klanten waren ook nergens te bekennen.
Behalve de twee uitstappers die je op de eerste foto in de verte weg ziet lopen, was alles verlaten.
Bij het verlaten van het station nog even een fotootje vanaf de straat.
Srbsko lijkt gezien de informatieborden en enkele verlaten restaurants enigszins toeristisch, maar er waren alleen maar wat blaffende honden. Gauw door naar Karlštejn.
Karlštejn
Ook in Karlštejn ontvangt men toeristen. Rechts is een gesloten kiosk, in het stationsgebouw zit een kioskje waar ijs wordt verkocht en rechts buiten
de foto een hotel/restaurant, wat overigens verlaten was.
Zoals je vaker ziet in Oost-Europa, ook hier weinig aandacht voor de straatzijde van het stationsgebouw. Een ingang was er niet meer, die zit alleen nog aan de spoor-zijde.
Spoorzijde stationsgebouw met fraaie achtergrond door de groene heuvels. Voor een dorpje met 775 inwoners een fors exemplaar.
Loket, mooi authentiek. Door aanwezigheid stationschef open tot laatste trein.
Twee plaatjes vanaf het perron.
Deze foto van de omgeving is gemaakt vanaf de brug over de Berounka in Karlštejn.
Zadní Třebaň
Aankomst bij station Zadní Třebaň vanaf een lange voetgangersbrug over de Berounka.
Een mooi plaatje: Vervallen en iets te groot gebouw, een leuk treintje en wat huisjes op de heuvels op de achtergrond.
Ingang wachtruimte.
Interieur.
Een City Elefant nadert. Stationschef staat al klaar.
Treintje naar Lochovice staat op het punt om te vertrekken. Lijn 172, een klein lijntje tussen Zadní Třebaň en Lochovice. Helaas heb ik geen tijd gehad om dit lijntje te verkennen.
Dit is het enige station tussen Praag en Beroun waar overgestapt kan worden op een andere spoorlijn.
De trein vertrekt.
In een zijvleugel van het gebouw zat ooit een restauratie. Het staat nu leeg. Er liggen nog resten van een terras. Ik kan me niet voorstellen dat het ooit rendabel is geweest.
Ook Zadní Třebaň is een zeer klein plaatsje, de overstappers van en naar lijn 172 zullen ook niet talrijk zijn geweest.
De straatzijde. Niet bepaald aantrekkelijk.
Deze twee hondjes vragen zich luidruchtig af wat ik hier aan het doen ben.
Řevnice
Station Řevnice is compleet anders dan het vorige. Řevnice is met ruim 3000 inwoners een stuk groter. Het gebouw is gerenoveerd.
Spoorzijde.
Interieur.
Dobřichovice
Station Dobřichovice doet erg denken aan dat Řevnice. Ook een gerenoveerd gebouw. Iets andere bouwstijl meer vergelijkbaar qua grootte. De beide dorpen zijn ongeveer even groot en liggen vlak bij elkaar.
Spoorzijde.
Foto's vanaf de perrons.
Het interieur is niet gerenoveerd met fraaie tegelvoeren.
Všenory
Het eerste onbemande station vanaf Beroun. De gebouwtjes staan leeg.
Černošice-Mokropsy
Station Černošice-Mokropsy. Voor de verandering een eilandperron, tevens het enige perron. Ik wist dat er een stationsgebouw is, maar het is niet gelijk duidelijk waar het is.
Dit vierkante gebouwtje doet niet gelijk denken aan een stationsgebouw.
De tunnel onder de sporen door komen bij het gebouw uit. Ingang gebouw, ziet er niet aantrekkelijk uit.
Stationshal. Oud loket nu in gebruik als kiosk.
Het kaartjes loket zit in een kamertje achteraf verstopt.
Station vanaf de straat gezien.
Černošice
Ondanks dat dit station het drukker is dan alle voorgaande stations, toch een zeer bescheiden gebouwtje.
Interieur.
Nog een plaatje vanaf het perron. Donkere wolken, het begon te regenen. Hier ben ik gestopt met fotograferen. Helaas. Dit is het laatste station buiten Praag.
De volgende stations, allen gelegen in Praag, heb ik drie dagen later alsnog op de foto gezet.
Praha-Radotín
Straatzijde.
Loket. Vrij bescheiden stationshal.
Foto's vanaf de perrons. Redelijk druk station met een paar winkeltjes.
Praha-Velká Chuchle
Het groene perron van station Praha-Velká Chuchle.
Het gebouw is niet meer bemand, maar wordt nog wel gebruikt voor de tunnel tussen perron en straat.
Sporen van loketten die er ooit wel waren.
Straatzijde.
Praha-Smíchov
Station Praha-Smíchov. Een van de grotere stations in Praag, maar nog wel geheel in ouderwetse staat.
Het is een treinstation, onderin het gebouw bevindt zich een metrostation en aan de voorkant stoppen zowel trams als bussen.
Er zijn vele winkeltjes overal in het gebouw. Omdat het nog niet is gerenoveerd zoals het hoofdstation zijn het rommelige kleine winkeltjes, die overigens niet goed te zien zijn op de foto's.
De fraaie stationshal. De hal is erg hoog, wat te zien is aan de mensen die er lopen. Boven de loketten een enorm kunstwerk met blije hardwerkende arbeiders.
Loketten.
Toiletten in achteraf hoekje, vooral 's avonds een donker hoekje van dit station.
Perron.
De eerste reportage is hier te vinden: http://www.tsjechie.net/board/f15/spoorlijn-beroun-rakovn%EDk-30791.html
Veel positieve reacties, een reden om een tweede reportage te maken. De eerste reportage ging over een spoorlijn 174, een spoorlijntje langs het riviertje Berounka.
De Berounka stroomt door Beroun, en komt uit in Praag. Langs de Berounka tussen Beroun en Praag loopt spoorlijn 171. Beide beginnen/eindigen ze in Beroun. Daarmee houden de overeenkomsten tussen spoorlijnen echter op.
Spoorlijn 171 is geen nevenlijntje, maar een drukke geëlektrificeerde dubbelsporige lijn. Er rijden stoptreinen tussen Praag en Beroun. Overdag elk half uur. Daarnaast rijden er nog snelle R-treinen die alleen stoppen op het hoofdstation van Praag, Praha-Smíchov en Beroun. Ook is er goederenvervoer.
De stoptreinen zijn zgn. City Elefants, moderne dubbeldekkers met veel zitplaatsen, maar eenvoudig qua uitrusting. De R-treinen zijn oud maar zeer comfortabel zolang het niet al te druk is.
Het gebied is tot aan praag erg groen en een beetje heuvelachtig. Veel verschillen tussen de stations die bijna allemaal bemand zijn. Hoewel de dorpjes niet groot zijn, is het geen afgelegen gebied omdat het zo dichtbij Praag ligt.
Een stukje van de dienstregeling met overzicht van het traject.
In de reportage komen alle stations aan bod, vanaf Beroun naar Praag, behalve de begin/eind-stations Praha hl.n. en Beroun. Station Beroun is in de vorige reportage al aan bod gekomen. Ik wil geen foto's dubbel plaatsen.
Praha hl.n. is het hoofdstation van Praag. Recentelijk gemoderniseerd, een plek waar ik nog niet dood gevonden wil worden en geen zin om de camera te voorschijn te halen. Ik ben er ook niet veel geweest, gelukkig stopt de R-trein ook op station Smíchov.
Srbsko
Middenin het groen station Srbsko. Een sobere overkapping die doet denken aan een nood-station, maar niets wijst er op dat dit niet permanent is.
Stationsgebouwtje. Volgens informatie op internet moet het een loket bevatten, maar alles was gesloten.
Op de deur was een mededeling geplakt dat volgens Google vertalen neer komt dat het loket om operationele redenen tijdelijk gesloten is. Klanten waren ook nergens te bekennen.
Behalve de twee uitstappers die je op de eerste foto in de verte weg ziet lopen, was alles verlaten.
Bij het verlaten van het station nog even een fotootje vanaf de straat.
Srbsko lijkt gezien de informatieborden en enkele verlaten restaurants enigszins toeristisch, maar er waren alleen maar wat blaffende honden. Gauw door naar Karlštejn.
Karlštejn
Ook in Karlštejn ontvangt men toeristen. Rechts is een gesloten kiosk, in het stationsgebouw zit een kioskje waar ijs wordt verkocht en rechts buiten
de foto een hotel/restaurant, wat overigens verlaten was.
Zoals je vaker ziet in Oost-Europa, ook hier weinig aandacht voor de straatzijde van het stationsgebouw. Een ingang was er niet meer, die zit alleen nog aan de spoor-zijde.
Spoorzijde stationsgebouw met fraaie achtergrond door de groene heuvels. Voor een dorpje met 775 inwoners een fors exemplaar.
Loket, mooi authentiek. Door aanwezigheid stationschef open tot laatste trein.
Twee plaatjes vanaf het perron.
Deze foto van de omgeving is gemaakt vanaf de brug over de Berounka in Karlštejn.
Zadní Třebaň
Aankomst bij station Zadní Třebaň vanaf een lange voetgangersbrug over de Berounka.
Een mooi plaatje: Vervallen en iets te groot gebouw, een leuk treintje en wat huisjes op de heuvels op de achtergrond.
Ingang wachtruimte.
Interieur.
Een City Elefant nadert. Stationschef staat al klaar.
Treintje naar Lochovice staat op het punt om te vertrekken. Lijn 172, een klein lijntje tussen Zadní Třebaň en Lochovice. Helaas heb ik geen tijd gehad om dit lijntje te verkennen.
Dit is het enige station tussen Praag en Beroun waar overgestapt kan worden op een andere spoorlijn.
De trein vertrekt.
In een zijvleugel van het gebouw zat ooit een restauratie. Het staat nu leeg. Er liggen nog resten van een terras. Ik kan me niet voorstellen dat het ooit rendabel is geweest.
Ook Zadní Třebaň is een zeer klein plaatsje, de overstappers van en naar lijn 172 zullen ook niet talrijk zijn geweest.
De straatzijde. Niet bepaald aantrekkelijk.
Deze twee hondjes vragen zich luidruchtig af wat ik hier aan het doen ben.
Řevnice
Station Řevnice is compleet anders dan het vorige. Řevnice is met ruim 3000 inwoners een stuk groter. Het gebouw is gerenoveerd.
Spoorzijde.
Interieur.
Dobřichovice
Station Dobřichovice doet erg denken aan dat Řevnice. Ook een gerenoveerd gebouw. Iets andere bouwstijl meer vergelijkbaar qua grootte. De beide dorpen zijn ongeveer even groot en liggen vlak bij elkaar.
Spoorzijde.
Foto's vanaf de perrons.
Het interieur is niet gerenoveerd met fraaie tegelvoeren.
Všenory
Het eerste onbemande station vanaf Beroun. De gebouwtjes staan leeg.
Černošice-Mokropsy
Station Černošice-Mokropsy. Voor de verandering een eilandperron, tevens het enige perron. Ik wist dat er een stationsgebouw is, maar het is niet gelijk duidelijk waar het is.
Dit vierkante gebouwtje doet niet gelijk denken aan een stationsgebouw.
De tunnel onder de sporen door komen bij het gebouw uit. Ingang gebouw, ziet er niet aantrekkelijk uit.
Stationshal. Oud loket nu in gebruik als kiosk.
Het kaartjes loket zit in een kamertje achteraf verstopt.
Station vanaf de straat gezien.
Černošice
Ondanks dat dit station het drukker is dan alle voorgaande stations, toch een zeer bescheiden gebouwtje.
Interieur.
Nog een plaatje vanaf het perron. Donkere wolken, het begon te regenen. Hier ben ik gestopt met fotograferen. Helaas. Dit is het laatste station buiten Praag.
De volgende stations, allen gelegen in Praag, heb ik drie dagen later alsnog op de foto gezet.
Praha-Radotín
Straatzijde.
Loket. Vrij bescheiden stationshal.
Foto's vanaf de perrons. Redelijk druk station met een paar winkeltjes.
Praha-Velká Chuchle
Het groene perron van station Praha-Velká Chuchle.
Het gebouw is niet meer bemand, maar wordt nog wel gebruikt voor de tunnel tussen perron en straat.
Sporen van loketten die er ooit wel waren.
Straatzijde.
Praha-Smíchov
Station Praha-Smíchov. Een van de grotere stations in Praag, maar nog wel geheel in ouderwetse staat.
Het is een treinstation, onderin het gebouw bevindt zich een metrostation en aan de voorkant stoppen zowel trams als bussen.
Er zijn vele winkeltjes overal in het gebouw. Omdat het nog niet is gerenoveerd zoals het hoofdstation zijn het rommelige kleine winkeltjes, die overigens niet goed te zien zijn op de foto's.
De fraaie stationshal. De hal is erg hoog, wat te zien is aan de mensen die er lopen. Boven de loketten een enorm kunstwerk met blije hardwerkende arbeiders.
Loketten.
Toiletten in achteraf hoekje, vooral 's avonds een donker hoekje van dit station.
Perron.